Indigo 08-10-13 Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 Ammer lillegutt ca. 3 ganger om dagen, morgen, ettermiddag og kveld. Nå i jula har det blitt oftere siden vi begge har hatt fritt fra jobb og bhg. Vi har bestandig slitt med nattetull. Det førte til at jeg nattavvente da lille bare var 6 mnd, fordi jeg ble så sliten av all våk og amming om natta. Trodde det skulle bli bedre etter dette, men lille våkner fortsatt tidlig, gjerne ca. kl. 04:00 og holder det gående til kl. 06:00 (først da får han morgenpuppen). Så er det opp og hopp og full aktivitet. Ikke skjønner jeg hvor han henter energien? Må være noe krutt i den melka;) Vi tror han våkner så tidlig fordi han har lyst på pupp og kos. Pappaen pleier å prøve å få han til å sovne, det er ganske nyttesløst for min del. Sikkert pga melka. Lillegutt sover forresten på eget rom. Han spiser også godt gjennom hele dagen og til kvelds, så tviler på at han våkner fordi han er sulten!! Nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal kutte amming i håp om at vi alle kan få litt mer søvn. I tillegg er jeg gravid på nytt og merker allerede at jeg er mer sliten og trøtt. Kanskje det ville vært det beste å slutte? Noen erfaringer på dette området? At barnet sover bedre etter ammeslutt?
Mary Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Hei! Vi har ikke slitt så veldig mye med søvn, men jenta vår har blitt ammet både dag og natt. Vi sluttet når hun var 13 mnd, for da følte jeg det som at hun ikke hadde så mye nytte av melka (og ikke fikk i seg så mye), men at det var blitt mer en rutine for henne. Hun kuttet gradvis ut måltider selv - først dag-ammingen, så kveldsammingen. Til slutt satt vi igjen med morgenskvetten. Hun våknet alltid mellom fem og seks og skulle ha melk. Etter jeg sluttet med den ( da sluttet jeg helt med ammingen), sov hun lengre om morgenen. Det tok ikke lange stunden før hun sov fra 19-07, så jeg tror absolutt det vil bedre søvnen til alle dersom du slutter å amme nå. Du skal være fornøyd som har ammet så lenge!! Og den ekstra energien trenger du til nye bebisen i magen - gratulerer! Lykke til
AO3 Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Min erfaring er i alle fall at nattesøvnen endelig ble bra (dvs at han sov gjennom natta) da vi kuttet ut nattammingen rundt 12-13 mnd! Så det burde vi nok ha gjort lenge før! Han ville ikke ha pupp pga matens skyld, som du sier, det var nok kos og "ekstraservice". Jeg sammenligner med meg selv - hvis jeg ikke visste bedre, og noen tilbød meg en iskald cola midt på natten før jeg gikk og la meg igjen, hadde jeg selvsagt sagt ja takk! (Er colaholiker.) Hehe. Her er ammingen i ferd med å forsvinne av seg selv, pga manglende interesse fra poden (til mammas smått fortvilelse). Ammer morgen og kveld (hvis han vil ha...). Du kan jo forsøke å utsette morgenpuppen til litt senere på dagen, for eksempel etter frokost? Slik at han ikke forbinder "våkne tidlig" med "pupp tidlig"? Hvis du tror det er problemet - at han våkner tidlig for at han vil ha pupp og kos?
Herkules Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Jeg gjorde motsatt jeg, i stedet for å ha en gutt som våknet tidlig og alt for tidlig så fortsatte jeg nattammingen til det gikk over av seg selv. På den måten fikk jeg bedre nattesøvn, men det er jo så forskjellig Han ble flink til å sove , fikk pupp om natten når han var tett i systemet pga forkjølelse Dette var storebror Frøken skrull, på 14 mndr slutta selv for en stund siden, men avvenning av å gi flaske har vært fryktelig vanskelig, hun er bein seig på den. Holdt på i 2 mndr med avvenning, førte bare til sykt sliten mamma nå får hun også flaske når jeg legger meg. sukk
Indigo 08-10-13 Skrevet 2. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. januar 2010 Takk for svar:) Da har vi trappet ned til to puppmåltider om dagen. Morgen og kveld. Morgenmåltidet blir utsatt til etter frokost så langt det lar seg gjøre. Satser på å kutte morgenpupp om ei lita uke, deretter fjerner jeg kveldspuppen. Håper å være ferdig innen et par uker. Det skal bli en befrielse å slippe å bli vekket for pupp de dagene jeg skal sove lenge, samt at pappaen endelig kan begynne å legge lillegutt:) Det verste av alt er at det ser ut som at melka nedjusterer seg fort uten nevneverdig spreng!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå