palia Skrevet 30. desember 2009 #1 Skrevet 30. desember 2009 er det etter 12 uker en kan ta den eller med en gang?
trompetisten Skrevet 30. desember 2009 #2 Skrevet 30. desember 2009 Det anbefales at gravide venter til etter fullgåtte 12 uker før vaksinen tas.
lindynatt Skrevet 30. desember 2009 #3 Skrevet 30. desember 2009 Det er omtrent kun i Norge man anbefaler denne vaksinen til gravide id et hele tatt. I tillegg burde man ta i betraktning, at svineinfluensaen har ebbet av i de fleste europeiske land og at ingen vet hva vaksinen gjør over lang tid med ens egen kropp og med babyen i magen.
3smånå Skrevet 1. januar 2010 #4 Skrevet 1. januar 2010 Det er større risiko for å bli alvorlig syk av svineinfluensa, enn at mor/barn skal bli alvorlig syk av vaksinen. Derfor anbefales det at alle gravide etter 1. trimester tar vaksinen. Det er absolutt ingenting som tyder på at vaksinen skader foster eller mor, så slutt å spre frykt blant gravide som ønsker å vaksinere seg.
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 2. januar 2010 #5 Skrevet 2. januar 2010 Larvikmamma: Hun sprer da ikke frykt. Her blir det ord mot ord. Ingen vet hva denne vaksinen gjør med fosteret. Alle må få si sin mening uten å bli beskyldt for å spre frykt. Hilsen en som alldeles ikke har tenkt å vaksinere seg, og jeg er i uke 33. Valget er opp til hver enkelt!! Lykke til
husmus &2 Skrevet 2. januar 2010 #6 Skrevet 2. januar 2010 Det var da ingenting informativt i innlegget fra lindynatt så JA, jeg vil si meg enig i at innlegget bidrar til å spre frykt!
Gjest Sensitiv er gravid! Skrevet 2. januar 2010 #7 Skrevet 2. januar 2010 Det var faktisk informativt. Og hadde det ikke vært det, så har folk allikevel lov til å si sin mening. Ingen vet hva som er riktig i denne saken. Nei, heller ikke de lærde. Jeg er høygravid, har valgt å IKKE ta vaksinen, får full støtte av både jordmor og lege.
husmus &2 Skrevet 2. januar 2010 #8 Skrevet 2. januar 2010 Det er fullstendig feil og si at det nærmest kun er Norge som anbefaler gravide å ta vaksinen. SÅ ja, feilinformasjon.
Fjelljenten Skrevet 2. januar 2010 #9 Skrevet 2. januar 2010 Enig i at det innlegget mot vaksinen var unødvendig, av EN grunn: spørsmålet til HI var "svineinfluensa vaksinen 09:33 30.12.2009 er det etter 12 uker en kan ta den eller med en gang?" Hun spurte vel aldri etter alles mening om for eller imot...?
kanskje, kanskje ikke... ;-) Skrevet 2. januar 2010 #10 Skrevet 2. januar 2010 Jeg er/var i høyeste risikogruppe, så jeg fikk vaksinen tidlig i november. Jeg visste da ikke at jeg var 4-5 uker gravid; og jeg spontanaborterte bare noen dager etterpå. Jeg vet ikke om det er en sammenheng mellom vaksinen og abort; men vet at det har blitt rapportert om 4 eller 5 spontanaborter blant kvinner som har vaksinert seg. Det kan jo være derfor det anbefales å vente; men jeg vet som sagt ikke.
*Lille Persille" Skrevet 2. januar 2010 #11 Skrevet 2. januar 2010 pulverheksa&seksåringen: En av mine venninner var gravid i uke 19 og spontanaborterte en uke etter at hun tok svineinfluensavaksinen. Det er selvfølgelig ikke mulig å påvise at dette var et resultat av vaksinen men jeg for min del har vært skeptisk til den hele tiden og kommer ihvertfall ikke til å ta den selv om jeg har astma og sikkert derfor tilhører en såkalt risikogruppe.
Gjøkeredet③ Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 De anbefaler ihvertfall gravide i Storbritannia å ta denne vaksinen: Så nei, det er ikke bare i Norge. http://www.nhs.uk/conditions/pandemic-flu/pages/vaccine.aspx
Frøken E Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Mange ulike meninger her ja... man må bare stole på seg selv tror jeg. Men må innrømme at jeg angrer litt på at jeg tok vaksinen da det viser seg at hysteriet er stilnet og influensaen ikke kom på en ny topp (og fint er det selvfølgelig) Jeg var 3 uker da jeg tok vaksinen så viste ikke om graviditeten på dette tidspunktet. Men å bli redd for at man tok vaksinen i første trimester gagner ingen.... så det er bare å tenke p.o.s.i.t.i.v.t :-))
satser & vesla Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Hei. Jeg tok vaksinen i uke 38, er kjempeglad for det - for like etter fikk flere av mine kolleger svineinfluensa. Babyen er fin og frisk :-) Jeg fikk støtte fra både jordmor og lege da jeg valgte å ta vaksinen. Så det er ulike meninger der fremdeles. Har hørt at man skal ta den etter fullgåtte 12 uker.
LUCKY_ 9 DAGER PÅ OVERTID Skrevet 6. januar 2010 #15 Skrevet 6. januar 2010 Jeg tok vaksinen da jeg var 4-5 uker å vei. Visste heller ikke at jeg var gravid. Heldigvis har det gått hellt fint med meg og den lille spiren. Er i uke 13 nå.... =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå