Agirl89&Gutter08&10 Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Hei=) jeg var veldig aktiv sist jeg var gravid, men denne gangen har det vært rolig, ofte lest innlegg men aldri skrevet.. jah så jeg lurte på en ting... min forrige gutt var 4230 g. ved fødsel, og da hadde jeg aldri tenkt over stor baby. men denne gangen er FS målene, enda høyere opp enn med forigge, og jeg har en form for redsel, jeg vil ikke ha stor baby den dagen. er det noe jeg kan gjøre.. min jordmor, måler høyt oppe. mens legen min målte nede, hu mener det er fett i livmor, og at man ikke skal måle det. men nå ligger jo ikke babyen rett at hun kan måle fra opp til ned på babyen. vansklig å forklare, men hun mente liksom at hun målte babyen og ikke livmoren. men dette føler jeg er feil. så mitt spørsmål er kan jeg kreve ekstra UL fordi jeg tror babyen er stor?? og min sist var jo 4230g. håper så gjerne på svar, tørr ikke føde stort igjen...
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 De kan ikke vite str på baby uten estimering, og da må de bruke ul for å få noen mål å beregne ut fra. Klart at sf-målet kan indikere, men ikke si noe sikkert om str. På ul så vil de da måle femur = lårbein, BPD = hodet og MAD = magemålet i diameter, ut fra disse målene kan de estimere hvor stor sånn ca. babyn er og vil bli ved fødsel. Om dette er en reel frykt for deg, så burde lege/jm ta det seriøst fordi en slik frykt kan skade deg og baby under en evt fødsel. Be om en ul og estimering av baby på bakgrunn av tidligere erfaring og frykt for stort barn. Ønsker deg lykke til ;o)
Lillevenn33 Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Jeg ser at du skal ha baby i mars. Hvis det er en liten trøst så var mine SF-målene helt ute av kontroll i uke 20-30 (laaangt over det grønne). Jeg også fikk en stor baby over 4 kilo sist. Men, vektestimeringen jeg fikk i uke 32 (fikk en UL pga noe annet, men de tok en estimering likevel) viste at babyen blir ca. 3500. Mine SF-mål de siste 10 ukene har gått ned og lagt seg fint rett over det grønne feltet. Så noen ganger blir man fort stor, så jevner det seg ut senere i svangerskapet. Jeg tror ikke denne babyen blir noe større enn 4 kilo og er ikke bekymret over stor baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå