Gå til innhold

et lite sukk.. (advarsel: klageinnlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

først: jo, mannen hjelper til, men det er som regel jeg som spør. Ofte kommer det et sukk hvis jeg spør også, og da frister det ikke akkurat å spørre igjen.

hvorfor er det sånn at menn tar det for gitt at det er kvinnen som har ansvaret for barn? Alt i fra legging, mating (flaske og grøt),stell, aktivisering, osv..

De gangene han står opp med mini om morgenen så tar jeg over rundt kl 10.. (Da har jeg også gjerne gitt han smokken et par ganger om natta, for mannen våkner jo ikke) Da hører jeg nemlig at mini begynner å bli sutrete (trøtt), og må da enten legge mini eller skifte bleie først - klart mini ikke vil sove med tissevåt bleie.. Resten av dagen er det jeg som har hovedansvaret for mini - mannen var jo faktisk den som stod opp med han.

Som regel når jeg spør om han kan passe på mini, så er det fordi jeg skal dusje, vaske klær, støvsuge, osv. typiske svar er "ja, men jeg skulle jo egentlig lese litt nå?" "Ja, men jeg holder på å svare på noen mail" "ja, men jeg må ta en tlf" - det går visst ikke an å gjøre 2 ting samtidig. Mini kan jo ligge på leketeppet, men han må gi han leker osv, innimellom, når de kommer for langt vekk. Mannen må som regel passe på da, men hvorfor så mye "om og men" alltid?

Joda, mannen er verdens beste pappa, og mini forguder han, men jeg skulle så gjerne ønske at han kunne ta litt mer del av alt arbeidet som følger med en unge - ikke bare kosen. Selvsagt - jeg er i permisjon så klart jeg skal ta mini når han er på jobb osv, men når han har fri fra jobba har han tydeligvis også "fri" fra alt hjemme..

skriver egentlig bare for å sukke litt høyt....har virkelig alle dere forhold som er totalt likestilte når det gjelder familieliv`? (føler mange menn her inne er så superflinke og hjelpsomme). mannen min jobber mye til vanlig, så det er naturlig at jeg har hovedansvaret, og det er helt greit.. Men jeg frykter litt at jeg sitter med alt ansvaret også når jeg begynner å jobbe igjen.. JA, jeg vet jeg må gi han et spark bak - og jeg har også sagt fra, men min mann er tydeligvis en av de som må få ting inn med teskje..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får gjøre som "Havanna Mamma" og se hvor nøjd han blir da;)

Skrevet

Eg trur kanskje eg hadde latt mannen vere aleine med ungen ein dag. Ser ungen får både flaske og graut, dermed er det ingen ting i vegen for at pappaen kan ta styring heime.

I mange tilfeller trur eg berre mannen faktisk sjølv må merke på kroppen kor mykje arbeid det er med hus og baby, før han verdsetter det arbeidet mødrene gjer, og blir meir villig til å avlaste.

Eg har for øvrig ikkje så mykje erfaring med dette, eg har ein sånn "mønstermann" som du så vidt beskriver.

Skrevet

hehe, bra du har en mønstermann ;)

Jeg tror nok ikke han tror det er så veldig mye arbeid med en liten unge, for mini er en veldig "rolig og enkel" unge, som stort sett er blid og fornøyd. Og de gangene han har mini alene (aldri en hel dag da), så er jo det også "enkelt", for da er det jo bare mini han har ansvar for. Jeg har jo alt husarbeid, middagslaging osv i tillegg. og alt han ser til vanlig når han kommer hjem fra arbeid er jo at det er under kontroll - så da tror han ikke det er så mye stress :)

Skrevet

Helt likestilte er vi ikke på hjemmebane, nettopp fordi han jobber mye mer enn meg. Jeg ta det meste praktiske hjemme, og det er helt greit.

Men mannen min stønner ikke over å måtte ta sin del, det hadde gjort meg rasende tror jeg. At jeg skal kunne ta meg en dusj, dra på butikken, gå meg en tur e.l. uten barn når han er hjemme tar jeg som en selvfølge. Der må du nok bare forlange litt mer, du har krav på litt tid for deg selv du også..

Et godt råd har jeg til deg, ikke finn på å ha fri selv når mannen skal ha pappaperm! Kom deg ut i full jobb og la han ta ansvar for handling, klesvask, middagslaging og husarbeid samtidig som han tar vare på ungen. Jeg skal love deg at han vil se på husmortilværelsen med helt andre øyne etter å ha prøvd selv ;)

Det er helt greit å ha hovedansvaret hjemme, men jobben du gjør skal bli verdsatt!

Skrevet

Jeg har også en mønstermann, men jeg føler at jeg har jobba litt for det. Jeg har alltid ment at når en er to for å lage et barn, skal en være to for å oppdra det. Dermed har han fått ansvar hele vegen!

Med førstemann hadde han store planer om å gjøre mye jobbarbeid under sin del av permisjonen og det ler vi av enda. Han erfarte at det var det ikke mye tid til, selv om eldstemann var en "snill" og grei unge.

Jeg tror det er viktig at faren får slippe til og da er det kanskje nødvendig at han får hovedansvaret et par dager. Kanskje du kan ta en koseweekend borte, mens far steller heme? Da ser han at det faktisk er litt å gjøre og at hans ting må komme i andre rekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...