Gå til innhold

trenger deres beste tips på legging av 2åringen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leggingen har blitt helt forferdelig.. hun skal apsolutt ikke legge seg, hun har stor seng og er 2år og 4mnd.. vi har prøvd alt fra å følge henne inn med en gang hun går ut, overse henne.osv.. ingenting funker.. har dere noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

ingen som har råd

Skrevet

Faste, trygge rutiner.

Ikke vente med kveldsstellet til barnet er overtrøtt.

Være konsekvent om barnet går ut av senga.

Håper det ordner seg for dere!

Skrevet

vi har faste og trygge rutiner.. å kveldstelle e så å si aldri når hun er blitt overtrøtt.. prøver å være konsekvent å følger henne inn igjen i sengen, men hun ser mer på det som en lek å ler å syntes det er gøy... blir litt frustrert inni meg da..

ja håper det ordner seg, begynner å bli slitsomt, hvertfall siden jeg er skikkelig dårlig pga svangerskapet..

Skrevet

Har hatt samme problem. Det hele løste seg da jeg tenkte at det var mye enklere da vi bare hadde valp - for det slo meg hvordan jeg ville gjort det annerledes om guttungen var ei bikkje. Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt.

Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Etter det var jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt.

Etter dette er det sjelden vi hadde problemer, jeg sa bare at ville han ha kos, måtte han gå og legge seg, så kom jeg snart. Og han skjønte som regel at det var det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga.

Forøvrig er hundepedagogikk og barnepedagogikk ikke så ulikt på veldig mange punkter. :-)

Lykke til!

kgr

Skrevet

støtter hun over =)

har en på samme alder... Du er sikker på at det ikke er for tidlig med stor seng? vi begynner å lure om vi har gått for fort fram, men må ærlig innrømme at søvn mønsteret hans blir jeg aldri klok på.. ( er masse våken om natta)

Men uansett leggingen går kjempe fint:) Vi som dere sleit i begynnelsen med mange ganger å følge tilbake, han syntes bare det var gøy og ble mer oppspilt..

Mini sover ikke på dagen da, men har lite behov for søvn så her sover han kl 19/MAX 1930.

Kveldsmat begynner vi med 18, så bading, massasje og han får velge seg de bøkene vi skal lese sammen... (men må begrense han for han elsker bøker og vil gjerne lese alle, blir ca 5 stk=)

Så etter vi har lest mens jeg ligger oppi senga går jeg ut av senga. Han får kosekluten og sutten, og jeg setter meg nedfor senga: da forteller jeg med kviskre stemme alt hav vi har gjort denne dagen, og han svarer " ja" mellom her ting ca...

Hvis han begynner å "snakke" med vanlig stemme sier jeg at vi må KVISKRE... han syns dette er gøy... han blir veldig TRØTT av dette og jeg avslutter med da lykkeliten kom til verden... enten sovner han på del 1 eller under sangen sånn som i kveld.

Men støtter hun som skrev over med å prøve å gå KORTE turer ut, det funker også... men siden han har vært så engselig i det siste så må vi gjøre det sånn nå...

Lykke til:)

Skrevet

stor seng måtte hun ha da hun alltid satt låret sitt fast i sprinkelsengen og vi måtte vri det ut mens hun hylte av smerte.. å hun sover mye bedre på natten nå også, våkner ikke 100 ganger av å ha armer og bein ut sprinklene, eneste problemet er å sovne der uten tull..

ja får prøve det med korte turer inn å se om det kan funke.. jeg pleier å syntes det er helt grei tå sitte der med henne til hun sovner også, men problemet er at det ikke går lengre, hun bare tuller og tøyser.. men vi får nok bare prøve oss frem å se :)

takk for svar

Skrevet

Har jo ikke hatt akkurat dette problemet selv, da, så det blir litt synsing, men det som pleier å funke best på mine unger når jeg aner at det kan bli problemer, er å gjøre helt klare "avtaler" med dem på forhånd. F.eks. "Nå begynner barne-tv, og når det er ferdig, skal vi gå på badet og ta på pysjen og pusse tenner. Etterpå skal vi lese en bok, og så er det senga. Dere kan få bestemme hvem som skal gå først på badet, men h*n får også velge bok"

Pleier å være lettere å handheve reglene når de nylig er repetert, og alle er klar over hva som skal skje. Hadde jeg allikevel fått problemer, som ikke gav seg etter et par dager, ville jeg satt av en uke til "leggetrening". Gå tilbake med henne med en gang, uten å prate med henne, ev. sitt utenfor døra hennes. Bytt på å sitte f.eks.en time hver, slik at dere får en pause også, og gi dere for all del ikke, selv om det synes håpløst. Gir dere dere en eneste gang, har dere hundredoblet problemet, fordi hun har funnet ut at hun kan trette dere ut.

Det eneste erfaringsbaserte rådet jeg kan gi dere er dette: Løs dette problemet NÅ, mens dere bare har en. Uansett hvor vanskelig dere synes det er å løse dette problemet, kan jeg love at det er bare barnemat, mot å prøve å løse det når dere har fått en til, som helst ikke skal vekkes mens dette pågår. (Eller som skal ammes, skiftes bleie på og trøstes og bæres mens leggetreningen pågår)

Skrevet

takk for svar.. ja pappaen hadde vært helt klar når de dusjet at etterpå var det tannpuss så i seng å det var helt greit hele veien helt til hun kom opp i sengen... ja jeg skal få løst dette før neste kommer, neste kommer ikke før i sommer å da er hun jo nesten 3år så går utifra at hun vil skjønne mer etterhvert også... vi får nok bare ta tiden med hjelp å prøve ut forskjellige løsninger i en periode hver:) det blir nok mest for pappaen å gjøre siden jeg er så fryktelig dårlig i dette svangerskape, men det blir jo en prøvelse for henne også siden det alltid skal være mamma, mamma og mamma..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...