Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Jeg kan ingen verdens ting. Moren min er ikke flink, så jeg har ingen erfaring hjemmefra. Det føles som om jeg ikke helt vet hvordan mat oppfører seg, hvis dere skjønner hva jeg mener? Som hva egg egentlig gjør for en deig, og hva bakepulver og alt dette her er til for?.. Dette gjelder vel kanskje mest baking, men jeg kan f.eks heller ikke lage sauser eller noen verdens ting egentlig.. Jeg har en gutt på 6 mndr som har begynt med middagsglass nå, men jeg gruer mer til han blir eldre... Eller, sagt på en annnen måte.. Jeg MÅ lære meg å lage mat! Hva bør jeg begynne å sette meg inn i? og hvordan kan jeg gjøre det? Takker for svar:-)))
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Finn oppskrifter som du kan følge, og lag mat selv, ofte! Det vil gjøre at du oppdager forskjellige prinsipper, som hva som passer sammen, forskjellige måter å lage saus, og hvor lenge forskjellige råvarer trenger å kokes/stekes. Og en mengde andre ting. Søk på oppskrifter på google så finner du steder med oppskrifter. Ellers finner du jo ofte greie oppskrifter på pakninger, for eksempel på fiskebolleboksen eller pakken med torskefilet. Og så er neste tips å lese kokebøker av litt morsomme forfattere som forteller litt rundt maten, spør i bokhandelen om tips. Andreas Viestad skriver underholdende, syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 Det er også mitt tips. Lag masse mat, ofte. Hver dag helst. Bruk oppskrifter, begynn med enkle oppskrifter og når du er trygg, kan du ekperimentere på smaken. Den eneste måten å lære det på, tror jeg. Jeg var 16 da jeg flyttet hjemmefra og hadde da ingen interesse for matlaging. Har bare måtte lære alt selv. Nå syns jeg det er veldig gøy å lage mat.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Takk for svar:-) Har dere noen konkrete tips til hva jeg kan starte med som er enkelt? Jeg har egentlig kun kokt pasta og stekt egg før.... Dvs kan INGENTING..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Grønnsaker i form Skru først på ovnen, 175 grader. Løk gulrøtter poteter sellerirot Kutt i omtrent like store biter, en vanlig potet/gulrot i cirda tre biter, løk i fire. Ha i et ildfast form, hell over en "runde" olje (ca tre spiseskjeer). Bruk nøytral olje, som raps eller solsikke. Strø over salt og pepper og et urtekrydder du liker, timian eller oregano er godt. Stek i 45 minutter. Forskjellige varianter av kjøtt er godt til, som pølser. Legg kjøttpølser oppi forma sammen med grønnsakene de siste 20 min. Eller brun nakkekoteletter og legg oppi forma siste 30 minuttene. Godt med barbequesaus fra flaske eller en saus du liker, for eksempel peppersaus fra pose. En super oppskrift som er sunn og så god at du kan server det til gjester!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 matprat.no er genialt, der kan du finne oppskrifter i forskjellige kategorier som hverdagsmat, fest o.l. Og de varierer fra litt krevende til ganske så enkle!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #7 Skrevet 29. desember 2009 Tusen takk:-) Det hørtes nydelig ut, og ikke altfor avansert:-) Kanskje tilogmed jeg kan greie det... Hi
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #8 Skrevet 29. desember 2009 Der er mange enkle bøker på ulike oppskrifter. Og etterhvert som du har prøvd oppskrifter noen ganger, så vil du få erfaring. Jeg laget lite mat hjemme, og min mor brukte lite oppskrifter i det daglige. Så å få vite akkurat hvordan hun laget alt, var ikke helt lett. Jeg liker ikke helt å bake brød(men er blitt flinkere med årene), men boller og rundstykker går helt greit:) Forskjellen her er sukkermengden en har i. rett og slett. Du kan bruke samme oppskriften til begge, men ha ca 1/2 til 1 dl sukker i 1 kg mel for å få søte boller. I rundstykker holder det med 1 ts sukker, for å runde av melsmak og hjelpe gjæren. Gjær dobler du ikke, selv om du dobler oppskriften. Bakepulver bruker jeg i valfer, og i sånne pinnebrød som en griller på bål. Stort sett bare da. Jeg lager lite kaker, men der er jo også bakepulver hevingsmiddelet. En unngår da gjærsmaken:) Og jeg bruker samme oppskrift til vafler som til pannekaker, med unntak av at i vaflene har jeg bakepulver. Det har jeg ikke i pannekakene. 