Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Nå må ungene sitte oppi handlekurven til de begynner på skolen, for ellers går de berserk i butikken, springer, hyler og skriker, og er til generell plage for alle andre. Før i tiden kunne unger gå selv i butikken uten å sitte oppi handlevogna, og likevel ikke springe rundt, hyle og skrike. De måtte bare lære å oppføre seg. Men det kan visst ikke unger nå. Hva har skjedd?? Er det ungene som styrer alt, og foreldrene er tjenere som fyller behovene deres? Kan ikke foreldre lenger irettesette barna sine, lære dem hva som er riktig og feil oppførsel, og at feil oppførsel får konsekvenser? Da mine var små, avbrøt vi handleturen om de ikke kunne oppføre seg pent. Også dro jeg heller og handlet alene, mens de måtte være hjemme med far. Eller den ene gikk ut med ungene og ventet i bilen med dem, mens den andre handlet ferdig. Neste gang, hadde de lært......det ble i grunnen veldig få slike episoder, ettersom dårlig oppførsel faktisk fikk følger. Er det ingen som gjør lignende i dag?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Jeg fikk ikke være med på butikken engang, jeg! Hjemme alene var jeg vel fra jeg var 5-6 år (når mamma var i butikken) Men joda, mine barn går selv. De lager et aldri så lite helvette, men jeg har ikke samvittighet til å avbryte turen, for da må de som jobber der legge på plass alt for meg. Om jeg gjør det selv, kan jeg like gjerne handle ferdig... Blir dem sure, så blir dem sure... sånn er livet.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Vanvittig bra skrevet. Unger i dag eier ikke oppdragelse, og mange er så bortskjemte at gud hjelpe. Foreldre eier ikke kontroll på ungene sine.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Bra innlegg - dette har jeg selv tenkt mange ganger.
Gjest Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Dropp, fraser som "unger i dag eier ikke oppdragelse". Det heter da vitterlig: "NOEN unger i dag eier ikke oppdragelse". Dra ikke alle over en kam. Mine unger er ganske så veloppdragne, for det meste, vi forelder får kjørt oss her hjemme, men utomhus er de for det meste greie. Likevel er jeg fasinert av "Curlingbarna". Barn som har foreldre som er så redde for at barna skal støte på en hindring i livet at de konstant går i forrveien og koster veien for dem. Det ringte til og med en mor for sitt 16 år gamle barn på en stilling. Altså: kan ikke ungdommen ringe selv(helst stille opp selv med en søknad) så blir den ikke vurdert en gang.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har mer reagert på foreldrene til ungene i butikken. Sure,skrikete ufordragelige foreldre. En lørdag meg og min mann var og handlet sto det ei mor med smågodt avdelingen og skulle ha lørdags godt med to små unger. De sa at de ville ha den eller den mora '' NEI DET ER IKKE DET PAPPA VIL HA'' eeeeeeeeeh.. ooooki tenkte jeg. Stakkars unger.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #7 Skrevet 29. desember 2009 det er vel fortsatt unger som er "veloppdragne" i butikken, og det var slettes ikke "bare" veloppdragne unger før i tiden. Kjenner flere som i sin barndom ikke fikk vært med i butikken fordi de da skapte så mye styr i form av krangling, osv. Men de er da blitt skikkelige mennesker for det om.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #8 Skrevet 29. desember 2009 Det er fordi barna nå ikke har det som et av de store prosjektene i uka å være med å handle matvarer. Det blir ikke satt av en hel dag til det lengre. Det er noe man gjør med lavt blodsukker og helt utslitt på vei hjem fra barnehagen. Da er det ikke tid eller rom for å drive barneoppdragelse.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #9 Skrevet 29. desember 2009 Det er som de fleste andre problemer med altfor mange norske barn, manglende konsekvens. Skjønner ikke at voksne lar seg styre av sine barn så mye. Min prøvde seg 2 ganger, da var det ut av butikken, med en gang. Ser at mange begynner å diskutere og forhandle, slik syns jeg er rett og slett tull med en 2 åring.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #10 Skrevet 29. desember 2009 Unger kunne klikke i butikken før i tiden også, det blir helt tullete å påstå noe annet. Det er mange som ikke tar med barna i butikken, tar de med ut om de hyler og skriker og dårlig oppførsel får følger for veldig mange barn. Blir alltid så lei av å høre om hvor bra og flinke og veloppdragne alt og alle var før i tiden...sånn sa de også før i tiden om sine barn... sånn kommer sikkert våre barnabarn til å si til sine barn også-ja, før i tiden, da vi var små, da var vi snille da..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #11 Skrevet 29. desember 2009 7 år mellom min mann og meg. Generelt er det nok greit med aldersforskjell, men man må da være klar over at ting kan bli ganske slitsom i fremtiden. Vet om ei der mannen er 23 år eldre enn hun. Hun er 28, han er 41. Blir han gammel nok er han pleietrengende når hun fyller 50. Når jeg tenker på dagens 50 åringer er de ganske spreke. Tenker at statistisk sett kommer jeg til å være enke i minst 10 år...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #12 Skrevet 29. desember 2009 Mine må sitte i bilen alene om de ikke hører, alternativt får de ikke bli med neste gang. MEN min erfaring er at får de gå selv og får hver sin vogn og noen oppgaver/matvarer hver å hente + får bruke litt tid i fiskedisken (for det er veldig interessant), blir det sjeldent bråk. Vi bruker endel tid på det da Ja, de er 2 og 3 år da... OG er et h.... hjemme innimellom, men gudsjelov som regel greie borte
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #13 Skrevet 29. desember 2009 Når hun er 50 er vel han 63 og burde være i fullt arbeid. 41 - 28 er 13.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #14 Skrevet 29. desember 2009 Regel nr. 1: "Først lærer man ungene å oppføre seg. Så tar man ungene med ut blandt folk"
jordbærsjokolade Skrevet 29. desember 2009 #15 Skrevet 29. desember 2009 Jeg syntes barn generellt sett oppfører seg bra i butikken jeg, enten de sitter i vogn eller går selv. Er svært sjeldent at jeg ser noen som går berserk egentlig...og jeg har bodd både i byen og på landet:) Er de så ille altså?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #16 Skrevet 29. desember 2009 Det er MYE manglende barneoppdragelse ute å går. Noe av det som irriterer meg veldig, er unger som nekter å låne bort sine leker når de har besøk, men er freidige som faen hjemme hos andre, låner og styrer i vei. Her har FORELDRENE et ansvar. "Her deler man leker, sånn er det bare" Ikke noe piss om at "Nei nei, lille venn, bare legg den bilen i skapet ditt du, så kan xxx finne noe annet å se på" Spy!!!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #17 Skrevet 29. desember 2009 Hehehe, da burde mine aldri vært ute blant folk noen gang de for hjemme er de rene helvete innimellom mens sjeldent et problem borte. Jeg har altså tatt sjansen på å ta de med ut blant folk uten å ha lært de å oppføre seg....!!!
Ugl@ Skrevet 29. desember 2009 #18 Skrevet 29. desember 2009 Her blir handleturen amputert kjapt hvis ungene begynner å styre, noe de gjerne gjør hvis begge de minste er med, er minsta på 2 1/2år som ikke helt har lært normal skikk og bruk og er totalt uten hemninger hvis hun ser noe hun har lyst på eller blir forbanna for et eller anne. De to andre på 11år og 4år oppfører seg greit. Så ofte er minsta hjemme med pappan, ellers så handler jeg når barna er i barnehagen, før jeg henter dem.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #19 Skrevet 29. desember 2009 23 + 28 er vel i grunnen 51 år. Kjenner du dem virkelig?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #20 Skrevet 29. desember 2009 Dårlig oppførsel på butikken har fått konsekvenser for jenta mi.Nå er hun flink på butikken,synes jeg. Jeg er helt enig i at dårlig oppførsel på butikk må få konsekvenser for barnet,ellers lærer det ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #21 Skrevet 29. desember 2009 Ikke alle unger oppfører seg på den måten du beskriver HI med å løpe og skrike da dem er i butikken. Det er faktisk noen som klarer å høre når dem blir snakka til. Datteren min satt i handlevogna til hun var 2-2 1/2 år gammel. Etter det pleide hun å få en liten handlekurv hun selv kunne gå med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå