Gå til innhold

Minsten vil ikke ha banan??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lurt å mose den og blande den med melk eller noe? Har bare "skrapt" av moden banan, men spytter det bare ut...hmm...

Bruker jeg salt/melk/vann/smør i gulerøtter el poteter når jeg skal lage babymaten selv?? Noe annet jeh kan servere en liten en på 5 og en halv mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banan må du prøve deg fram med, jeg pleier bare å mose,,,

IKKE salt i barnemat, nyrene tåler ikke det.

Skrevet

Kanskje babyen ikke likte smaken på bananen? Smak og behag vettu:)

Du kan gi moden avokado ( bare mose eller skrape med skje), du kan også mose avocado og banan sammen.

Da jeg laget barnemat var favoritten kokte gulrøttet, brokkoli og poteter most med litt rapsolje oppi og tilslutt leverpostei.

Salt er ikke nødvendig, de skal ikke ha så mye av det.

Ellers så er det bare å lage det meste og la barnet få prøve nye smaker. Hvis du googler hjemmelaget babymat får du opp massevis av gode oppskrifter.

Lykke til :)

Skrevet

Her går frukt ned på høykant :) Mini blir 6 måneder nå snart.

Jeg har moset banan (finmoset med gaffel), kokt eple og pære og moset med stavmikser til fin mos.

Poteter og gulrøtter er fint å blande med litt morsmelk/MME og evt litt olje eller usaltet smør (for fettets del)

Du kan gå inn på www.barnemat.com og finne en del oppskrifter der

Skrevet

Takk for svar jenter...får vel prøve meg fram her tenker jeg! Har prøvd med fruktmos på glass....viket som det var godtatt :)

Skrevet

Jeg leste at man skal tilby en ny matvare 10-12 ganger før man kan konkludere med at barnet ikke liker det. Samme som for oss voksne, uvante smaker kan ta tid å venne seg til, og for dem er alt nytt. Dessuten har babyen kanskje ikke full kontroll over svelgeteknikken enda, det tar litt tid.

I begynnelsen brukte jeg bare MME til grønnsakmosen. Deretter raps-/solsikkeolje (for fettsyrene) og av og til usaltet smør. Aldri salt eller sukker, det trengs ikke. Litt senere begynte jeg å tilsette krydder og urter, men da var han 7 mndr gammel allerede.

Avocado, gjerne blandet med banan, var en stor hit her i begynnelsen. Søtpotet og gulrot også. Vær obs på at de kan bli forstoppet av banan. Her er det gjerne et pb, for gutten spiser en hel banan hvis han får tak i en! Må passe på at han ikke får hver dag.

Prøv gjerne å la barnet holde på bananen selv (en bit), eller myk avocado. Det blir noe helt vanvittig grisete, men de blir gjerne mer nysgjerrige når de kan kontrollere prosessen selv og stappe den i munnen uten mors innblandning. Om han/hun stapper den for langt, vil brekningsrefleksen stoppe den før den setter seg i halsen. Ser skummelt ut, men gutten vår har aldri satt noe i halsen.

Lykke til! Den biten av oppveksten til Trollet er definitivt noe av det gøyeste jeg har vært med på, og jeg unner alle å få en stressfri og positiv innføring av fast føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...