Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Nokon som har gode tips?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Lag en risgryte, stekt ris med masse grønnsaker og f.eks kylling er nyydelig )
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Frys ned. Tines lett i microen når du trenger ris neste gang!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Rislapper Stek med paprika, løk, kjøtt, tørkede tomater, et par egg, litt søtchili og soyaolje..legg til diverse grønnsaker
♥Nemi♥ Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Åh! Det er så masse du kan gjøre med dét! Helst steke det på panna, med krydder og noe attåt. Kan være alt fra reker, grønnsaker, kjøtt osv. Bruk fantasien:)
murmelmamma Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 appelsinris.... pisk kremfløte... og ha applesinbiter og ris i ..nam!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Rissalat. veldig godt. Bland salatingredienser du liker og ha risen oppi..
Mom2Two Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Ingenting. Få ting er en større bakteriebombe enn kokt ris. Kast:-)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #11 Skrevet 28. desember 2009 Ikke hvis du setter det kaldt med en gang "Desto lenger risen oppbevares i romtemperatur, desto større sjanse er det for at risen inneholder bakteriemengder som kan forårsake sykdom. Det beste er om ris kokes i små porsjoner etter hvert som det er bruk for den. Dersom man ønsker å tilberede kokt ris for senere bruk eller ta vare på rester, bør risen nedkjøles så raskt som mulig og oppbevares i kjøleskap." Matportalen.no Dette visste jeg faktisk ikke.. Takk for opplysningen, Mom2Two!!
Mom2Two Skrevet 28. desember 2009 #12 Skrevet 28. desember 2009 No problem! Vel, jeg må innrømme at jeg alltid kaster kokt ris, og det vet jeg mange andre som gjør også. Det er en veldig vanlig årsak til matforgiftning i hvert fall.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. desember 2009 Jammen, når den er kjapt nedkjølt, oppbevart i kjøleskap over natta og så varma opp igjen? Tar ein ikkje liksom kverken på alt om ein varmar maten opp til minst 70 grader?? Steikt ris var det vi hadde i dag, så tar ikkje det i morgon og, men rislappar var ikkje så dumt )
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #14 Skrevet 28. desember 2009 Leste på denne siden at dette er bakterier som faktisk ikke lar seg kverke av varme.. Skremmende!! Men det er jo ikke noe problem om du kjøler ned risen med en gang den er kokt.. Da oppstår det jo ingen bakterier
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 28. desember 2009 Takk for info, eg var ikkje SÅ kjapp med å kjøle ned at eg ikkje blei litt uroleg av den artikkelen. Ursj. Nei, den går nok i dungen likevel. Alltid skal matportalen komme her og spolere mine ikkjeeksisterande planar ;-D
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 Ja, fy, det var skremmende å lese! Trur jaggu at risen går i søpla neste gang det er til overs her også ( Slemme portalen.. Hehe..
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 28. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 28. desember 2009 Ja, det er trist dette her... Og eg som hadde skikkeleg konkrete planar for risbruken og hadde gledd meg til dette måltidet i månadsvis... :-D
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #18 Skrevet 28. desember 2009 Eg har ikkje visst om dette og har ete oppvarma ris (som ikkje har vore nedkjølt) så det ar sunge etter i alle mine år som student..(og, ja.. ikkje videregåande, men universitet;) og har enno ikkje blitt råka av matforgiftning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå