Gå til innhold

Noen som har/har hatt to timer ammefri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal starte på jobb om to uker, og lurer litt på dette med ammefri. Jeg starter i ny jobb, og snakket med konsulenten på jobb, som sa jeg skulle sende inn en søknad, og at vi har rett på opp til to timer ammefri hver dag. Det hadde jo vært veldig godt med to timer fri hver dag, for å få en litt myk overgang til jobblivet igjen og ha god tid til ammingen (har litt reisetid til jobb også). Men er samtidig redd for å søke om for mye når det er ny jobb jeg starter i. Er det noen som har hatt to timer? Hvor gamle var barna deres da dere startet på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved forrige svangerskap begynte jeg i jobb etter 10 md, og hadde ammefri, en time morgen og en time ettermiddag. Veldig greit. Jobber i det offentlige da, og der er det ganske selvsagt å få fri:-)

Ikke vær redd for å benytte deg v rettighetene dine!

Skrevet

Jeg startet å jobbe da lilleknott var 11 mnd og da startet jeg en time senere og sluttet en time tidligere. Ingen som sa noe på det og det var veldig deilig å ha god tid om morgenen og la lilleknott få den kosen han var vandt til;)

Da han begynte i barnehagen (ca 15 mnd) begynte jeg en time senere, men jobbet resten av dagen. Da var han ikke så avhengig av puppen heller.

Slik jobbe jeg til han var 18 mnd og sluttet helt med pupp av seg selv:)

Jeg er kjempetakknemlig for at jeg har hatt den muligheten og priser meg lykkelig over å bo i et land der vi faktisk har noe som heter ammefri! Syns ikke du skal føle på at du benytter deg av det så lenge du informerer om det og holder de "oppdatert" etterhvert som du kutter ned på ammingen:)

Skrevet

Jeg har rett til 1 time ammefri, men har ikke brukt det, og kommer ikke til å bruke det med nestemann. Jeg jobber i det private, så det er ubetalt, og jeg må likevel gjøre de samme arbeidsoppgavene, men bare enda raskere enn vanlig for å rekke det. Med førstemann så kom mannen min i matpausen min med babyen, så ammet jeg mens jeg skulle spise selv, men det ble utrolig hektisk.

Skrevet

Jobber i det offentlige og hadde to timer ammefri hver dag mens jeg ammet. Jenta mi var rett over året da jeg begynte i jobb igjen og pga ammefrien klarte jeg å opprettholde ammingen en god stund etter det - hadde ikke gått hvis ikke. Jeg hadde med meg attest fra hs på at jeg fremdeles ammet, men ble ikke spurt om det, syns bare det var greit i og med at jenta mi var såpass gammel. Jeg ble anbefalt å amme lengst mulig pga at hun slet med vekt og vekst.

Skrevet

Man har rett på INNTIL to timer ammefri, dvs så mye som er nødvendig. Jeg fikk innvilget to timer ammefri per dag (statsansatt), men har i praksis tatt ut maks ca 45 minutter per dag. Jeg legger opp dagen min selv, og hvis jeg skulle tatt to timer permisjon daglig, hadde jeg i praksis gått glipp av veldig, veldig jobb... Mine arbeidsoppgaver er de samme selv om jeg har ammepermisjon, jeg bare gjør dem på kortere tid. Men det er grenser for hvor mye kortere tid man kan bruke. :)

Jeg skjønner du er litt tilbakeholden - det hadde jeg også vært, særlig i en ny jobb. Jeg har heldigvis en sjef som støtter opp om ammepermisjon 100% - hun tok det selv til sønnen var to år. :)

Knerten var ett år da han begynte i barnehage, han var ni mnd da jeg begynte å jobbe. Nå er han snart 15 mnd, og ammingen er i ferd med å avslutte seg selv - men bare det å kunne være litt mer fleksibel - levere et kvarter senere i barnehagen, hente en halvtime tidligere - har utgjort stor forskjell for meg dette første halve året!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...