Maya_1 Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Hva og hvordan innfører dere dette? Er det slik av vi bare bytter ut morsmelkerstatning med melk? Bør de få det til hvert måltid? De skal vel over fra grøt til brød snart også.. Jenta vår får fortsatt en flaske med morsmelkerstatning til frokost og på formiddagen. Når bør vi kutte denne? Jeg leste også et sted at melk nå bare var OK, og fikk inntrykk av at det fortsatt ikke var anbefalt...er det noe? Ser jeg er helt blank på kosthold over 12 mnd...
3småtroll♥ Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Med barna våre har vi rett og slett prøvd med vanlig melk til maten også har de fått mme på flaske på kvelden i den overgangsperioden. Det har fungert helt fint, men alle tre har likt h-melk best og helst litt lunken til å begyne med. Ang grøt så har vi latt våre barn få grøt så lenge de har ville hatt det. Det er mye mer næring og jern i grøt enn i brød (kommer jo an på hva de har på skiva da...) så grøt har de spist til lenge etter de fylte 2 år;) Eldste på 6 og 6 spiser enda en skål babygrøt til kveld av og til:=) Det er nok bare å prøve seg litt frem for alle barn er jo forskjellige!
Maya_1 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. januar 2010 Hun fikk en skvett kald skummetmelk til brødskiva i dag, og satt og suttet på den som det var den største selvfølge Kan fortsette med kveldsgrøten så lenge som mulig jeg da, grøten til lunch og mme på ettermiddagen utgår nok ganske snart, så hun går over til å spise det samme som de andre i barnehagen. Fortsetter med flaska før frokost litt til, det er jo så kos den lille stunden på fanget på morgenen ;D
Lemonia Skrevet 2. januar 2010 #4 Skrevet 2. januar 2010 Morsmelkerstatning sluttet gutten vår med ved 10 mnd, så fra da og til han var 12 mnd var det bare vann og utvannet juice. Ved 12 mnd begynte vi bare å gi litt kald kumelk til grøt og brødskiver, ingen gradvis overgang altså, og det liker han godt. Det er ingen nødvendighet å drikke melk. Har de et variert kosthold ellers får de i seg alt de trenger. Fra 12 mnd kan de i grunnen få absolutt all slags mat. Da skal du bare være obs på det dere har allergier for i familien og ting han kan sette i halsen (f.eks. nøtter, popcorn e.l.). Det er heller ingen grunn til å kutte ut mme hvis jenta deres fremdeles vil ha det. Det er jo veldig mange som ammes litt langt ut i første leveår, og for flaskebarn er en flaske mme like mye kos som amming er for andre barn, så det kan dere fint beholde så lenge jenta vil det selv.
Maya_1 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2010 - "Det er ingen nødvendighet å drikke melk" Det er ganske viktig å drikke melk, hvis ikke må de ha tillegg av kalsium, det er det ikke nok av i vanlig kosthold. Dette gjelder forsåvidt voksne også, men særdeles viktig for barn med voksende skjellett. Spurte helsesøster ang. alt dette, og hun mente jeg vi burde kutte mme nå. Jeg tenkte å fortsette med morgenflasken for "kosens skyld" men det var visst viktigere med den faste føden og mme mettet uten å gi den næringen. Vi får vel ihvertfall redusere litt da..
Lemonia Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Det er kalsium i ganske mange andre matvarer enn melk (flere typer grønnsaker, kjøtt, yoghurt, ost osv). Med et normalt og variert kosthold får man det man trenger selv uten å drikke melk. Det er forøvrig nok av land i verden hvor det ikke er vanlig å drikke melk, de lider neppe noen nød. Visste du forresten at vi i Norge har høyest forekomst av benskjørhet i verden, til tross for melkedrikkingen? Det sier vel litt om behovet for kalsium, men som sagt, man får det man trenger om man spiser variert.
Maya_1 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2010 Nå er det jo en rekke ting, som f.eks brus og juice som ødelegger for kalsiumopptaket igjen, og det kan jo forklare benskjørhet i melke-landet Norge Det er legen min som har sagt dette, jeg går selv på kalsium-tilskudd fordi jeg ikke drikker melk, selv om vi spiser både youhurt, ost, kjøtt og grønnsaker. Og vi fikk klar beskjed om at ungene måtte ha litt melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå