Gjest Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 jeg har en sønn fra før på 14 mnd han ble født med dobbelsidig leppe,kjeve og ganespalte. jeg er så redd for at denne også har dette, selvom dette er med en annen mann så er jeg nesten helt sikker på at denne har spalte.. off så grusom å tenke på det hele tida... andre som har spaltebarn som har fått nr 2 uten spalte.? vet egentlig ikke hvor jeg vil hen med dette innlegget...
Lille_bie Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Skjønner bekymringene dine. Jeg har lite kunnskap om dette og har ikke noe barn med denne problemstillingen. Men man kan vel se dette på UL. Vet ikke hvor tidlig da? Du får vel kanskje ekstra oppfølging pga dette. Lykke lykke til!
ღ askepott ღ Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Jeg også tenkte på det OFTE, jeg tenker på åpen gane og ryggmargsbrokk. Jeg ble født med to drøvler i munnen, og de sier det er mildeste form for åpen gane. Derfor er jeg også bekymret. Det var en periode litt før spiren ble unnfanget at jeg ikke tok folat - hadde omgangssyken... Derfor føler jeg noe kan ha skjedd... Jeg er sikkert hysterisk. Men ja, over til deg - du kan jo få en tidlig ultralyd om dette sikkert? Snakk med legen din... Lykke til
ღ askepott ღ Skrevet 30. desember 2009 #4 Skrevet 30. desember 2009 Dette er ikke lett, jeg er heelt imot abort. Jeg leser er i min 7. uke nå - og leser om at øynene begynner å enses, blodet begynner å pumpes i den bittelille spirekroppen. Det finnes mange muligheter hvis en ikke ønsker å beholde barnet - familie og eventuelt adoptere det vekk. Lykke til
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 jeg skulle få tidlig ultralyd men det kunne ta ett par uker.. jeg har ikke spalte selv og har ingen i familien med dette, så det er rart jeg har fått en med det i det hele tatt... min lille har også "drøvler" eller den er spaltet og ser ut som det er 2.. jeg har vært veldig sløv med folsyre i det siste, jeg har glemt det.. så nå er jeg helt sikker på at det er spalte på denne også.... grusomt å gå sånn og bare vente...
ღ askepott ღ Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 åhjelp - dette kom på HELT feil innlegg, sorry det var om hun som var usikker på om hun ville ta abort! Uff, sorry sorry
ღ askepott ღ Skrevet 30. desember 2009 #7 Skrevet 30. desember 2009 Er ikke sikkert at denne har det - det kommer sikkert til å gå bra. Men hold oss oppdaterte - jeg skal også på ultralyd og få sjekke helt nøyaktig hvor langt jeg er på vei... Blir spennende
Gjest Skrevet 30. desember 2009 #8 Skrevet 30. desember 2009 hehe... nå begynte jeg å lure.. hehe... jeg får bare håpe på det beste.. men barnet er jo velkommen med spalte eller ikke.. men jeg håper ikke denne har det.. har nok med ett spaltebarn..
Odinsen, Gulle & Lillebror Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 Hei! Jeg har ei jente med ganespalte, men må si at om nestemann også har det så vil jeg ikke tenke så mye over det bare det ikke er et syndrom i tillegg. Jeg skjønner på den andre siden at du er bekymret ang, leppe- og kjevespalten for da er plutselig barna enten veldig små når de opererer leppen eller så store når de tar kjeven at de vil merke det. Også har du dette med tennene da...når det er sagt så har du rett på tidlig ultralyd og der vil de se om barnet har leppespalte ihvertfall. Snakk med legen din du! Og det er bare 4% sjangse for at søsken skal få spalte! Lykke til! Hører dere til spalte-teamet på Haukeland eller Riksen forresten?
Odinsen, Gulle & Lillebror Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 Har han operert ganen nå forresten? Det ligger sikkert veldig nært hos deg nå også siden dere enten skal igjennom eller har vært igjennom en operasjon nå nettopp.
Gjest Skrevet 31. desember 2009 #11 Skrevet 31. desember 2009 hei:) vi hører til haukeland. vi skal til bergen den 5 januar og han skal operere den 6:) så det blir spennende det, blir godt når det er over. da har vi en periode uten noen ting og det skal bli deilig:) så du har en med ganespalte ja. har dere det i familien eller? hvor hører dere til?
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 31. desember 2009 #12 Skrevet 31. desember 2009 Jeg har selv dobbeltsidig leppe ganespalt. Var kjempe nervøs for at mini skulle få det. Det var stor sannsynlighet, for vi er fem generasjoner med det, og det har alltid vært førstefødte og det har gått annenhver gang på enkel og dobbelsidig. Så mitt barn skulle da hatt enkel. Men snuppa har ikke noe, nå venter j eg nr 2 og har ikke tenkt på det før jeg leste dette faktisk.. Men jeg tror ikke det er så vanlig at man får to barn med dette... Jeg tror aldri jeg har sett eller hørt om slikt tilfelle... Men du får jo oppfølging og ekstra UL.
audrey82 Skrevet 1. januar 2010 #13 Skrevet 1. januar 2010 Hei! Jeg har en gutt på 16 måneder som har venstresidig totalspalte i tillegg til vanncyste i hjernen, og jeg er også kjempenervøs for at denne babyen har spalte. Vi har ikke spalte i familien fra før. Skal på utvidet tidlig ul før uke 12 (altså om et par ukers tid, venter på innkalling enda) for å sjekke om det er spalte. Håper veldig at denne babyen er helt fin, har egentlig nok med en spaltegutt, men tenker at jeg skal klare det om jeg får en til. Men synes det er greit å vite mest mulig på forhånd, så vi får forberedt oss på hva som venter. Jeg har heldigvis stort sett tatt folat hele tiden frem til nå, har bare glemt det et par ganger, men har vært så kvalm at jeg ikke har klart å ta omega 3. Vet at det ikke er påvist noen sammenheng mellom omega 3 og spalte, men blir litt skrudd i hjernen når man er nygravid og bekymret for at det skal være noe galt, så jeg er redd for at det spiller en rolle likevel. Gleder meg masse til å bli ferdig med ul, så jeg slipper å lure sånn. Får jo ikke utelukket ganespalte da, men vet iallefall litt mer! Krysser fingrene for at vi alle får spaltefrie babyer!
Odinsen, Gulle & Lillebror Skrevet 1. januar 2010 #14 Skrevet 1. januar 2010 Vi hører til Riksen, eller Bredtvedt nå da som jenta vår er operert. Hun skal bare tilbake for sjekk hos logoped hvert år/hvert andre år. Vi har ikke noen historie med spalte fra før, men jeg har epilepsi og går på medisiner for det, men jeg har 4mg folsyre både før og i graviditeten da. Vi har vært på flere ul, men alt ser fint ut Jeg opplevde selve operasjonen som helt grei, men syntes tiden etterpå var verre...snuppa hadde mye vondt, men heldigvis grodde det fort og hun var i mye bedre form bare et par dager etterpå. Så vi pøste på med smertestillende og etter et par uker så var hun helt fin! Godt å bli ferdig med operasjonen med tanke på mating osv. Jeg syntes det var slitsomt. Alt kom jo ut igjen gjennom nesa... Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for om neste får spalte. Det er vel bare slik at noen ganger skjer det. Lykke, lykke til!!!
Gjest Skrevet 2. januar 2010 #15 Skrevet 2. januar 2010 jeg håper vi alle sammen før helt spaltefrie babyer:) lykke til alle sammen:) dere må gi beskjed når dere vet mer selv, så skal jeg gi beskjed så fort jeg har vært på tidlig ul:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå