Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Og hvordan brukes det? Oppvokst i Nord-Norge, men har nok glemt det meste av dialekta.
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Pappa sier "snask" som "nu må du snaske dæ til og...". Han er opprinnelig fra Stokmarknes og oppvokst i Elverum. Ellers så vet jeg ikke om noen som sier "snask". "Hut" er heller ikke noe vi bruker i min familie, men jeg har noen venner fra Andøya og de sier "hut" som i "hut dæ hjæm".
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Tja til en viss grad, ikke mye. "Nu skal æ hute mæ hjem" evt med "Nu skal æ snaske mæ hjem". Eller "HUT DÆ VEKK HERFIRA". Da e æ kanskje litt sur Hut i mye større grad enn snask. Finnmarking.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Tror det ble brukt sammen. Altså: se å hut og snask dæ herifra! HI
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Det kan det sikkert. Alt er mulig i nord;)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Hut å snask e no d samme ordet, så man bruke no ikkje begge i samme settning. Har no aldri æ hørt før, æ sir Hut dæ, ganske mye, men aldri snask... -troms-
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Men nå er jo nordlendinger bare dem fra Nordland da. Jeg er nordlending og bruker bare "hut" en veldig sjelden gang i blant. Snask har jeg aldri brukt. Jeg er tidlig i 20 årene, kanskje det har noe med alder å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 Hut og snask blir ikke brukt i lag av meg. Finnmarkingen over.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Aldri sagt snask, men "hut de førr helvette herifrå, din kattjævel!" kan høres fra tid til annen når gubben ser nabokatta på terrassen vår! Vi bor på Ytre-Helgeland i Nordland
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 Si feks."vil du hut dæ ut" eller "vil du snask dæ tell å plokk opp den dær..."
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #11 Skrevet 30. desember 2009 Snask sier jeg ikke. Men sier hut.. Tror ingen her sier snask til noe.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 OK. Da er det kanskje noe min familie har begynt med etter at vi flyttet. Kan jo fort bli litt overdreven bruk av sånne uttrykk:) F.eks. mobber vi pappa mye for "dæsjkotten". Det er et godt uttykk syns jeg, og kan brukes til alt. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå