Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Må bare få ut litt frustrasjon.. Nå fødde jeg datteren min for ca 1 mnd siden, og skulle igår inn til Nav for å levere inn søknadene om støtte.. MEN! Det jeg da fikk til svar, var at jeg får ikke levert inn noen søknader før barnefar har skrevet under papirene.. Men hva gjør jeg når barnefar nekter å vedkjenne seg farskapet, og ikke vil skrive under på noe? Har ikke andre aktuelle som barnefar, så jeg vet det er han, men han gjør hva som helst for å slippe unda barnebidrag, så han går rundt å sier at han er steril.. Men 3 mnd før jeg fødte, så gikk han rundt å sa at han skulle hjelpe og støtte meg og BLABLABLA! Faens narkomane dritt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det jeg fikk til svar når jeg spurte om hva jeg skal gjøre når han nekter å skrive under, var at da blir det rettsak eller forliksråd, med en behandlingstid på opp til 6 mnd! Hvordan i faen skal jeg klare meg med 970 kr i mnd i 6 mnd?? Får ikke engang utvidet barnetrygd før barnefar har skrevet under.. Blir så ufattelig lei meg! Tenk å vere så barnslig at han ikke engang kan erkjenne farskapet og datteren sin, og skrive under, sånn at jeg i det minste har eg sjangs til å klare meg uten hjelp fra han?? OG! Jeg spurte om hvem som skal måtte betale rettsaken siden det er han som nekter, og da fikk jeg til svar at vi skulle dele dette likt!! OOOOG!! Jeg spurte om hva som skjer dersom han plutselig krever å ha delt foreldrerett.. Han har noen narkosaker på rullebladet, og holder på med dette enda, så va derfor jeg spurte... JO, han kommer da til å få ha hun 50%, fram til dette er blitt ordnet i rettsak eller forliksråd, ENDA engang!! Som også kan ta opptil 6 mnd! Han har en datter fra før av med en god veninnde av meg, og en kveld satt jeg oppe hos hun.. Han kom å leverte datteren klokken halv 11, og hadde hatt hun siden 2 på fomiddagen.. Veninnen min hadde merket bleien hun hadde når hun dro, for å skjekke om han skiftet... Bleien var dem samme som hun hadde når hun dro, dyvåt, full i avføring, og jenta var dødssulten.. Hun sa hun ikke hadde spist siden hun var hos mammaen sin.. Skal min lille jente, som var født i uke 36, og trenger mye mat, vere hos noe sånt, som hverken steller eller gir ungen sin mat???? HVA SKAL JEG GJØRE???????? :( Virkelig ikke meningen å lempe mine saker utover her, men måtte bare få utløp for dette..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Høres ut som du bør finne en annen NAV-ansatt som kan jobben sin bedre. Synes den personen du snakket med høres veldig dømmende og udyktig ut i jobben sin. Men nå skal det sies at jeg ikke kjenner reglene:s Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Om NAV forskutterer bidrag så er det selvfølgelig i deres interesse at far betaler, og tilbakebetaler, bidrag. Så de vil innkale ham til DNA-test og møter han ikke så vil de kontakte politiet for å hente ham inn til testing. Men det stemmer at du vil ikke få mer enn minstebidraget gjennom NAV før farskapet er fastsatt. Det er også for å "beskytte" alle fedre som urettmessig blir stemplet som far
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Ja, det er klart, men jeg har bedt han ta test lenge, og han nekter Så blir ufattelig mye ventetid på oss.. Men han har null inntekt og mye gjeld, så han er fritatt fra å betale, derfor så taper han INGENTING!!! At det går ann å vere å ufattelig barnslig!!!!! Off, tusen takk
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Har han ingen inntekt så har han heller ikke så mye å bidra med, dessverre, og da vil du nok ikke få noe mer enn minstebidraget. Visste du ikke noe om denne fyren og hvordan han er før du ble gravid? Jeg ville iallfall kuttet ham ut og satset ALT på å klare meg selv 13:50
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 De på nav sier jeg får 16 000 kr i mnd da :s Jo, jeg viste om det, men var desverre litt for mye promille inne i bildet :/
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Så hva klager du etter?!? Du klarer deg utmerket på 16000 og når permisjon er over og du får deg en jobb så vil ting bli enda bedre
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 6 mnd ventetid kanskje, barnefar som nekter, rettsak, penger jeg taper pga han, 970 kr i mnd i 6 mnd kanskje, ALT dette fordi han ikke vil skrive under! DET klager jeg over, og det har jeg god grunn til!!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Er han verd å ha på papiret som far bare for pengene sin del? Husk at du må levere barnet til han i ettertid. Vil du at han skal ta vare på barnet ditt? Tenk på alt dette. Barnet er viktigere enn all verdens penger. Så kan dere heller få farsskapet bekreftet senere om han skikker seg. Det trenger jo ikke være hemmelig for barnet hvem som er faren uansett.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 Gode gud! Gå på sosialen, få penger, og hold deg for guds skyld unna denne fyren!!
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #11 Skrevet 30. desember 2009 Så lenge du ikke bor sammen med en mann, så har du rett på støtte. Selv om barnefar ikke signerer farskapspapirene. Du har også rett på bidragsforskudd så lenge saken ang farskapet pågår. Du fører ham bare opp som far i papirene, og så tar NAV seg av å bevise at han er far. De ber ham først signere, og vil han ikke, så krever de DNA-testing(gratis). Møter han ikke til dette, så blir han til slutt hentet av politiet....... Så bare gå til NAV igjen og si det som det er; du har RETT til å søke og å få støtte som enslig mor, så lenge du faktisk er alene med barnet.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 Ang det med foreldrerett(foreldreansvar heter det egentlig). Han kan kreve dette, men det er bare en juridisk formulering. Gir du han det ikke frivillig, så må han gå til retten for å få dette. Og du trenger ikke gi dette til ham for å få støtte fra NAV. Ingen av støttene krever delt foreldreansvar. De krever heller ikke at far erkjenner farskapet. Foreldreansvaret har ingenting med samvær å gjøre, og han kan ikke kreve noe som helst samvær før han signerer på farskapet. Han får ikke 50% av tiden med barnet. Selv ikke i en rett får han dette. NAV har foresten ingenting med samværet å gjøre. Samværet kan kun påvirke størrelsen på bidraget, men NAV har ingenting med hvor mye samvær barn og far har. Og er han narkoman i dag, og med et rulleblad i tillegg, så er det lite sannsynlig at han får samvær uten tilsyn. Dette kan du kreve. Vil han noe annet, så må HAN gå til retten. Du har nok rett på fri rettshjelp her. Så lenge din inntekt er under ca 280 000(på ligningen), så har en rett på fri rettshjelp i slike saker. Far har det nok ikke, og må da betale alt av advokat selv. Og en ting til; INGEN har rett på samvær uten mor tilstede før barnet er 1 år. INGEN!!!!!! Slapp av, og bare lever inn alle dine søknader til NAV. Drit i hva den tullete enkeltpersonen der sa. Den personen skal heller ikke avgjøre dine søknader. Det er det NAV forvaltning som skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #13 Skrevet 30. desember 2009 Du har jo mer enn 970 kr i mnd. Om du heller ikke har inntekt slik som han du fikk ungen med, får du engangssummen. Det er heller ikke en rett å ha lengere permisjon enn 3+6 uker om du ikke har jobbet deg opp rett til foreldrepenger. Da velger du selv å være hjemme i ulønnet permisjon.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #14 Skrevet 30. desember 2009 For det første høres det ut som om du har fått veldig mye rare opplysninger hos NAV. Ta kontakt med en annen person du. Hvis du ikke har inntekt får du fri rettshjelp. Det koster deg bare en engangssum, uansett hvor stor regningen blir. Hvis du mener han ikke er skikket til å ta seg av barnet ditt mens han ønsker samvær, så tar retten avgjørelse om hva som er riktig. Frem til rettssak trenger du ikke la ham ha datteren din, men slike rettssaker gjøres ofte en rask midlertidig avgjørelse inntil hovedrettssaken kommer opp. Du kan ikke leve på bare en barnetrygd. Hvis de er avhengige av hans signatur for å betale ut penger så kan du få sosialstønad i en overgangsperiode, som du betaler tilbake når du får etterbetalt pengene du har krav på. Men hvorfor har du ingenting å leve av? Jobbet du før du fikk barn så får du jo permisjonspenger, og gikk du på skole får du fødselsstipend...
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #15 Skrevet 30. desember 2009 du har vel fødselsatest? så har du kanskje leiekontrakt (dersom du leier..) ellers har de på folkeregisteret dokumentasjon på om du bor alene ... (regner med du ikke bor sammen med denne "narkomane dritten" vel du har kanskje også kontoutskrift fra de siste tre mnd...? ta med alle disse papirene til nav og søk om stønad for livsopphold... (har rett på litt over 5000 kr. etter alt er betalt..i tillegg har din datter rett på ca 2000kroner...uavhengig av ordinær barnetrygd...) hvis du og din datter tilsammen har under dette i mnd etter alt er betalt får du støtte slik at du har minstesatsen for livsopphold. i tillegg søker du om støtte til strøm og bostøtte... dette skulle vel hjelpe deg til du har kommet over kneika.. 0m du var alene før fødsel er det ikke sikkert du har rett på overgangstønad..da det er en stønad for å gjøre overgangen til å være alene lettere...slik at du har tid på å finne jobb ol. tips... vær høfflig, tålmodig og undersøk dine rettigheter på forhånd slik at du vet hva du kan "kreve" av nav. Lykke til
hippopotamus! Skrevet 30. desember 2009 #16 Skrevet 30. desember 2009 Hvis du er alene med dette barnet har du jo rett på overgangsstønad. Den er på 12000 og noe tror jeg. Hvis du ikke har annen inntekt er den skattefri. Du får og dobbel barnetrygd, pluss småbarnstillegg. ca 2500. Bidragsforskudet får du vel minimumsbeløpet på. Så du skal jo strengt tatt ha 15500 skattefritt å leve på til du kommer deg i jobb. Hvis dama på nav sier at du ikke har krav på dette får du be henne lære seg å gjøre jobben sin. Du fører bare opp faren som vanlig på søknadene
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #17 Skrevet 30. desember 2009 Jeg fikk barnetrygd fra første stund.Minstebidrag Nav. Barnefar ble innkalt til DNA og testen ble tatt da barnet var 2 mnd. En mnd etter kom svaret. Barnefar måtte etterbetale etter at DNA resultatet kom. Han er i full jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå