Gå til innhold

Jeg er overstyrmann, er ikke det en utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er så mye snakk om dette med utdanning i kveld.

Må man virkelig ha gått på høyskole eller universitet for å være utdannet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, man må ikke ha gått høgskole/universitet for å ha en utdannelse

Skrevet

Diskusjonen gikk vel på hvem som har vært studenter og ikke.

Skrevet

Ja, men for å være en student må man jo ha gått høyskole eller universitet var det jo en del som mente.

Skrevet

"Tror virkelig folk med yrkesfag at de har høyere utdannelse?"

Nei, hvis man skal høre på HI av en av de andre trådene så har du dessverre ingen utdannelse.

Skrevet

Det er faktisk forskjell på utdannelse, og høyere utdannelse.

Skrevet

Du har en yrkesfaglig bakgrunn, men ingen utdannelse.

Skrevet

Om du har fagbrev, har du en utdanning.

Skrevet

Vel, jeg har

- GK Elektrofag

- VK1 Maritime fag

- 2 år som lærling i matrosfaget i Sjøforsvaret

(der jeg også tok studiekompetanse)

- 2 år ved maritim fagskole, nautikk

- 1 år ved befalsskolen for Sjøforsvaret

Så denne utdannelsen har jeg brukt 7 år pluss fartstid på, likevel er det ikke å regne som høyere utdanning. Rart med det der, ettersom jeg nå underviser i på høyskole i nautikk.

Skrevet

Vel, det finnes da to måter å komme seg til styrmann på:

1. Fagbrev etter 2 år som matros, så to år ved maritim teknisk fagskole.

2. Treårig allmennfaglig, tre år ved maritim høgskole.

Så hvis de som har gått høgskole er utdannet så må man vel si at jeg er det også?

Skrevet

Det du har ikke høyere utdanning. Sorry, Mac.

Skrevet

Jeg synes du har en flott utdannelse.

Det jeg reagerer på er hvis en som har gått på Tegning, Form og Farge på vgs hevder å ha høyere utdannelse. Eller en omsorgsarbeider, mekaniker, tømrer o.l.

Skrevet

Du har høyere utdannelse..

Her inne på dette forumet, har man ikke høyere utdannelse, med mindre man har blitt advokat, desverre!

Skrevet

Dere må da skjønne at det er forskjell på begrepene "utdannelse" og "høyere utannelse", og at det som inngår i begrepet "høyere utdannelse" er fastsatt. Det er bare sånn det er, ikke noe å diskutere og ihvertfall ikke noe å hisse seg opp over.

Skrevet

......og hvem er så det fast satt av jorunn`? Diskusjonen er lattelig. Selvfølgelig har overstyrmannen høyere utdannelse. Universitet og høyskoleutdannelse er vel ord som omfavner også høyere utdannelse. De ekskluderer ikke andre utdanningsformer. Jeg har yrkesutdannelse uten fagbrev (ikke alle praktiske yrker har fagbrevsordning) og mange år med universitetsutdannelse (jobber med min 2.master og har 3 bachelor grader). Begge utdannelsene er høyere utdannelse.

Skrevet

HAr man fagbrev i noe så har man utdannelse...

Skrevet

Spørsmålet ditt er om det er en utdanning. Svaret er ja. Er det en høyere utdanning? Følgende er sakset fra Statens Lånekasse, som vel bør ha peiling:

Høyere utdanning

Høyere utdanning er all utdanning på høyskoler eller universitet som gir uttelling i form av studiepoeng eller vekttall.

Du kan få stipend og lån til høyere utdanning som er offentlig godkjent i Norge. Vi gir ikke støtte til utdanning ved militære skoler eller til etatsopplæring.

Annen utdanning

Med annen utdanning mener vi utdanninger som

•folkehøgskoler

•fagskoler

•bibelskoler

•kunstskoler

•IT-skoler

•korte, yrkesrettede utdanninger ved private skoler

•grunnskole for voksne som har rett til slik utdanning etter opplæringsloven § 4A-1

•videregående opplæring for voksne som har rett til slik utdanning etter opplæringsloven § 4A-3

Skrevet

JO!!! jeg vil jo si at du hi har utdanning!!!

selv er jeg lærer og grafiskdesigner og gått på høyskole.... men syns jo at man ikke skal undervurdere fagskole.... (som jeg har ett intrykk at noen gjør...)

Skrevet

Så klart HI har en utdanning.

"Høyere utdanning er all utdanning på høyskoler eller universitet som gir uttelling i form av studiepoeng eller vekttall."

Teknisk fagskole og militære fører med seg studiepoeng og vekttall.

Skrevet

Haha, jasså, så man får studiepoeng og vekttall (som forøvrig er det samme) av millitære? NEI det gjør man ikke....

Du som spurte hvem som står for å bestemme efinisjoner: er ikke det språkrådet eller noe sånt da?

Det er forskjell på utdanning og høyere utdanning folkens.

Skrevet

Jorunn, få med deg hva som blir skrevet da!

Dama har tatt befalsskolen. Det fører jo med seg vekttall.

Skrevet

Jeg har en bachelor-grad gjennom Krigsskolen.

Man trenger ikke ha gått høgskole eller uni for å ha en høyere utdanning. Det et faktisk ikke alt man kan studere gjennom f.eks en sivil høyskole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...