Anonym bruker Skrevet 31. desember 2009 #1 Skrevet 31. desember 2009 Vi har i julen vært sammen med en gutt som er ca. 20 mnd gammel. Jeg er klar over at det er store individuelle forskjeller når det gjelder språkutvikling hos barn, men denne gutten klarer kun å si "mamma" og "pappa". Er ikke det litt lite?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2009 #2 Skrevet 31. desember 2009 Tror det er store forskjeller. Ingenting er "normalt". Heldigvis :-) Jenta vår telte til 10 da hun var 19 mnd og snakket MASSE! Gutten vår er 18 mnd. Sier tydlig mamma og pappa. Har noen andre ord som både vi og andre skjønner, men det er ikke tydlige/rene ord. Og han er ikke i nærheten av å telle til 10 enda! Begynt med to-ord setninger.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2009 #3 Skrevet 31. desember 2009 Går han i barnehagen? Ikke? Der har du grunnen! Vår gutt på 20 mnd kaller like godt pappa'n for Mamma han! Hehe... Han kan telle til tre, men ikke med ord dere hadde forstått, men VI skjønner ting han sier, og det er jo det som er nøye for han, Eneste ordene han kan si som andre folk kan skjønne er nok; -Nei, -Mamma, -Pappa, -Se på den, -Sånn (som høres litt ut som SOM) -Hade bra, -Åy, -Der, Og litt sånne ord... Var også litt bekymret en stund til det slo meg at han har jo egentlig ikke behov for å lære seg å prate så mye enda når han bare er sammen med meg og pappa'n, og vi skjønner jo hva han mener når han snakker 'røverspråk'..
Fruen i huset Skrevet 31. desember 2009 #4 Skrevet 31. desember 2009 Min gutt snakker ikke så mye mer enn det, men han klarer å gjøre seg fortstått fordet Dessuten snakker han kanskje mindre når han er sammen med andre.. Hjemme sier han: mamma pappa nei ja den isj (æsj) ys (lys) tata (takktakk) bromm oi
Kystrøya Skrevet 31. desember 2009 #5 Skrevet 31. desember 2009 Vår gutt er 21 mnd og han snakker masse. Kan veldig mange ord, og snakker i setninger på 4 ord. Han går i barnehage, mæn snakket like mye før han begynte der (begynte for 4 mnd siden). Så trenger ikke nødvendigvis å være pga barnehage ungene snakker mer enn andre. Han har en storesøster som er 5 år, så dermed blir det mye mer snakking hjemme enn det var da f.eks hun var lita. Hun var ikke lite tidlig ute med å snakke som han. Men det er stooooore individuelle forskjeller. Unger fokuserer på forskjellige ting, og de har mye nytt de skal lære seg og fordøye. Så tror ikke det er unormalt at en så stor unge sier bare noen få ord. Det løsner gjerne helt plutselig.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2009 #6 Skrevet 31. desember 2009 Om barnet har søsken eller går i barnehage går vel for det samme egentli... Naboene våre har 5 barn å den yngste snakket som en foss før han fylte ett, og det var vel mest bannskap det gikk i og! Lillebroren min snakket mye, men lite forståelig før han begynte i b.hage, da kom han på avd med barn som var året eldre, og ingen forsto hva han sa, så han måtte bare lære seg og prate klart slitk at de andre barna forsto han, å etter noen mnd snakket han klart som en foss! Da var han 2.5 år ca...
Kystrøya Skrevet 31. desember 2009 #7 Skrevet 31. desember 2009 Eh, det går jo ikke for det samme om ungen har søsken eller går i barnehage. Hvordan kan du si det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå