Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 -har dere opplevd at barnet ble oftere syk i etterkant av antibiotikabehandlingen? Jeg har gitt babyen min antibiotika nå, men skjønner i ettertid at dette var totalt unødvendig. Men skaden er allerede skjedd. Nå er jeg redd hun kommer til å bli mye syk i etterkant Er det ikke sånn at alle hennes gode bakterier er drept av antibiotikaen nå, og hun må få infeksjonene på nytt og bygge immunsystemet på nytt? Hun er så enromt ofte syk fra før, så jeg skjønner ikke hvordan det skal gå om hun skal bli enda oftere syk!! Er det noen som kan litt om anitbiotika som kan betrygge meg?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 De blir ikke mer syke av en antibiotikakur. Men når de først er i den alderen at de begynner å bli mye syke, så går det en tid med mange infeksjoner, før de får et bedre immunforsvar som litt eldre. De trenger de infeksjonene for å få et bra immunforsvar:) Ikke alle hennes gode bakterier blir drept, nei. De er der, og det er bare snakk om dager før de er på plass igjen som før. Antibiotikaen skal ta dårlige bakterier, for at ungen skal bli frisk av akkurat den bakterielle infeksjonen.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #5 Skrevet 30. desember 2009 Det finnes smalspektret og bredspektret antibiotika. Førstnevnte tar bare én eller noen få bakterier, og disse er best å bruke om man vet nøyaktig hva som feiler en. Har man f. eks Clamydia (ikke datteren din da..) får man en smalspektret antibiotika som tar denne bakterien. Om legen ikke er sikker på hvilken bakterietype man er syk av, kan man få en bredspektret antibiotika. Da vil flere bakterier dø, også av "de snille", og man kan få litt magesjau og sånt. Men dette går jo fort over. Min erfaring er at kroppen henter seg raskt inn etter antibiotikakurer. Problemet er på samfunnsnivå, når for mange tar unødvendige kurer kan bakteriene bli resistente. Vi har nå dessverre flere slike resistente bakterier i omløp.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #6 Skrevet 30. desember 2009 Tenker også på dette da mini her har gått på antibiotika siden han ble født for 5 mnd siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå