Gå til innhold

Dere som spør om hjelp for å lage mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. Hvor gamle er dere? Og lager dere aldri middag? Virker jo nesten som det å koke poteter er et kunststykke...

Jeg er 31 år, og har laget ribbe, pinnekjøtt, kalkun osv siden jeg rundet tjuetallet i forrige århundre.. :) Kan ikke huske at jeg var så hysterisk som mange av de som spør etter hjelp her.. :)

Er jeg usikker, så har jeg kokebøker og matprat.no..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men ofte er det greit å få høre det fra andre, og få det litt bedre forklart enn oppskriften. Sjøl er jeg ganske behjelpelig på kjøkkenet, men syns alltid det er greit å spørre noen når jeg lurer på noe!

Skrevet

Jeg er 25. Og nei, jeg kan ikke koke poteter! (Meg med pinnekjøttet). Det er mye mat jeg kan lage, men norsk husmannskost (les poteter, brun saus, steik osv) klarer jeg rett og slett ikke. Be meg lage indisk, afrikansk eller italiensk og jeg fikser det, men poteter? Ikke fy. Jeg sjekket forøvrig kokebøker og googlet litt før jeg spurte her, men fant ikke svar på det jeg lurte på. Så da tenkte jeg å spørre noen som kunne mate det i meg med teskje :-)

Skrevet

Jeg har ikke skrevet en slik tråd, jeg er 23 år og har laget lammelår, ribbe, pinnekjøtt og alle mulige varianter av fisk, kylling og kalkun siden jeg var 15. Selv om jeg kan det, så forstår jeg at det fins folk som ikke tar ting like lett, de har helt sikkert andre ting de tar lettere enn meg. For å si det sånn, uansett hvor mye mat jeg lager og hvor flink jeg er til å bake så er brødbaking min store svakhet.

Og når i tillegg det finnes millioner av måter å gjøre ting på så er man jo gjerne ute etter en utprøvd og godkjent måte. Forstår ikke du det? Så da du lagde ribbe for første gang så spurte du ingen om hvordan de gjorde det osv? Mange blir imponert av mat, og er det svigers som er på besøk så vil man jo at alt skal være utelukkende perfekt.

Skrevet

Jeg er en skikkelig kløne på å lage mat. Kan lage middag og sånn, men "høytids-mat" ala pinnekjøtt, ribbe og sånn har jeg null erfaring med.

Og det er ofte lettere å spørre andre enn å bruke kokebøker. Alltid noen som har noen bra triks i ermet;)

Skal bli meg et liv når jeg skal begynne å stelle i stand mat til jul, hehe!

Skrevet

Ja, det har jeg og + mer til. Elsker å lage mat. Men Dib er bedre enn både matprat.no og lign for da får du det fra personer som faktisk har prøvd det etc.

Så om man spør etter tips her inne så er det ikke pga at man ikke lager mat.

Skrevet

Jeg er 36 år og laget pinnekjøtt for første gang i går. Har alltid fått det servert. Ribbe kan jeg ikke lage og kommer aldri til å lage heller.

Jeg måte spørre mamma hvordan jeg skulle lage kålrabistappe, men kunne like gjerne funnet på å spørre her inne.

Skrevet

Jeg er 26 år og lager masse middager fra bunn av. Har ikke særlig stor erfaring med akkurat det jeg spør om nå(waldorfsalat), om jeg var en av de du siktet til.

Syns det er helt greit jeg, om folk spør om tips på forum, her har man mulighet til å få tips og råd man ikke finner i kokebøker på nett eller papir.

Anbefaler apertif.no for de som er interesserte :)

Skrevet

Lager masse mat, bruker både kokebøker og ,mtprat og andre sider, men noen ganger er det åreit og høre hvordan andre gjør ting, for de fleste har sin måte og lage mat på.

Dele erfaringer kalles det!

Skrevet

Men vet du hva hi, jeg er 41 og regner meg selv for usedvanlig flink på kjøkkenet og lager mye mat, og mye fra bunn av. Dette har jeg altid gjort allikevel finnes det faktisk ting jeg ikke er noen racer på. Dette gjelder mat jeg kanskje ikke har tradisjon på å lage, eller som jeg ikke setter på første rekke av favoritter.

Feks; KALKUN!! Jeg har laget kalkun 1 gang tidligere, helt enkelt i en stekepose. Det ble allright, men ikke så godt som det sikkert kunne gjøres. Nå skal jeg lage kalkun 1 nyttårsdag og jeg kommer helt sikkert å be andre mer erfarne kalkunlagere om både beste tilberedningsmåte og hvordan de lager god stuffing. Ser ikke på meg selv som noen dårlig matlager av den grunn.

Men skal være enig i at hvis man som voksen og forelder ikke vet hvordan man koker vanlige poteter har man kanskje noe å gå på, men for all del , man trenger ikke være dårlig på å lage mat fordi man ikke liker poeteter og ikke bruker det.

Skrevet

Jeg lager forøvrig ikke ribbe heller, det gjør mannen min. Ikke fordi jeg ikke ville fått det til, det gjør jeg sikkert, men mannens ribbe er fantastisk, og han har det i genene liksom (tradisjon). Derfor er det hans oppgave. Juleskinka derimot, får han holde seg unna, den er det jeg som regerer over.

Pinnekjøtt er ikke heller tradisjon i Sverige, ei heller i min manns familje så det eksprementerte jeg jeg frem på. Men også da bad jeg om råd hos de som jeg vet lager fantastisk pinnekjøtt.

Er vel heller ganske normalt å be om råd når man vil lage noe for å imponere,og selv ikke laget det før, eller fått det til slik man ønsket,.

Skrevet

Til deg som er ung og ber om hjelp, husk at det gjerne er en gammel mor som svarer, som bruker høye støvler som var på moten for to år siden. Tenk det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...