Gå til innhold

Føre opp en far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det virkelig an å bare føre opp en far?

Synes dette høres veldig rart ut, ettersom det står i papirene at far selv må møte opp med pass/bankkort og skrive under på farskapet.

Hvordan fikk dere andre som ikke er sammen med mannen ført han opp som far uten at han skrev under?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om far ikke vedkjenner seg farskapet, og signerer papirene, så tar man DNA-test

Skrevet

Ja, men jeg har lest flere innlegg her som noen har skrevet om "krav om barnebidrag". Må ikke denne testen tas først? Og tar ikke det tid?

Skrevet

Ja, som hun over skriver, kan ikke en mann velge å overlate ansvaret for barnet sitt til andre, så hvis han ikke vil skrive under blir det tatt DNA-test, så blir farskapet bestemt ut fra den. Så du trenger ikke å gjøre noe annet enn å oppgi han som far.

Skrevet

Jeg tror du kan ordne begge deler samtidig, så kan han velge om han vil begynne å betale med en gang eller vente til resultatene kommer. Det tar ikke så lang tid, kanskje opp til 3 mnd, ofte kortere.

Skrevet

Jo, det kan ta litt tid og noen ganger lang tid. Da vil man i mellomtiden få bidragsforskudd fra NAV.

En mann som ikke vedkjenner seg farskapet kan ikke belastes for bidrag før det faktisk er bevist at det er han som er pappa til barnet.

Så man kan ikke bare føre opp en far og så vil denne faren / "faren" bli krevd for barnebidrag.

Skrevet

Men hvor får jeg gjort dette?

Jordmoren min ga meg papiret angående farskapet, men hun sa ar jeg fikk ta han med meg slik at hun fikk godkjent han som far.

Skrevet

Jeg holder på med dette nå. Snakk med NAV om han ikke vedkjenner seg farskapet. Dere vil da få tilsendt papirer etter barnet er født med beskjed om å møte til legen og ta en test inne i munnhulen.

Vi er ferdig med den prosessen så nå venter vi bare på resultatet. Barnet er 2 mnd nå.

Skrevet

Problemet er ikke bare at han ikke vedkjenner seg farskapet, han oppholder seg heller ikke i Norge, da han er utstasjonert og dermed ikke får møtt hos verken lege eller jordmor. Må jeg da vente til neste gang han har liv (som ikke er før i august/september 2010)?

Skrevet

Snakk med Nav.. de vil nok sikkert kunne svare på det.

Men om det skal være dna testing gjennom nav, så er de veldig strenge på det..(naturlig nok) og man må møte med legitimasjon og hele pakka, så om han ikke skal tilbake før den tid, antar jeg at du må vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...