Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Min mann har en datter som har kommet i puberteten, merkes på flere måter kan man si. Hun er 12år. Svettelukt er igrunn det værste, og skifte tøy er hun slettes ikke noe flink til. Igår da jeg skulle ta klesvasken luktet det helt ekstremt og jeg holdt på å brekke meg. Det luktet skikkelig gammel mannesvette, men det var kun hennes klær i skittentøyskurven. Når jeg sier til min mann at han må ta det opp med henne så sier han bare at hun må huske på å skifte tøy hver dag, men han ser ikke om hun går i det samme tøyet en uke eller lenger. Tror ikke menn legger merke til slikt i det hele tatt. Og å få henne i dusjen er ett sant mareritt, og selv da må jeg si ifra at hun må kaste ALT tøyet på vask,men kler det like fint på seg igjen etterpå. Og blir drit sur når jeg sier hun SKAL legge det til vask. (har prøvd å be min mann om å si ifra, eller å si det pent men det nytter ikke. Han legger ikke merke til det, og hun gidder ikke) De andre ungene i huset syns det er ekkelt å sitte ved siden av henne siden hun lukter slik, og det er jeg helt enig i. Hennes mor tror jeg heller ikke bryr seg stort om dette, hennes far lukter det ikke men nå lukter han så og si ingen ting fra før av. (allergi så han har nesten konstant tett nese) Hvordan skal man få en 12åring til å forstå at man må vaske seg hver dag under armer, dusje oftere enn før men ikke minst skifte tøy hver dag. Mine to barn, skifter automatisk undertøy hver dag, og annet tøy etter som det er skittent. 7åringen min skifter alltid alt når de har hatt gym på skolen osv, siden de ikke skifter på skolen. Det gjør hun helt automatisk. Jeg har vel sagt det engang at man skifter tøy da, og hun gjør det. Merker det er stor forskjell på oppdragelsen mellom oss, for meg er dette en helt normalting som man lærer barna fra de er helt små, at man skifter tøy og vasker seg, men det er det tydeligvis ikke hos min mann og hans ex. Som jeg husker fra jeg var yngre så var de som begynte å lukte på barneskolen/ungdomskolen utsatte mobbeoffer og det ønsker jeg ikke hun skal bli heller. Så hva kan jeg si til min mann så han kan ta tak i problemet. Jeg har meldt meg litt ut for jeg orker ikke si ifra hver eneste dag, og jeg klarer ikke den lukta lenger. Får jeg en klesvask til som den jeg fikk igår får hun legge tøyet sitt i en egen skittetøyskurv så gubben får vaske det selv (og han vasker ikke tøy for å si det slik)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Si det rett ut til henne; Se å kom deg i dusjen og få på reine klær for nå lukter det dritt av deg. Normale mennesker dusjer hver dag.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Min sønn hadde en kort periode med dette at det luktet og han ikke gadd dusje eller vaske seg. Han syns det luktet greit, han. Varte egentlig bare noen måneder. Jeg påpekte det bare hver eneste gang jeg kjente lukten, og sa at alle andre likte den like lite som meg. At en kan like sine egne ekle lukter, men at en aldri liker slike ekle lukter fra andres kropper. At damene ikke kom til å ville være nær ham osv osv. Men han røykte i tillegg, så da fikk han jo en odør som for andre var helt grei å kommentere, så han fikk høre det høylydt på skolen også I dag dusjer han minst en gang for dagen, og skifter alt tøy samtidig. Kan ikke lenger bruke samme klær flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Kjøp en deodorat til henne og snakk med henne. Si hva det er som plager dere. Ikke bare at hun må skifte tøy. Kjenner hun ikke lukten selv er det ikke sikkert hun har skjønt hvorfor hun må skifte da.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Hos oss skorter det også på oppdragelse og oppfølging av særkullsbarna. Jeg og faren utfyller hverandre når det gjelder våre barn. Når det gjelder dem han har fra før, er han ikke like flink, dessuten skorter det på så mye hos mora deres, så de har store huller og mangler i oppdragelsen. En merker stor forskjell. Interesser, verdier, empati, manerer, renslighet, det å ta vare på matrielle ting, rett og slett på det aller meste, skole og kunnskap, ikke minst! Når jeg har fosøkt å bry meg, blir det ikke godt motatt av noen, verken barna eller foreldrene. Faren øsnker det av og til, og andre ganger ikke. Er så lei av å tørke opp tiss, av en tenåring som aldri treffer!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 I sommer ble det kjøpt inn deodorant, og tok den praten at man må enten vaske seg med vann og såpe under armene hver dag eller dusje. For så å ta på seg deodorant, men den er ikke rørt, og hun har fått flere av bestemor og hennes eldre halvsøsken. De støver ned. Så hun er igrunn fult klar over at hun må vaske seg selv, men å gidde er en helt annen sak. Hun er fortsatt sur over at hun ødela skolesekken i sommer. (hun fikk beskjed om å tømme den for alt som ikke skulle være i den, og det gjorde hun mente hun. Men dagen før skolestart oppdaget hun noe som engang hadde vært en banan. Min mann ville kjøpe ny til henne, men da satte jeg og hans ex oss på bakbeina. Ikke første ting hun ødlegger slik for å si det slik, så da får hun ta litt konsekvenser selv også)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Hva med å ta henne med på shopping å kjøpe noen nye klær til henne? Det kan motivere henne til å skifte oftere og samtidig dusje når hun tar på seg nye, fine klær. Jeg tenker at hun går i de samme klærne lenge kan være fordi hun ikke har noe hun liker å bytte med...?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 For å si det slik så har hun nok av tøy å bytte i, skapet hennes buler snart. Hun kjøper sammen med oss, jeg kjøper og hun får tøy av andre også. Noe arvetøy også, men det er slikt tøy hun liker (kjekt med en ny tante som vokser for hvert barn som lages..... ) Så i forhold til klesmenge har hun nok og mer enn det. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå