Gå til innhold

"Spanjoler": Nødvendig med legebesøk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har hostet litt (tørr hoste) de to siste nettene.

Jeg har ikke følt at det er nødvendig å ta henne til legen. Men hennes Spanske besteforledre (vi bor i Spania) mener at vi nærmest må slippe allt vi har i hennene og løpe til legen.

Jeg synes det er litt overdreven bruk av leger her i Spania. Har barna hatt feber i en time, er det normalt å ta de til akutten.

Jeg blir så usikker når alle Spanjoler rundt meg synes at jeg burte ta henne til legen.Føler meg som en dårlig mor som ikke prioriterer det.

Hva synes dere? Hun har ikke feber og er ellers i god form. Kun hoster litt på natten og er litt snørrete.

Er det jeg som er litt rar, eller har flere av dere Spanjoler opplevd denne kulturforskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg har bodd her i 10 år snart og har hatt 3 barn født i norge og 2 her.

de to som er født her har hatt mye bronkitt og andre luftveisproblemer, må si alle 5 barna har samme far.

jeg følger mitt eget hode, venter i 3 dager om de har feber, om den går litt ned med dalsy (febermedesin)

om feberen endrer seg og ikke senkes med febernedsettende reiser jg ja, da er det nødvendeig med antibiotika.

men som regel reiser jeg ikke, alle andre løper ja etter en time med feber, (jeg er intigrert med bare spankse så jeg kjenner de godt:))

nei litt tørrhoste og ikke feber, tull ikke reis:) si at i ditt hjemland venter vi ca 3 dager om det er feber som reagerer på febernedsettende og vi løper ikke til legen ved litt host og snørr

det pleier jeg å si:))

Skrevet

Jeg har også bodd her i snart ti år og har lagt merke til en god del forskjeller, ja. Blandt annet dette med å reise til legen.

Her mener "alle" at man må skynte seg til legen og få antibiotika fort som F når man hoster. Selv om antibiotika ikke er for det og sånn. Antibiotika løser alt, skal vite. Det er bare det siste året ca. at apotekene faktisk må ha resept for å selge antibiotika (selv om noen fortsatt selger uten), før kunne man jo bestille seg hva somhelst og få det, uten kontakt med noe lege. Det er jo utrolig dårlig mot helsen generelt, men det er en annen debatt.

Det finnes mange gode barneleger (pediatras) her, og noen ikke fullt så gode. Den vi hadde før vi flytta til en annen by var virkelig helt super lege, han ga ikke medisiner om det ikke var nødvendig. Den vi har nå har vi heldigvis ikke sett så mye til enda så jeg veit ikke. Uansett, "ta deg noen piller" er liksom løsningen på alt føler jeg.

Det som jeg har merka her er at en forkjølelse ofte sitter hardere og lengre her enn i Norge, av en eller annen grunn. Det skal lite til før den virkelig setter seg i brystet og man føler seg dårligere enn i Norge.

En annen ting er at spanjoler generelt sett er veldig familieorienterte og jeg kan lett se for meg at besteforeldrene blir oppriktig bekymret om de tror at noe er galt. (ikke at jeg dermed sier at norske besteforeldre ikke blir det, men igjen - det er en annen debatt), og husk at de er nok garantert oppvokst med "løp til legen og få antibiotika" derfor kan det være skremmende for dem å se at du ikke tar barnet til legen sporenstreks.

Legekontorene er overfylte med folk med 36,5 grader "med feber" og folk som har hostet siden i går kveld. Seiøst, jeg kjenner MANGE folk som reiser til legen dagen etter at de begynte å hoste litt, og folk som reiser til akkutten på sykehuset fordi de kasta opp en natt.

Du veit at man forresten får medisinen billigere om legen skriver den ut for deg? Det forklarer hvorfor mange drar til legen for å få resept på hostesaft f.eks. Reiser du på apoteket koster den kanskje 2,50 euro, men reiser du med resept kan du få den for 2,15 liksom..

Uansett; se det an, som med alt annet. Og om du er i tvil ringer du Salud Responde på 902-505-060 eller urgencias på 061 om det er alvorlig. Men dette visste du sikkert.

• 2 uker senere...
Skrevet

Poenget er at spanjoler løper/renner ned legen for ALT. Akutten brukes som fastlege, og er man så "dårlig" at man ikke "kan" dra til legen, så ringer man legen og h*n må komme hjem til deg.

Vi nordmenn er jo opplært til at legen forstyrrer vi ikke mer enn nødvendig, og akutten er en plass du drar til hvis du har hogd av deg beinet.

Mine barn har i hvertfall tilsammen besøkt akutten rundt 10 ganger tenker jeg - alt fra svelging av plumbo til dårlig matlyst.

Etter ei stund i Spania så får du den samme holdningen til systemet som spanjolene selv (ihvertfall jeg) og da tenker man ikke så mye over det, man bestiller time eller evt. drar til legevakta.

Og da skal jeg ikke en gang berøre temaet selvmedisinering som spanjolene driver med - ikke rart at Ministerio de Sanidad for noen år siden kjørte en opplysningskampanje om at man måtte dra til lege før man kjøpte og brukte medisin - det hjalp ikke så mye på de overfylte legekontorene fra før av akkurat den kampanjen liksom......

Men sett fra spanske øyne - så ja er du litt rar :o) Men samtidig er det du som er mamman og som bør vurdere det sammen med din mann. Er ikke svigerfamilien som skal bestemme slikt...

Lykke til :o)

Skrevet

Jeg har hatt det litt som deg, og de gangen jeg har "gitt etter" fordi jeg ble usikker (enn om det er noe farlig og jeg er ei elendig mor...??) så har det ikke vært noe og jeg har angret at jeg har dratt barnet ut når det har det best hjemme i fred og ro!! Men når jeg selv første dag med rar hoste, feber eller lo que sea, har tenkt at nå er det noe galt, da har det som regel stemt. Stol på magefølelsen! Skal sies at vår pediatra har gitt meg sitt mobilnummer slik at jeg har en trygghet på at jeg får altid tak i henne om det skulle bli krise... Så litt smitta av dette hysteriet blir man jo;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...