Gå til innhold

Angående det å jobbe mer enn 100%

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en 100% stilling man-fre 7.30-15.00. Denne jobben betaler ikke så veldig godt(239 000 i året) men jeg er ufaglært så forstår det fullt og helt. Men det jeg lurer på er om jeg kan ta meg en ekstra jobb i helgene? Eller blir det kluss i forhold til at man da skal ha overtidsbetaling siden man jobber mer enn 100%. Jeg mener ikke at jeg skal kjempe for det, for da får jeg nok aldri en ekstra jobb. Men kan jeg jobbe ved siden av en fulltidsjobb? Trenger arbeidsgiver å vite dette? Ikke at det skal være hemmelig, men de er veldig sånn dedikert til jobben sin og ser for meg at de hadde blitt litt sure, jeg vet ikke hvorfor, bare noe jeg tenker.

Jeg har tenkt til å fortsette studiene om et par år men jeg trenger å spare opp penger, derfor ville det vært ypperlig med en ekstrajobb i helgene av og til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er sånn at du skal ha fri så og senge pr døgn, eller hvertfall et visst antall timer mellom hvert skift. Arbeidsgiver kan motsette seg at du tar enda en jobb, om h*n mener det kan gå ut over din nåværende.

Tror ikke du har krav til overtidsbetaling så lenge det er i en annen bedrift?

Skrevet

Så lenge begge jobbene ikke er hos samme arbeidsgiver så har du ikke krav på overtid. Du vil bli lønnet med vanlig timeslønn.

Regel er at hovedarbeidsgiver skal ha beskjed om man har annen jobb/annet virke ved siden av hovedjobben

Skrevet

Du får ikke overtidsbetalt når du jobber ekstra for en annen arbeidsgiver, det er bare når du jobber ut over vanlig arbeidstid for samme arbeidsgiver.

Du kan jobbe ved siden av en fulltidsjobb, men det blir frryktelig slitsomt. Jeg gjorde det i en periode for å bli kvitt gjeld, men da hadde jeg verken mann eller barn. Ville nok ikke orket det nå:)

Når det gjelder nåværende arbeidsgiver må du se i kontrakta. I noen typer yrker må man forhåndsavtale ekstraarbeid med sjefen og du bør ALDRI ta jobb hos konkurrenten uten å være godt ute av din gamle jobb.. Ellers er det bare å kjøre på:) Lykke til

Skrevet

Oki men jeg er ansatt av staten så da kan jeg ikke ta en annen jobb av staten. Kan jeg ta en annen jobb av kommunen? Forventer ikke overtidsbetalt, men når jeg jobbet i kommunen før tenkte jeg å ta en ekstra jobb utenom ,men da sa de at jeg måtte bli ansatt av en annen kommune, ellers måtte de betale meg overtid, og det var de ikke tjent med.

Oki hmm så da må jeg si det til arbeidsgiver da, men hvem skal jeg si det til tenker jeg. Når arbeidsgiver er staten? Tenkte kanskje hun som kjørte intervjuene? Tror ikke hun blir så happy, men det er kanskje ikke hennes bord

H.I

Skrevet

Oki tror ikke de vil se på det som noe konkurrent. Jobber på sykehus og tenkte å ta ekstravakter på sykehjem.

H.I

Skrevet

Staten/kommunen er jo ikke bedrift og konkurrerer ikke som sådan. Da burde du ta det opp med sjefen din, for det er sikkert tillatt.

Skrevet

Du må nok belage deg på å finne deg en ekstra-jobb i det private. Er nok ingen som er interessert i å ha en vikar/ekstrahjelp de må betale overtid for.

Om du jobber i staten så er det regler for å ha bi-jobb. Så du må fortelle det til til nærmeste overordnet og få klarsignal for å ta på deg en ekstrajobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...