Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Håper på svar her fra dere som har litt eldre små. Har en 7 mnd gammel gutt som jeg har ammet i søvn stort sett hele tiden. Synes det er så godt at han har det bra og sovner fornøyd (ja, jeg er vel litt svak). Nå lurer jeg på om tiden er inne for å venne han mer av med dette, i håp om å få en natt sammenhengende søvn snart. Han våkner nemlig fortsatt om natten for et par måltider, og vil helst ligge ved siden av meg. Han får grøt på dagen. Er det noen som har noen gode erfaringer fra å være i samme situasjon? Det er vel ikke bare jeg som ikke har innprentet "gode søvnvaner" fra starten?
Lille-My,75 Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Vi lærte jenta vår å sovne selv da hun var omtrent så gammel som din gutt er nå. Frem til da hadde hun sovet i dobbeltsenga med meg og fikk pupp ca. en gang i timen hver natt fordi hun aldri klarte å sovne selv uten hjelp. Jeg var utslitt. Det vi gjorde var å flytte henne på eget rom. Hun fikk pupp i en stol ved siden av senga, og ble lagt våken i senga etterpå. Det medførte ca. 45 min med gråting første kvelden, 20 min kveld 2 og 10 min kveld 3. Vi gikk aldri fra henne når hun gråt, men satt ved senga hennes og holdt en hånd på brystet hennes. Noen ganger sang vi litt rolig. Hører med til historien at hun faktisk sov hele natta eller våknet kun 1-2 ganger da hun ble flyttet på eget rom. Fantastisk etter å ha slitt med å bli vekt med 1 time til 3 kvarters mellomrom hver natt i mange måneder. Hun fikk pupp når hun våknet om natta, og da sovnet hun ofte på fanget mitt. La henne bare over i senga i sovende tilstand. Etterhvert som hun ble eldre ble hun forstyrret av at vi satt ved senga hennes når hun skulle sove, så rundt 10-11 måneders alder la jeg henne bare over i senga, ga henne bamsen og smokken, og gikk ut av rommet. Da sovnet hun normalt etter 5-10 minutter. Ingen gråting. Jeg synes alt for mange har dårlig samvittighet for å "puppe" i søvn. For oss var det et viktig verktøy for å få henne inn i en forutsigbar døgnrytme. Da var det mye lettere å lære henne til å sovne av seg selv etterpå. Da visste du liksom når hun var trøtt og pleide å sove. Uten puppen hadde det vært mye vanskeligere! Lykke til med sovingen!
lille sprelle Skrevet 4. januar 2010 #3 Skrevet 4. januar 2010 Snuppa vår sluttet å sovne ved puppen av seg selv litt eldre enn din baby. Var da hos henne til hun sovnet.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 HI: Nå har vi flyttet han inn på eget rom, det er litt bedre, men han våkner fortsatt for noen måltider. Enig i at det er fint å bruke puppen for det den er verdt, tenker at det er naturlig, men samtidig kommer det kanskje til et punkt etterhvert hvor det blir litt slitsomt, men da er det kanskje også naturlig å ta noen grep...fortsetter nok en liten stund til, så får vi se....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå