Gå til innhold

Når er det lov å slutte med bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 7 er 140 cm og 30 kg. Har nå bilstol med rygg. Nakkestøtta er dratt opp max, og hun blir sittendes å krumme nakken. Altså den er for kort. Hva er best videre nå da? Ta av ryggen og bare sitte på puta eller fjerne hele stolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr."

frå www.tryggtrafikk.no

Men det er LOV å ha barn berre på pute frå 15 kg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

hva med voksne som er små? Hehe, kom bare til å tenke på det nå :) Vet om ei jente som er 149 høy, og veier 35 kg.... og hun er over 18.. er det lurt for henne å sitte på pute? Reglene om sikkerhet må vel være det samme der, eller?

Skrevet

Jeg sluttet til min gutt da han var 10 år. Da var han tett på 1,40 og var for lang til puta, beltet ble for langt ned på skulderen når han satt på den. Men han er bare 30 kg. Men jeg kunne jo ikke akkurat fortsatt ha han på pute når beltet ble feil på han? Selv om vektgrensen på 36 kg ikke er oppfylt.

(Men dette er jo selvfølgelig individuelt fra bil til bil hvordan baksetet og beltefester er utformet. I en annen bil trenger han pute.)

Hva synes dere om det? Tenker det må være litt skjønn her kansje.

Skrevet

Vil gjerne at hun skal sitte i sete med rygg, men når hun må krumme nakken for å få plass er jo ikke det noe særlig. Skal sjekke søstra sin stol om den kan trekkes opp lengre, hvis ikke tror jeg hun bare får sitte på puta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...