2-3 egg, melk og mel til passe tykk røre, en klipe salt og litt sukker. I vaffelrøren har jeg i tillegg litt smør, for da slipper den lettere jernet, og jeg slipper å smøre jernet for hver gang. Middagsmat har jeg bare prøvd meg frem med. Litt poser og litt hjemmelaget. Og jeg kan egentlig bare lage brun og hvit saus. Som til kjøttkaker og fiskeboller. Skal jeg f eks lage blomkålsuppe, så bruker jeg pose, og har heller i et blomkålhode ekstra:) Og ikke alle oppskrifter jeg prøver, smaker like godt. Men det har kanskje like mye med min personlige smak å gjøre. Bak på de blå og hvite hvetemelspakkene finner du en pizzadeigoppskrift. Den kan du bruke til å lage rundstykker, og har du i mer sukker(slik jeg skrev lenger oppe), så kan du lage søte boller, skillingsboller og alt mulig:) Det er en enkel og god oppskrift på gjærdeig. Og du kan bare bytte ut hvetemelet med Speltmel om du vil. Akkurat samme mengde og smak, men litt bedre syns jeg personlig. Jeg har lært av erfaring, og har produsert min del av "feilvarer" og mursteinsbrød;)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #9 Skrevet 29. desember 2009 Hvis du går inn på matprat.no og velger avansert søk kan du dele inn oppskrifter etter vanskelighetsgrad. Se på dem som er superenkle og enkle. Finn noe du synes ser godt ut, velg ut f.eks. 7 oppskrifter, kjøp inn alt du trenger og lag en ny rett hver dag i en uke. Ta vare på de oppskriftene du likte best, og prøv ut noen nye. Etter hvert som du føler deg tryggere kan du prøve mer avansert mat også, og eksprimentere litt med krydder og smaker:) Lykke til, "Øvelse gjør mester", vet du:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #10 Skrevet 29. desember 2009 Du kan prøve min kjøttsaus til pizza, lasagne og spaghetti hvis du vil! Den er temmelig grei å lage til, både pga enkle ingredienser OG fordi du må smake deg litt fram. For hver nye klype krydder, salt eller pepper en putter nedi så smaker du og ser hva det har gjort med smaken :-) 1 pk kjøttdeig stekes og når det nærmer seg helt stekt så putter du oppi finhakket løk, ca 1 spiseskje (ss) med løk liker vi her i huset. La det surre i et par min. Tilsett så 1 boks hakkede hermetiske tomater 1-2 ss tomatpuré Bland det hele og la det småkoke mens du har oppi ca 1 ss pizzakrydderblanding 1 teskje salt 1/4 teskje pepper Bland det godt og la det koke opp igjen for hver gang og så smaker du. Tilsett salt og pepper til du synes smaken er god (her er det kun DIN smak som teller!) Mitt hemmelige våpen er en teskje med sukker som balanserer ut smaken av den skarpe tomatpureen. :-) Jeg var også ganske utrent på kjøkkenet før, men noen ting lærte jeg av min mor sånn som denne oppskriften. Det jeg har lært er at enkle ting ofte smaker veldig godt! Fiskeboller i hvit saus høres ganske kjipt ut, men det er en super hverdagsmiddag! Det er bare sjeldent at disse oppskriftene står først på matprat og andre matsider... Jeg kan forresten å lage hvitsaus, men ikke brunsaus. Og så kan jeg å lage saus av stekesjy og sånn. Fikk det sabla godt til på 2 juledag da vi hadde kalkun og jeg må si jeg var ganske stolt ja! Jeg har enda masse å lære, for vi blir aldri helt utlært på kjøkkenet!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #11 Skrevet 29. desember 2009 Når gutten din er 6 mnd lurer jeg på hva DU spiser egentlig? Bare brødmat og frukt? Anbefaler også enkle oppskrifter, helst med få ingredienser. Eller wokretter f.eks., da må du kutte opp alt før du begynner og trenger ikke gjøre flere ting samtidig. Ha kontroll og styring. I begynnelsen spiller det heller ingen rolle at det ser bomba ut på kjøkkenet, har du lært deg mer merker du når du kan forlate komfyren et minutt eller to.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #12 Skrevet 29. desember 2009 Ha ordentlige redskaper. Heller én god kniv enn 5 dårlige.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #13 Skrevet 29. desember 2009 Gå i en bokhandel å hør om dem har kokebok for nybegynnere :-) Der står det hvordan du lager forskjellige sauser, hvordan du steker stek og masse annet. Er vel eneste som fungerer vil jeg tro. Å kjøpe kokebok av en "kjent" er ikke å anbefale. Jeg var heldig som hadde en mor som var flink til å lage mat, så var greit med meg når jeg flytta å fikk barn, men har hatt noen venninner som ikke klarte å skjære brødskiver engang.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #14 Skrevet 29. desember 2009 Du har kanskje ei venninne eller bestemor eller tante som er flink? I såfall anbefaler jeg at du drar på besøk, og lærer litt hos henne. Eller hun kommer hos deg. Det er aller best å lære om man lager maten mens man ser på. Så lag mat sammen med noen som kan det.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #15 Skrevet 29. desember 2009 lese masse oppskrifter...prøve og feile... smake til...... lukte på krydder... og lese mattips=) være på kjøkkenet når man holder på å kokkelere...altså ta seg tid til det og ikke holde på med mye annet på likt...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #16 Skrevet 29. desember 2009 Takk for mange svar:-) Problemet er litt at jeg kan så veldig lite at jeg sliter med å forstå oppskrifter. Blir så nervøs når jeg lager mat også, er blir stående og trippe og lure på om det er ferdig snart eller om det blir stekt for mye eller kokt for mye.. redd for at det skal koke over.. og alt mulig sånt... med det resultat at jeg nesten alltid tar det av plata lenge før det er ferdig... Jeg vet nesten ikke helt hvordan det ser ut når det koker engang.. Jeg må jo høres utrolig dum ut, men... Jeg blir bare så usikker. Jeg tør ikke snakke med venner eller slektninger om det heller, da jeg jo burde være mye mye flinkere enn jeg er.. og, på spørsmål om hva jeg selv spiser: halvfabrikata!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #17 Skrevet 29. desember 2009 Du høres ikke dum ut, da! Vi er interesserte i og gode til forskjellige ting her i livet. Det er sant at det kan være vanskelig å se når ting er ferdige. Ris, grønnsaker og kjøtt og sånt. Men du kan lage både pasta og halvfabrikata, da regner jeg med du smaker for å kjenne om ting er bra? Det er nemlig det beste tipset. Smake og kjenne etter. Ville gi deg en grei pastasaus til, i tillegg til den med kjøttdeig som ser veldig god ut. Kok 100 gram spaghetti hvis du lager til kun deg selv. Knekk et egg i en bolle, noen runder med salt- og pepperkvern og visp sammen. Ha i 0,5 dl matfløte og visp. Når spaghettien er ferdigkokt heller du eggeblandingen over spaghettien og rører rundt. Det skal ikke koke mere. Godt med et par skiver bacon ved siden av. Jeg ville forresten blitt kjempeglad om noen sa at de hadde lyst å lage litt mat sammen med meg fordi de ville øve seg. Hadde ikke tenkt at det var dumt eller noe sånt. Så jeg syns du burde vurdere det rådet om å spørre noen:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #18 Skrevet 29. desember 2009 Hei.. Hadde det som deg før jeg fikk barn.. Fullstendig analfabet på kjøkkenet pga mangel på opplæring hjemme, men vet du hva? Det gikk over. Jeg begynte fakstisk med en kokebok for barn, og har fått en del andre kokebøker etterhvert. Den røde rutete kokeboken fra ingrid esplid hovvik synes jeg er veldig grei fordi den står det utfyllende om de forskjellige råvarene, stekemåter osv.. i boken, men man må jo ha tid til å lese den.. Til og begynne med så lag en ting av gangen eks kok poteter så lager man saus evt koker grønnsaker og tilslutt kjøttet. Da har du full kontroll på det du driver med. Smak, smak masse for å få en smak du liker.. Tilsett alltid krydder i små mengder for da kan du smake deg frem til rett smak ved å ha i litt mer. Mine stalltips, rømme gir en rund og fulldig smak til det meste. Det enkle er ofte best. En smørkladd i vannet til pasta og litt smør på toppen gjør den så fin og rund vettu. Det er ikke så skummelt å stå på kjøkkenet etterhvert, man må bare bli vant til det. Det verste er jo at det svir seg litt og kanskje ikke smaker så godt, men da kan man vaske opp igjen kjelen og lage nytt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå