Gå til innhold

Hva bør en nesten 6-åring kunne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn blir seks i februar, men jeg føler han henger etter på endel ting. Sånn tent motorisk så vet jeg jo faktisk det, vi har fått et lite treningsopplegg fra fysioterapeut.

Han kan spise med gaffel ( og på et vis med kniv) men foretrekker å spise med hendene.

Han kan ikke tørke seg når han har vært på do.

Han sliter med å skille på fortid og fremtid, blander senere, i stad, i går og i morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt blir 6 år i januar.

Jeg vet ikke helt hva det er du lurer på de skal kunne, men min gutt spiser med gaffel. Han kan også skjære opp sin egen mat med kniv og gaffel, men liker det ikke :-p Å spise med hendene er strengt forbudt.

Han har tørket seg selv når han har vært på do i ett år i allefall, og er veldig nøye.

Det du nevner med fortid, fremtid osv går veldig greit.

Han leser og skriver.

Men, det er jo så stort forskjell på unger. Ingen er like. Noe spesielt du tenkte på som jeg ikke har svart på? :)

Skrevet

Jeg vet ikke hva de skal kunne, og ikke minst så er det ofte hvor motiverte foreldrene er til å lære og forventingene knyttet til barnet avgjørende for hva de kan.

Jeg er litt lat når det kommer til hva barna mine gjør på noen områder, men jeg har en 5-åring med mange guttevenner i alderen 4,5-5,5 år. De spiser med gaffel fint, men få gidder å bruke kniven eller foreldrene forventer det. De tørker seg selv etter dobesøk, og det har de gjort fra ca 4,5 år alle sammen. Noen før. Min sønn kan rote litt med fortid/framtid, men svært sjelden. Da han var 3,5 -4 år gjorde han det. Han er vel den som roter mest med det av gjengen, men jeg tror nok det er vanlig.

Skrevet

Jeg tenkte vel mest på om han er treg eller om det er normalt? Han får heller ikke lov til å spise med hendene, men så fort vi ikke følger med gjør han det likevel;-)

men jeg ble litt oppmuntra av svaret ditt:-) takk skal du ha!

Skrevet

Jeg syns han høres helt normal ut, jeg. Og det at han spiser med hendene er nok bare en uvane :) Min gjør også det i smug.

Skrevet

jeg svarer helt ærlig, og med de tingene du sier gutten sliter med, ville jeg nok snakket med barnehagen og bedt om hjelp til utredning. Min tre og et halvåring er ikke i nærheten av å være vidunderbarn, men mestrer det du nevner.det samme gjør storebror på 5.5

OM det skulle være noe årsak til at gutten din ikke fikser brasene, er det godt for han å få hjelp til å fikse det. Kanskje er han også så heldig at han får innvilget noen timer assistent når han begynner på skolen, eller at PPt anbefaler og setter inn tiltak i mnd før han starter på skolen, slik at han er bedre rustet..

Mye av det du nevner tror jeg dere som foreldre må lære han. Men jeg stusser litt over de språklige ferdighetene..

Lykke til:-)

Skrevet

Nå er min eldste snart 2 bare- men her i huset er det strengt forbudt å spise middag med hendene. Enten spiser han med skje eller gaffel selv eller vi gir han. Bare skive er lov å spise med hendene...........

Også trodde jeg de burde kunne tørke seg selv etter dobesøk når de har begynt på skolen!!

Skrevet

Min sønn bli 6 i oktober. Han kan lese, men ikke f"%& om han klarer å holde styr på i dag, i morgen, i går, osv.. Blir litt frustrert, jeg.

Spiser med kniv og gaffel, kan tørke seg ganske bra etter dobesøk, men bruker veldig mye papir... kan kle på seg, men ser helst at jeg tar strømpebuksen og sokker på ham (litt lat er han, og eier ikke tålmodighet!)

Skrevet

Og er du sikker på at det med at han ikke tørker seg selv er bare latskap?

Skrevet

Han har ufordrende adferd, og ppt er allerede inne på han, og han har timer med assistent i barnehagen pga det. Fysioterapeuten har laget et treningsopplegg til oss og barnehagen for å bedre balanse og motorikk. Han må prøve å tørke seg bak før vi gjør det, men han klarer på en måte ikke å få vridd det til riktig. Han har også perioder hvor hn både tisser og bæsjer på seg, og da er det ikke så ofte han får gjort det selv.

Han kan spise ganske greit ( bortsett fra at han ikke er særlig glad i middag i det hele tatt da) men foretrekker tydeligvis hendene.

Skrevet

flott at PPT allerede er inne. Snakk med bhg, og spør om muligheten for å få noen flere timer assistent. Kanskje de kan høre på muligheter for en time i gymsal, på ridning eller i svømmehall med gutten din, slik at han kan få tilrettelagt øvelser som er fine for motorikken?

Og stå på når det gjelder skolestart; ring rektor også du, slik at du er sikker på at din reelle bekymring også kommer fram. Det er viktig at skolen er godt rustet til å ta han i mot.For ting tar tid i skolen...

Massse lykke til, oftest går det veldig bra. Noen trenger bare litt mer tid og litt ekstra hjelp på veien:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...