Gå til innhold

Ang termindato


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet med sikkerhet når jeg ble gravid, men jeg ble satt en uke tilbake på ultralyd. Kan det være farlig med tanke på å gå over tiden f.eks? De har jo satt ned overtidsdagene fra 14 til 11 dager, så jeg regner med at de har blitt mer forsiktige da? Skal jeg si ifra til jm at jeg vet nøyaktig befruktningsdag eller skal jeg bare la termindatoen stå slik den er? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Befruktningsdagen(da du hadde sex), trenger ikke å være den dagen da du faktisk ble befruktet... Grunnen til det er at sædcellene kan overleve noen døgn i kroppen, så en kan ikke være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun sex den ene gangen i akkurat den perioden, og jeg hadde en liten blødning noen dager etterpå. Går ut ifra at det var da babyen ble unnfanget. Men burde jeg si ifra uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør egentli ikke å si imot jordmoren. Men kommer jeg selv til 8mai og ikke har født og jordmoren vil sette meg igang kommer jeg til å nekte. Fordi jeg vet med meg selv at den datoen de har satt ikke stemmer. Jeg hadde ikke en liten spott blødning men en skikkelig menstrasjon, å jordmoren min flyttet terminen min slik at da har jeg hatt en kraftig blødning etter omfangelsen.

Selv tror jeg bare at jeg venter en stor gutt siden jeg og samboeren min var lange da vi ble født:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL gir deg TERMINDAG ikke befruktningsdag:)

 

Embryo kan og gå i dvale. Man vet ikke med sikkerhet når egget festet seg. Flere faktorer spiller inn. En uke er liten forskjell. Hadde det vært snakk om 4 uker ville jeg tatt det opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molait:

hva me 2 uker? jeg hadde først termin 09.april, men etter UL fikk jeg termin 21.april.. burde jeg sette spørsmålstegn ved dette? kan jeg spørre på 3d ultralyden om hva de tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo spørre, men termin er jo innenfor 2 uker før og etter. Jeg hadde tatt opp med jm og evt snakket med henne om det om du gikk mye på overtid. For om du går 2 uker over er det jo 4 uker over menstermin.

 

Ellers skal man nå følge ul-termin da....

 

Er jo de som har blitt flyttet en mnd. Og da har det vist seg at de rakk teste pos. men hadde en kjemisk og så har blitt gravide på neste pp.

 

Er ikke noe vandrende leksikon jeg, men med mindre du går mye over så spiller det nok liten trille:) De kommerr som regel når de er klare for det uansett disse små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi for meg virker du som et vandrene leksikon:) takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molait- Lurte på en ting, virker som du vet litt :)

 

Jeg be satt 1 uke tilbake i følge tilig ul, 5 dager i følge min egen termin, slik at UL termin min ble 20 april. Noe jeg ikke får til å stemme i det hele og store, siden helgen jeg ble gravid både tenkte for meg selv "jeg har eggløsning ca nå" og ikke hadde sex etter den helgen. men så leste jeg det du skrev, men får det fremdeles ikke til å stemme, pga. familiehistorikk.

 

Når mamma gikk med meg ble hun satt 2 uker tilbake, jeg ble født 1 uke etter mamma´s termin og 1 uke før ul termin. og legen konkluderte med at jeg var gått over termin, det vil si, jeg skulle til tross for mine 45 cm. og 3080 g. skulle vært født på mammas termin. og tror selv at det er det som er skjedd med meg, pia mi e lita slik jeg var.

 

Men er av den nyskerrige typen, og lurer bare på om i mitt tilfelle kan være familiehistorikk eller den dvale tingen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg lest et sted at en ikke kan stole så mye på dato fra en tidlig ul, da fostre vokser veldig forskjellig den første perioden, og det samme gjelder visst senere i svangerskapet også. Den perioden fostre pleier å være mest samstemte er i den perioden ordinær ul pleier å være.

 

Dette kan isåfall stemme litt hos meg; jeg hadde menstermin til å være 19. april, på en tidlig ul sa gyn at jeg var lenger enn jeg påstod eller at jeg måtte forvente å få ut en stor unge! Mens på ordinær ul var jeg tilbake på den opprinnelige datoen igjen og jm der sa at jenta vår har en ganske normal størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har lest det motsatte at fostere vokser gjevnere i begynnelsen og vokser i rykk om napp senere.. men det er vanskeligre å måle tidig pga at det er millimeter som skiller fra dag/uker.. Rimelig forvirrende disse UL tingene.. alle sier forskjellig.

 

Tidlige ul´n min fikk jeg termin dato 13 april, menstermin er 15 april, så den er rimelig likt, ordinær Ul fikk jeg plutselig termin 20 april.. ikke snakk om mange dagene, men frister ikke å gå nesten 3 uker over tiden! og det at jeg er allerede 2 uker over tiden før legen begynner å vurdere at nå burde det skje ting snart.. har en tro på at pia mi kommer når hun er klar for det selv, men blir litt skremt av det kanskje ikke hører på meg når det gjelder.

 

Men jeg er et levende eksempel på at UL legen kan ta feil med dato. og måtte innrømme sin feil når jeg ble født.

 

Blir lettere forvirra :P Får satt på at lichja ikke bestem seg for å bli der inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss inderlig håpe at de ikke ønsker å bli der inne, (selv om jeg noen ganger tenker tanken selv når jeg tenker på selve fødselen!)

 

Jeg vil vel håpe at hvis en lurer på om en begynner å nærme seg overtid, og det har vært mye fram og tilbake på termindatoen, at en da kanskje kan få en vurdering med en ny ul? Bare for å se om babyen ligger klar og da kan en kanskje også vurdere litt iforhold til størrelsen??

 

Jeg vet ihvertfall at moren min og ei venninne av meg fikk ul rett før fødselen for å se at alt var bra og at babyene deres lå klare, rett og slett fordi legen følte seg litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...