Gå til innhold

Noen som er gode på å RYPE her inne???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal servere rype i kveld og har aldri lagd det før....! mannen min er skikkelig flink med fugl altså, så frykter ingenting sånnsett, bortsett fra at han har ALDRI flådd fjærkre før. hehe.

vi fikk dem i går og da hadde de allerede desverre blitt tint så vi kan ikke flå dem på den måten mannen min fikk forklart.

Noen med gode tips her inne???

også, hvordan lager man den beste kraften:)? og er det slik at man skal passe seg for å ikke koke beina for lenge fordi da gir det en besk smak????? onkelen til mannen min nevnte noe om max 10-15 minutter....

hehe, mulig litt ambisiøst prosjekt dette, men nå må det bare stå til;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste som du skriver er å ribbe de for fjær når de er frossene. Men går helt fint å ribbe de når de er tint også, tar bare litt lengre tid, og er litt mer grisete.

Bein og innmat skal maks koke i 10 -15 min, legg de i vannet og kok opp, ta tiden fra vannet har begynt å koke.

Jeg liker å steke de i stekovnen, litt likt kalkun, langtidssteke med gulrøtter, løk, sjampinjong el og frisk timian i langpanna Har litt buljongvann i også. , Krydrer gjerne med basilikum, timian og litt friskpresset hvitløk. Blander dette i sammen med friskpresset sitron, pensler på rypene.

Når jeg skal lage sausen så har jeg silt av det som blir igjen fra langpanna og bruker dette sammen med kraften fra innmaten.

Jeg synes dette er en super smak. men hver enkelt vet jo best hva en liker :-)

Serverer med friske grsaker som bønner, rosenkål og blomkål, samt hermetiserte pærer og akevitt gele

Skrevet

Tror svigermor bruker å koke rypene i melk mm., og bruker da kraften til å lage saus. Nydelig er det i hvert fall.

Skrevet

Og ribbe og flå er to forskjellige ting. Ribbe da napper du ut fjærene av skinnet. Å flå er å dra av skinnet med fjæra på.

Legg fuglen på et litt fktig kjøkkenhåndkle, så slipper den å skli rundt. Lag et lite snitt i skinnet, pass på og ikke skade kjøttet. Smyg fingeren under og løsne skinnet fra kjøttet. gjør det sakte og ikke stress så går det lett av.

Er vant til å flå skogsfugl og det er måten vi gjør det på.

Kraften du koker på bena koker du max 15 minutter, det holder.

Lykke til med flåingen.

Skrevet

Mamma pleier å koke de 1-2 timer i melk (alt etter hvor seige de er). Så litt inn i grillen i ovnen til slutt. Spe kokemelka med litt meljevning og ha i litt fløte. Nam nam. Serveres med poteter og grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...