Gå til innhold

Vekstestimering - stemmer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på UL i dag på sykehuset, og de estimerte at gutten min ligger 18% over snittet i vekt, noe de mente var "forsåvidt akseptabelt". Jeg er i 36+3 i følge UL-termin (37+0 i følge min egen) og legen mente at babyen burde veie ca 2800 gr nå, men at min altså lå på ca 3300. Fikk beskjed om at jeg gjerne måtte kutte ned på sukkeret. Er ellers slank og frisk og har ikke tegn på sv.forgiftning eller noe.

Noen andre som har fått estimert vekten til babyen? Har det vist seg å stemme når babyen har vært født?

Har hørt om en del tilfeller der estimeringen over hodet ikke stemmer nemlig. Og legen sa selv da jeg påpekte dette at det er vanligere at estimeringen er feil veldig tidlig og veldig sent i svangerskapet... Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt jeg har hørt er at en ikke skal stole blindt på det som blir sagt når de estimerer babyen... :)

Hørt at de har bomma med opptil en kg for mye.

Skrevet

Mente jeg skulle få en veldig liten baby sist. Og til termin kom en helt normal størrelse gutt på 3,6 kg.

Skrevet

Er ikke alltid det stemmer nei... I min familie har vi veldig lange bein, datteren min er lang, og var lang da hun ble født. Jeg var til vektestimering for noen uker siden, og fortalte alt dette til legen fordi han stusset over at hodemålet og lårbeinet ikke var overens. Med min første fikk jeg beskjed om at hun kom til å bli godt over 4 kg, men hun ble 3690 og 54 lang. Så jeg og legen på sykehuset tror at den jeg har i magen nå ikke blir spesiellt tung, men lang.

Så hvis noen i deres familie er født med stort hode eller lange bein så kan det jo være dette som gjør det...

Skrevet

Jeg var på UL og hadde vekstestimering for ca 3 uker siden, fikk da vite at jenta vår er 10% over snittet. Var på ny UL igjen for en uke siden, og da kom legen frem til akkurat samme målene som for 3 uker siden - han konkluderte da med at han hadde målt feil, så nå er hun helt innenfor normalen størrelsesmessig.... Så tror ikke du skal stole blindt på det de sier - virket ikke som om legen tok det så tungt at han hadde målt feil sist, men det fikk en del konsekvenser for meg... Jeg ble skikkelig engstelig for at jeg skal få en stor baby,er i uke 31 nå, og stressa MYE med å passe på hva jeg spiste osv...

Skrevet

vel, jeg var til UL i uke 32 og fikk da beskjed om at babyen var 2800! Helt normalt sa han! men jeg fikk jo litt panikk når jeg leste her inne hva babyen normalt veier på den tiden. Tok det opp med jordmor, og hun sa at det ofte kommer gravide inn som lurer på dette, og synes det er unormalt svært. Hun kunne videre fortelle at babyene som blir født har hatt helt normal vekt, og har spriket veldig i vekt også, selv om han hadde estimert de til 2800 i uke 32.. jeg tror du skal ta det med knusende ro!! :)

Skrevet

Jeg ble også litt stresset, det er jo ikke noe om å gjøre at han skal bli så innmari stor til fødsel. Dessuten har jeg jo spist en god del søtt, særlig i disse juletider, men har ikke hatt utslag av noe slag på u-prøver.

Selv ble jeg estimert til å være så veldig liten før jeg ble født, og det ble hastekeisersnitt og drama, og så viste det seg at jeg var 3700 gr. og 51 cm. Og det motsatte skjedde med en venninne av meg, der moren fikk beskjed om at hun hadde en diger baby på over 5 kg, og ut kom en på 3500. Men dette er jo snart 30 år siden, så jeg lurte vel egentlig mest på om de har blitt noe flinkere til å estimere i dag...

Kan vel med fordel kutte litt ned på sukkeret uansett, men da stresser jeg ikke mer med dette. Tusen takk for svar, alle sammen! =)

Skrevet

Jeg var til vekstestimering og lillegull ble målt til -20%. Legen synes dette var mye, og ville sjekke aktiviteten til den lille. Han hadde sovnet, og etter 40 min med isvann og saft var han våken. Han lå litt annerledes da og legen fikk nye mål som var på ca -12%. Så det er kanskje ikke like lett å få nøyaktige mål bestandig.

Skrevet

Jeg kjenner fire stk som har fått vekstest. Alle har vært minst 500 g feil, for lite, håper ikke det gjelder deg da!

Skrevet

min sønn ble estimert till 4 kg 4 dager før fødsel (fikk UL grunnet mulig svangerskapsforgiftning...)

når gutten kom var han 2,9 kg, så altså over 1 kg feil der...

Skrevet

Hvorfor blir man egentlig sendt til vektestimering? Synes det ser ut som om det er så mange som er inne til det - men det er jo ikke standard for alle? (Ikke at jeg ønsker meg det altså, jeg bare lurer :-) )

Skrevet

Den ul man får tilbud om i uke 32 kaller de for vekstestimering, i følge min jm. Så hvis du vann 123 har vært eller skal på ul i uke 32, så er jo også det en vekstestimering :) Men noen får jo også x-tra tilbud om sjekk pga diverse ting som sv.dia, eller store mål

Jo lengre man kommer i sv.skapet, og jo større barnet er, jo større er feilmarginen.

Hos meg bommet de med nesten 1.5 kg.... Hadde ekstra ul i uke 39 pga høye SF mål. Så de bommet litt kan man si....

Skrevet

På 3D UL uke 27+3 sa legen at vekta på gutten i magen min var 1200g..

Var på UL på sykehuset 30+5 og da sa legen at babyen veide 2500g!

Kan dette stemme?:o Ser for meg jeg vil få en kjempe baby!=/

Vokse med 1300g på 3uker er jo kjempe mye =S

Skrevet

aha, vi har bare ultralyd i uke 18/19 her i Bergen - ikke flere :-) jaja, jeg klarer meg fint uten vektestimering - ungen må ut uansett, jeg har ingen planer om å begynne å grue meg fordi h*n kanskje er litt stor. har fått en liten en før, 2890 og en stor en 4340, begge er friske og raske, og det er like vondt å trykke ut en liten som en stor. Håper denne holder seg på riktig side av 4500 gram, men alt går vel. Tåler vel med når det er tredje også, det er jo brøytet vei fra før...

Skrevet

Jeg har heller ikke bedt om noen estimering, men vi har fått en del ekstra UL-kontroller pga hydronefrose (forstørret nyrebekken) hos gutten vår, og det var relevant for oss å få en viss formening om vekt / str, fordi han kanskje måtte taes ut tidlig. Nå slapp vi heldigvis det, så da er det jo ikke _så_ farlig med vekten lenger.

Jeg har bare hørt så veldig mye om at de estimerer feil, så jeg lurer litt på hvorfor de i det hele tatt estimerer og hvor mye vekt de egentlig legger på det de kommer frem til...

Skrevet

Ul får alle her tilbud om i uke 32, og det takker man selvfølgelig ja til :) Vekstestimering eller ikke !

Jeg får ekstra oppfølging nå pga skivebommen sist! For at estimeringen skal bli mest mulig reell, så må man jo jevnlig til ul. Ungen må selvfølgelig ut uansett, og jm sa også til meg at en på 4 kg kan være lettere å få ut enn en på 2-3 kg det er så mye som spiller inn i en fødsel, at det er ikke alltid strl det kommer ann på. Men som hun sa så er det ikke ønskelig at en førstegangsfødende skal føde barn på 5 kg.

I mitt tilfelle endte det med hastesnitt, hadde de visst dette i forkant, så hadde nok det vært unngått.

De regner ca vekt, og +/- 5-600 gr. og i mitt tilfelle endte det med 1.5 kg pluss.... Så estimering på slutten er bare tull hvis de mistenker store barn!

Skrevet

Den historien jeg kommer med nå er helt sann, men dette skjedde riktig nok for 18 år siden, så vi håper at legene er mer nøye i dag. For min mor ble nemlig henvist av fastlegen sin til vekstestimering på sykehuset fordi hun hadde mistanke om at babyen (min lillebror) var veldig stor, og det i tillegg var mistanke om at han lå i seteleiet. Legen på sykehuset var for arrogant til å ta hensyn til hva fastlegen hadde skrevet og var vist veldig unøye i følge mamma. Legen mente dette var en nokså liten baby, i alle fall ikke over 3 kg. Lillebror ble altså estimert til ca 2800 g eller noe sånn, og ut kom han på 5 kg! Flaks han ikke kom med rumpa først!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...