Gå til innhold

hva spør de om på dåpssamtalen? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på.. Men jeg pleier å snakke litt om hvordan de har det- den lille som er født- hvordan det er å være foreldre osv..

Så spør jeg om hvorfor de har valgt å komme hit for å døpe - om det er tradisjonen, troen, el. hva som er viktig for dem med det. JEg spør om hvorfor de har valgt de fadderene de har gjort og hva de tenker om det å være fadder- så går jeg gjennom dåpsliturgien(det som skjer i gudstjenesten i forbindelse med dåpen)- så snakker jeg litt om hva man bør tenke over i forb med det å gi barnet sitt del i det kirken er- og det de som foreldre ønsker den skal være for barnet.

Gjennom hele veien sier jeg litt om hva vi som kirke og jeg som prest tror- og tenker om dåp- faddere- trosopplæring osv-

så forteller jeg også litt om hva man kan ta med barnet på i kirken.

og hva vår plan er for trospplæringen.

mm.

HVa tenker du om dette?- nysj på hva du lurer på.

hilsen Presten

God samtale- hvis det er det du skal ha.;) og et velsignet nytt år!

Skrevet

Takk :)

Ja jeg kjenner at jeg faktisk er litt bekymret. For jeg vet hva troen min er... og jeg synes det er viktig at barnet mitt døpes. Men problemet er at min kjære samboer ikke er troende og han sier han er likegyldig til dette. Og han er villig til å ta en diskusjon om kristendommen som han mener er oppspinn med presten.... men kan presten da nekte å døpe gutten vår siden far ikke er troende?

HI

Skrevet

Hvorfor skal dere døpe barnet hvis faren til barnet er SÅ imot kristendom?

Og hvis din kjære samboer har gått med på døpe barnet, hva i huleste ønsker han å oppnå med å diskutere kristendommen med presten...? Høres jo helt teit ut! Hva skal han få ut av det?

Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, men dette forstår jeg ikke poenget med. En dåpssamtale er en samtale om dåpen, ikke en diskusjon for eller mot religion... Det kan han vel ta et annet sted hvis han er veldig opptatt av det. Hvis man møter opp på en sånn samtale, så har man jo allerede bestemt seg, har man ikke? Nei, herregud, han samboeren din høres ganske barnslig ut spør du meg, hvor gammel er han om jeg tør spørre?

Men for å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg neppe kirken er så ekstremt nøye på hvem som får bli døpt og ikke, det er vel bare rundt 5% MAKS av barna som blir døpt som faktisk har troende foreldre, resten er bare pga tradisjon, det skal jeg love deg. Tror ikke kirken har råd til å være selektive nå lenger, skal de bare innlemme gode troende i sekten sin, så overlever de ikke lenge, så bare slapp av :)

Skrevet

Skjønner ikke hva som er teit med det her.... Han er likegyldig til dåp, men synes at det er greit at sønnen vår døpes siden dte er viktig for meg. Og han er en meget reflektert mann, og han er 31 år gammel hvis det er så viktig å vite hvor gammel han er. Han sier at dersom presten spør han om hva han tenker om kristendommen etc så kommer han til å si hva han mener. Han går ikke akkurat inn for å skape en diskusjon rundt religion.

Jeg lurte jo bare på om det er en mulighet for at en eller annen konservatib prest kan være selektiv... ikke noe annet. Jeg ønsker å døpe barnet mitt av andre grunner enn tradisjon.

HI

Skrevet

Grunnen til at jeg synes det var teit var måten du skrev på "Og han er villig til å ta en diskusjon om kristendommen som han mener er oppspinn med presten.... ". Det høres jo helt unødvendig ut for meg, og som om han faktisk går inn for å skape en diskusjon rundt religion, og 31 år trenger ikke bety at han ikke er en barnslig liten taper.

Men som sagt, ingen prester er nøye på sånt, de vil jo bare ha så mange likegyldige medlemmer som mulig, lett inntekt, hehe...

Men hvis mannen er villig til å styre seg, så la nå han bli hjemme da, ikke verre enn det. Dette er jo tydeligvis din egoistiske greie, så hvorfor skal han i det hele tatt være med?

Skrevet

jaha... så man er egoistisk fordi man ønsker å døpe barnet? Hadde samboer vært imot å døpe han så hadde det vært aktuellt å ikke gjøre det.

Ja han er villig til det dersom presten spør han om hva han tenker om det. Er jo ikke dermed sagt at han skal starte en høylytt heftig diskusjon. Hvorfor skal han være igjen hjemme? Er vel greit å ta han med selv om han ikke er troende. Det er jo tydelig at du synes dåp er en latterlig greie... jeg skrev ikke et innlegge om hvorvidt man er for eller imot dåp.... jeg spør om hva som blir tatt opp i en dåpssamtale.

Og atter engang, samboeren min er reflektert og definitivt ikke en barnslig liten taper.

Skrevet

Hei HI.

Jeg ville bare døpt barnet, jeg tror at et flertall av de som velger å døpe ikke tenker så mye på den kristne handlingen, men gjør det pga tradisjon.

Hos oss er det omvendt. Jeg vil helst ha navnefast, da jeg ikke er troende, men hvis samboeren min føler at det er viktig å døpe i kirken kan vi for all del gjøre det. Det handler jo også en del om tradisjon.

Det at samboeren din er likegyldig er jo ikke gale, det betyr at det er det samme for han og han lar deg bestemme. Det hadde nå vært værre om han var veldig imot å døpe i kirken mens du var for.

Lykke til med dåpen :)

Skrevet

Takk :)

Ja det som jeg synes er bra fra samboer er at han sier at han velger å se på det som en fin "velkomstfest" for sønnen. blir nok dåp :)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...