shari_z Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Macbooken min er trolig død, ihvertfall harddisken, men ønsker å høre med noen som kan noe om dette. Jeg kommer meg ikke til butikken med den før til neste uke. Saken er at den frøs opp i går kveld. Da jeg kom tilbake til den i dag, så var skjermen svart og fikk ikke gjort noenting. Slå den av (måtte holde i knappen i 5 sek) og så på igjen. Hørte da de vanlige tonene, men så skjedde det ikke noe mer. Fikk en lys grå skjerm med en mørkere grå mappe med et spørsmålstegn på den som blinker. Etter det jeg har lest på nettet, så har harddisken død. Har prøvd flere ganger, og siste gangen kom det også 3 til 5 små klikk-lyder. Er så innmari lei meg. Har ikke backet den up siden i sommer. :-( Ønsker bare bildene mine, kanskje musikken, fra den, men er det noe håp? Jeg er så dum som det går an å bli når det gjelder datamaskiner, skjønner ikke data språk på mitt morsmål (engelsk) og definitivt ikke på norsk! Kjøpte AppleCare, men den gikk ut i oktober, selvfølgelig. Kjøpte Mac'en i oktober 2006. Er det håp å få bildene tilbake?
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Ja, det er håp, men først og fremst nå, slutt å pell på den! Lukk den og sett den vekk! Deretter har du noen alternativer, Apple hjelp er åpent i morgen, du kan ringe dem. (egentlig pointless, den bør innleveres) Humac er åpent i morgen, du kan reise og levere den der. Spesifiser at du MÅ ha ut det som ligger på harddisken, det er ikke backet opp og alt som kan reddes skal reddes. Du kan hente ut alt som er på harddisken selv, dette gjør du ved å koble den til en annen mac eller pc, og deretter stille den inn om en ekstern harddisk. Men dette bør du ikke gjøre om du ikke VET hva du gjør, for da kan du risikere å slette det som evt er igjen der. Siste alternativ, du kan levere den til meg så kan jeg gjøre det for deg;) Men da trenger jeg en usb, for kattene har spist opp min:p Hehe... Utover det, ikke få panikk, stort sett kan ting reddes, men ikke alltid. Når en MAC som ikke er eldre enn 2006 krasjer på denne måten er det noe alvorlig galt med den, men det er ikke dermed sagt at alt håp er ute. Vår ene macbook hadde samme runden for noen måneder tilbake og vi reddet ingenting, men det var fordi vi omformatterte og forsøkte å reinstallere OSet. Det anbefales i hvert fall ikke. Dog reagerte den helt annerledes enn din, selv om det også på vår var harddisken som var problemet. Så kanskje du er heldig og at dette er noe annet.
Zitro Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 har du en mac til tilfeldigvis? Du kan se om du når den "ødelagte" hardisken via firewire kabel. Gjør du det så kan du hente ut ting... Min stasjonære mac døde slik som din, helt umulig å få den opp igjen, men vi fikk kontakt via firewire og da reddet ut atl. Humac kan hjelpe deg så reis ditt!
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Firewire og USB funker omtrent like bra, Firewire er raskere mac til mac:)
shari_z Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2009 tillab: Nei, jeg tør ikke gjøre noe som helst i og med at jeg er så innmari dårlig med data. Det andre innlegget, med firewire og alt det der, jeg skjønner det IKKE. Har lest om Disk Utility og masse andre, men skjønner ingenting. Kan ikke snakke med Humac i morgen da de stenger kl 14 og jeg har besøk til kl 15. Hvor mye tar du for å se på den, hvis jeg leverer den til deg? Går ut fra at du bor i området her.... Har også en Western Digital external harddrive og mange USB sticks, men kan det som er på dem bli slettet? Er så redd for å miste bildene.... Jeg har lurte hele tiden om det er noe i veien med mac'en min da iPhoto har kræsjet den flere ganger, og å åpne vedlegg i epost som er powerpoint med .pps til slutt kræsjer ALLTID stakkar mac'en min. Og å kopiere en cd til musikk-programmet (husker ikke hva det heter) kunne ta timesvis - bokstavelig talt. Men når man ikke vet bedre, så godtar man det. Og jeg har stort sett vært superfornøyd med min mac - bortsett fra ovennevnte. Nå tenker jeg at jeg har fått en dårlig macbook fra starten av, men visste ikke bedre. Sender deg en pm, jeg, tillab. Takk for håp. Håper så inderlig å få mine bilder tilbake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå