Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #1 Skrevet 29. desember 2009 Mannen min har ei datter på 13 år fra tidligere som stort sett er hos oss på vanlig samvær. Denne jula er hun her i to uker, ettersom hun ønsker å feire både jul og nyttår sammen med oss. Jenta er veldig snill og grei, veldig flink til å ta seg av lillebroren for eksempel. Men (det er selvsagt et men siden jeg skriver her), jeg begynner å føle meg så invadert når hun er her. Det var ikke slik tidligere da hun var mindre, har kommet nå den siste tiden. Hun har ikke kontakt med noen av sine gamle venner lengre og sitter oppå oss dagen lang, fra morgen til kveld. Hun forventer også å være like lenge oppe som oss. Og når det er på tide å stelle seg for kvelden kommer hun inn på badet samtidig som oss og pusser tenner o.l. På kveldene sitter hun og ser på tv og styrer med fjernkontrollen. Ofte kunne jeg tenke meg og bare skifte litt mellom kanalene for å se litt på forskjellige ting, slik jeg (og mannen min) vanligvis gjør, men får da bare spørsmål om ikke hun heller kan se det hun vil siden jeg ikke skal se noe spesielt. Alt blir så unaturlig føler jeg, føler meg ikke hjemme i mitt eget hjem. Er det jeg som er rar som føler det slik? Hvordan gjør dere det med deres 13 åringer?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #2 Skrevet 29. desember 2009 Høres ut som en helt normal og vanlig 13-åring. Grunnen til at du føler det unaturlig er at det ikke er din egen 13-åring.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #3 Skrevet 29. desember 2009 signerer anonym over meg. Har ei datter på snart 13 som og er mye slik om kvelden-men ikke så ille da hehe, en sønn på 15, en stesønn på 16 som og tar seg til rette. Helt normalt, men fører selvfølgelig til litt irritasjoner i blandt. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har en datter på 15, og dette er helt typisk tenåringsoppførsel. Mitt tips er å ha et åpent sinn, være inkluderende og hjelpe henne videre på veien til det å bli voksen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Sånn er det for alle når barna blir tenåringer;) Om det kun er at hun styrer med fjernkontroll og kanalvalg+ at hun vil være lenger oppe om kvelden, så syns jeg du har lite å klage over;) Hun er enda litt barn, men samtidig litt voksen. Derfor gjør hun nok litt "merkelige" ting. Blander rollene. Hun ønsker å være voksen, men samtidig har hun ikke helt lært sånt som at en ikke kommer inn på badet når dere steller dere. Min tenåring kommer fortsatt brasende inn om jeg er på badet, men aldri i livet om jeg kommer meg på badet når han er der;) Da er det låst, og full nekt;)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #6 Skrevet 29. desember 2009 Så heldig du er HI! Det at hun kommer inn på badet mens dere er der er jo et tillitstegn, et tegn på at hun trives og har det bra hos dere. Det er ikke alle som har et slikt forhold til stedøtrene sine.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #7 Skrevet 29. desember 2009 Syns dette virker helt normalt jeg, men det er anderledes når det er ens egene barn og mannens eget barn. Men det høres også ut som hun er ganske kontaktsøkende til dere. Om hun bor i nærheten av dere, kunne det kanskje vært en idee og spurt henne om hun ville være mer hos dere. Det er ikke sikkert hun tørr å bringe det på banen selv. Vi tok det opp med min manns 12åringe, og hun var veldig glad for at vi tok det opp for hun torde ikke selv. Hun ville ikke at moren skulle få dårligsamvittighet siden hun ville være litt mer hos oss. Vi bor veldig nerme skolen hun går på, så hun kommer ofte innom oss. Og vil hun overnatte her, så ringer hun bare moren og sier hun blir her. Vi har ikke noe fast avtale på det, men har ingen noen planer så er det greit om hun er her eller hos moren. Hun har også alle sinde venner her, så mest tilhørighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå