Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Er det noe dere vil gjøre annerledes denne gangen, med tanke på fødselen først og fremst (bare fyll på med andre ting også...)? Jeg skal sette meg bedre inn i hvordan man bruker klysteret denne gangen f.eks., hehe... Og så skal jeg bestemme meg for noen stillinger på forhånd og holde meg til dem, ikke prøve så mange hele tiden. Og så dropper jeg å ha med musikk, dropper de fleste øvelsene med min kjære. Og jeg vil prøve å bli undersøkt færre ganger under åpningsriene. Og så skal jeg sove mye på forhånd i stedet for å sitte oppe til langt på natt, og prøve å få i meg mye mer næringsrik mat når jeg kjenner at fødselen er i gang. Har sikkert flere ting, men kom på disse nå...
Jente0411*Høygravid!* Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 denne gangen skal jeg klare d uten epidural!
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2009 Ja, det skal jeg og :-) Holdt ut helt til 8 cm sist, men ble sittende fast der, og da lystgassmaskinen ikke virket (!!!!!) og jordmoren sa at det kanskje var eneste mulighet for å få vekk de siste 2 cm, så ga jeg etter, har angret veldig på det, så nå skal jeg klare det, jeg bare skal! hihi...
enlitenpågang Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 -Jeg skal prøve å føde naturlig uten noen form for smertelindring (unntatt akupunktur da). -Skal føde i badekar. -SKAL ha klystér!! -Skal selv finne ut hvilket kjønn det ble. (Sist sa jordmoren det før jeg i det hele tatt fikk mulighet til å lure på det). -Skal bestemme over min egen baby de dagene jeg ligger på føden (sist følte jeg det var de ansatte på føden som bestemte). -Skal ha med pumpe på føden.
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2009 Altså, lystgassmaskinen var ødelagt....! må le av det i ettertid, det er jo bare min flaks! Dte var liksom kriseløsningen min det...
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2009 Prøvde du akupunktur sist gang? Jeg gjorde, men synes det var helt forferdelig jeg, gjorde meg så lite bevegelig og jeg fikk jo vondt hver gang hun stakk, ble skikkelig irritert på henne, hehe... Også glemte jeg å skrive at angående lystgassen, så skal jeg ringe før jeg drar hjemmefra og be dem teste maskinen, hehe...
snartmammapåny Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Hadde en litt spesiel føsel sist, så håper først og fremst å få en mer "normal" fødsel denne gangen. Men en ting er iallefall sikkert, får jeg noe å sove på for at JM mener fødselen kommer til å ta lang tid så skal jeg ikke taimot det! Å føde på sovepillerus er ikke å anbefale. Fødselen min startet veldig plutselig, gikk fra småmoden til full åpning på svært kort tid, så JM som forløste minien min gav klar beskjed at ved en eventuell nr to så hadde jeg med å komme på føda så fort som mulig ved anntydning til rier... Så litt usikker på hva jeg kan forvente igrun.. Mest sansynlig får jeg bare droppe musikken, badekaret, og bedøvelse som sist... Kommer til å pakke med meg lite i bagen, trenger igrun svært lite på føda. Hadde igrun med altfor mye sist
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2009 Huff, nei, å føde ruset høres ikke særlig gøy ut, kan godt forestille meg hvor spesielt det må være... Enig i at man ikke trenger så mye, hadde jo alt på den der listen, men lesestoff og kremer osv. tenkte jeg veldig lite på da jeg var der. Hvis jeg ikke ammet, så sov jeg, hehe... Eneste nyttige jeg hadde med egentlig var vel stooooore truser og kamera :-)
*Lille Persille" Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Jeg hadde et planlagt KS forrige gang og kommer til å ha det denne gangen også så med tanke på selve fødselen er det ikke noe jeg vil gjøre annerledes men signerer på det en anne her skrev om at jeg skal pakke med meg MYE mindre til barsel denne gangen, hadde med meg utrolig mye sist og fikk ikke bruk for noe av det. Det mest komfortable var sykehusskjorten og den bodde jeg i til jeg dro hjem.
mammaen til 2+1 Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 *Haper håper* på naturlig fødsel denne gangen... ble en forferdelig smertefull igangsatt styrtfødsel sist... DRØMMER om naturlige rier med mellomrom og badekar. Men.. kommer til å være på beina som sist.. og bruke samme tenknikk.. Fant tydeligvis en super stilling for at småen skulle komme seg ut. kommer til å droppe å ta med ting til fødsel.. kun noe å drikke. Rakk ikke å åpne bagen sist... Pappaen hadde med seg termos å greier... rakk ikke en eneste kopp! Kommer til å ta med stellebag og eget tøy til nusket, og mye mer "mat" til sykehus hotellet... Frukt og drikke (juice og sånt) til å ha i "minibaren" var gull sist.
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2009 Hvilken teknikk brukte du? Jeg prøvde altfor mange stillinger, ingen var jo behagelige uansett, så jeg brukte mange unødvendige krefter på det. Det som var best var å stå synes jeg, men hadde ikke spist eller sovet nesten det siste døgnet, så på slutten klarte jeg ikke holde meg oppe. Da var den gåstolen eller hva det heter VELDIG god å ha, og det beste jeg gjorde var faktisk å stå med den inni dusjen, hehe...
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 skal prøve uten epidural.. få i meg mer næringsrik mat både før og under fødselen, under riene altså.. å prøve å finne noe som hjelper mot smertene for det var det ikke noe som gjorde sist..
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2009 Nei, det kjenner jeg igjen, absolutt ingenting hjalp for meg heller, utenom kanskje bittelitt å stå i dusjen, men det var ikke mye... Hva prøvde du sist gang da? Prøvde du lystgass? Jeg setter min lit til lystgass denne gangen, håper den planen funker bedre enn sist :-) Og spise masse næringsrikt før fødselen er noe av det lureste man kan gjøre tror jeg. Men under fødselen tror jeg at jeg kan glemme å spise, sist gang klarte jeg ikke tanken på mat, alle tanker som ikke handlet om rier var laaaangt unna, og innimellom var jeg ganske kvalm også. Beundrer de som er lure nok og bestemt nok til å få i seg næring uansett :-) Jeg nektet å drikke også, jeg svarte kontant nei på alt jordmor og min kjære tilbød meg, ville ikke ha klut, ville ikke høre musikk, ville ikke ha mat, ikke drikke osv. Kjempesmart... not..
mammaen til 2+1 Skrevet 30. desember 2009 #14 Skrevet 30. desember 2009 Hei Fjelljenten Jeg fikk ensånn gym matten foran sengen og knelte på den med beina litt i fra hverandre og hang med armene og oppå sengen. Bekkenet får optimal stilling og ungen får skrudd seg ut. Leste en del om fødestillinger på forhånd og hadde en flink JM som hjalp meg til å finne akkuratt riktig stilling.. =) Det gjorde grusomt vondt... gikk fra 5 til 10 cm på ca 4 rier. Så heldigvis fikk jeg full valuta for smertene.. =)
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 30. desember 2009 Må prøves :-) Selv om jeg prøvde noe lignende, men sengen var for høy, og jeg brukte for mye beinmuskler til å holde meg i den stillingen, så jeg klarte det ikke.. Følte du at alle musklene var avslappet når du ikke hadde rier i den stillingen? Eller følte du at du måtte bruke noen muskler for å holde deg i den stillingen?
mammaen til 2+1 Skrevet 30. desember 2009 #16 Skrevet 30. desember 2009 Jeg hang mye på sengen og kan ikke huske at jeg brukte så ekstremt mye bein muskler... husker at jeg disset litt frem og tilbake.. ned og hvilte rompa på hælene og slang meg opp over senga. Syns det var mye mer avslappende en å stå iverfall... for jeg "forkortet" kroppen om du forstår.. alltså at den bare gikk til knærna. Mine smerter satt i bekkenet,men jeg er sikker på at jeg kjente det helt ned i tåspissene når jeg sto.. greit å bare holde styr på en "halv" kropp. Jeg kan faktisk ikke begripe og forstå at det er mulig å ligge å føde.. de gangene jeg måtte opp i senga var døden nær opplevelser. Men nå hadde jeg jo kun en varm fille på halebeine som smertelingdring og en lystgass som ikke gjorde annet en å gjøre meg kvalm.
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 30. desember 2009 Skjønner hva du mener, jeg hatet å måtte ligge i sengen for å bli undersøkt og sånn, men det var også av samme grunn til at jeg hadde angst for å sette meg på gulvet - jeg følte meg så hjelpesløs, og følte jeg ikke kom meg opp, at jeg ikke kom meg noen veier, derfor likte jeg best å stå. Men logisk det du sier om å forkorte kroppen, det har jeg ikke tenkt på, hehe... :-) Jeg endte dessverre opp med å føde liggende, ikke etter planen i det hele tatt, grunnen var at jeg ikke klarte å bevege meg noen steder etter siste undersøkelse, orket ikke flytte på meg lenger. Så jeg skal virkelig vurdere den stillingen hvis jeg bare får det til ordentlig og hvis de kan få sengen lav nok :-)
mammaen til 2+1 Skrevet 30. desember 2009 #18 Skrevet 30. desember 2009 Jeg måtte også trykke ut lillegull på rygg i senga.. det må alle på SUS nå. Det gikk heldigvis fint.. var jo noe helt annet med pressrier. Husker jeg jeg ble helt skuffa når de gikk ut med den nye regelen om at alle måtte føde på rygg pga av den nye "metoden". Men syns egentligt det var helt greit, tror det hadde blitt værre å klarte opp i senga etter at jeg hadde født for å bli undesøkt eventuelt blitt sydd el lign.. =)
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 30. desember 2009 Godt mulig det hadde blitt en prøvelse ja, men da skulle de værsågod fått lov å løfte meg opp i sengen :-)
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 30. desember 2009 #20 Skrevet 30. desember 2009 Jeg hadde en litt uvanlig fødsel jeg og, hadde rier med 2 min mellomrom fra kl 21 og snuppa var ute klokka 07 morran etter. Var igrunn ganske dramatisk den siste timen, for da måtte hun bare ut, men hun satt fast, så jeg var vel en pressri unna å bli sendt på haste ks. Denne gangen håper jeg på en mer normal fødsel. I forkant skal jeg nok kanskje trene litt på noen avslapningsøvelser, for det var visst fordi jeg ikke klarte å slappe av at det åpnet seg så seint. Jeg fikk epidural på natta for bare å kunne slappe litt av før siste økt. Jeg skal heller ikke ha med meg så mye i bagen, det var jo bare bortkasta, vi bor så nær sykehuset, så sambo kunne jo bare ta med det jeg trengte. Jeg hadde en jordmor jeg ikke fikk noen god kjemi med, så neste gang tror jeg vi skal være tøffere med å si fra hvis jeg ikke synes no om jordmor. Skal hvertfall ikke ha samme.
Fjelljenten Skrevet 30. desember 2009 Forfatter #21 Skrevet 30. desember 2009 Grøss, det høres ut som en tøff fødsel ja, godt det fikk bra til slutt :-) Hvis du vil øve på avslapningsøvelser så anbefaler jeg på det sterkeste gravid-yoga, enten kurs eller CD eller begge ;-) Jeg er helt overbevist om at det hadde vært 10 ganger verre for meg hvis jeg ikke det var for den forberedelsen, det hjalp ubeskrivelig mye frem til 6-7 cm åpning! Jeg er ikke en yoga-tilhenger vanligvis, men det var helt genialt som fødselsforberedelse! Jeg fikk en helt ny kontakt med kroppen min, og det var ikke bare tøying og bøying, vi lærte både pusteøvelser, avslapningsøvelser og smertetaklingsøvelser, mye bedre enn et vanlig svangerskapskurs i mine øyne...
2gutter1jente+1jente tilヅ Skrevet 31. desember 2009 #22 Skrevet 31. desember 2009 Jeg har hatt tre fine fødsler og håper att nr 4 blir like fin. Jeg har født kunn med lystgass. Ikke akkurat smertestillande , men en god venn i nøden. Når jeg føder skal det skje på rygg.....prøvde litt andre stillinger med førstemann..men fikk helt fnatt...Fikk fnatt av badekar og andre dikkedarier også...ville helst ligge helt stille og synst synd på meg selv hehe....med de to siste barna gikk jeg "maraton" rundt på føden,Var mest mulig i bevegelse helt til de siste åpningsriene. Satser på att neste fødsel blir en repitisjon av fødsel nr 3! :-)
lindaa87 Skrevet 31. desember 2009 #23 Skrevet 31. desember 2009 tror jeg skal prøve å få meg planlagt KS,knakk halebeinet under sist fødsel så vil helst slippe å bli så lemster. har enda plager med halebeinet,blir tre år snart siden fødsel. så får håpe det går:)
Elax Skrevet 31. desember 2009 #24 Skrevet 31. desember 2009 Jeg ville ha startet med å trene jevnt gjennom hele graviditeten, og å spise næringsrik mat. Min første fødsel var ganske hard, jeg revnet masse, mistet mye blod og måtte opereres i narkose rett etter fødselen. Flere uker etter fødselen hadde jeg fremdeles ikke krefter til å skjære en gullerot...Tror jeg hadde kommet meg mye raskere om jeg hadde vært i bedre form! Hadde heller ikke overskudd til å lage ordentlig mat etter fødselen, noe som førte til at det ble mye hurtigmat. Så neste gang er planene å lage ferdig middager for et par uker og fryse ned! Deilig å slippe å tenke på det de første dagene!
enlitenpågang Skrevet 31. desember 2009 #25 Skrevet 31. desember 2009 Nei, har ikke prøvd akupunktur. Er jo 10 år siden jeg fødte sist, så de var ikke kommet så langt;) Tenkte jeg skulle gi det en sjanse, men om det bare blir vondt og irriterende så dropper jeg det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå