ApriIbaby Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Vi har noen venner vi skal på ferie med. De har jevngamle barn med vår eldste på 4,5 år. Vå gutt er vant til å spise godteri, is og kake med måte. Det vil si han får når det er naturlig; i bursdager, noen dager i høytider/ferier, også får han en liten bolle lørdagsgodt - 3-4 seigmenn - noen sjokoladebiter og litt chips. Vi har tro på måtehold fremfor avhold. I motsetning til våre venner. De tror på avhold (men kun når det gjelder barna). Og da blir det problemer på ferie sammen. Vår gutt vet veldig godt når det er lørdag og hva det vil si. Så når vi sier at vi tar frem litt snop siden det er lørdag rynker de veldig på nesen og sier det hadde vært greit å la være. For oss blir dette veldig feil. Vår kan jo ikke får uten at deres får...og de vil ikke at deres skal ha og dermed heller ikke at vår skal få. Samme gjelder en is i sommervarmen... Hvordan hadde dere håndtert dette?
MintCondition Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Jeg setter frem, så får de heller fortelle ungene sine at de ikke får De kan ikke forvente at hele verden stopper opp og gjør som dem når de er på besøk...(kjenner noen sånne selv faktisk.)
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Godtemums som jeg selv er (det er tross alt jul), så hadde jeg sagt at det fikk være dems problem. Noen ganger her i livet får andre ting som man ikke kan få selv, enten det er den ene grunnen eller den andre. Naboen har snøfreser, vi har skuffe...life is hard...
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Synes synd på ungene som må sitte å se på at de andre ungene får gotteri når de selv ikke får, men jeg hadde nok likevel gitt til mine barn og så fikk heller foreldrene løse "gotteri-problemet" med sine unger.
erteposen + 4 Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Jeg tar hensyn når barna er yngre enn 4-5 år, eller der barna reagerer på sukker. Når barna er såpass gamle prøver vi finne en mellomting. Lørdagsgodt, men kanskje mindre evnt. sunnere. De eldste kan også lett vente, men problemet er jo ferie. Vi har småspiste gutter, og vil at de skal spise mat før is. De vi reiser sammen med har barn som spiser 5 kroneis og en stor porsjon middag etterpå De gav nok mye mer is og godteri enn vi, men ventet til etter et måltid. Vi forventa det ikke, men hyggelig var det. Vi har en del venner som vi aldri kunne reist på ferie sammen med pga. altfor ulikt kosthold.
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Jeg hadde gitt mine barn godterier som normalt, og sagt at slik gjør vi det, dere får gjøre som dere vil. Jeg er raus med is i sommervarmen, og når jeg mener det passer seg med is så får ungene mine is, uansett hva andre måtte mene om den saken. Og når det er ferie er det lov å kose seg ekstra. Hva andre gjør er meg revnende likegyldig. Jeg har ikke noen problemer med at andre ev. må forklare sine barn at de ikke får, eller at jeg må forklare mine barn at de ikke får dersom vi reiser med noen som er "rausere" enn oss.
Lunita_ Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 må si meg enig med de fleste her,at så lenge det er hos dere,så er det bare å sette fram..Så får de ta det med sine barn:) Synes synspunktet ditt på søtsaker er helt riktig... Skjønner ikke hvorfor barna ikke han få litt godteri,når foreldrene kan sitte å spise heller.. har sett at barn som aldig får sukker blir helt desperate og ikke klarer å styre seg den gangen de får servert noe søtt,sa stapper de innpå som om de ikke hadde sett mat før.. tror ikke der er sunt heller egentlig! jeg synes du skal sette fram jeg,så får de ta problemet selv:p
ApriIbaby Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2009 Ja, hjemme her er jo forsåvidt greit...., men når vi er på hyttetur/ferietur sammen da. Som regel da problemet har oppstått. Eller når vi er på dagsturersammen om sommeren jf is....Har jo ikke lyst å skape dårlig stemning heller....eler ta fra gutten vår den ekstra kosen. Blir likosm litt sånn smugspising ut av det for å unngå problemer...synes ikke det er kjekke signaler til vår gutt heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå