Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Vi inviterte til juleselskap. At et parr tennåringer kom "utradisjonelt" kledd er jeg ikke så overasket over, men en av mennene kom 2 timer for sent kledd i treningstøy og en annen kom i dongribukser og genser. En av damene kom også akkurat likt kledd som til hverdags. Er dette vanlig med mindre man sender ut skriftlig invitasjoner og pressiserer hva slaks anntrekk det skal være? Jeg forventer ikke gallaantrekk, men det er da hyggelig om folk gjør seg litt flid. Hva gjør man foresten med ekstremt kresne unger i selskaper? Lar dem gå sultne?
Tweak Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 Enig med deg, det blir for dumt å komme i hverdagstøy eller treningstøy! Både nå i juleselskap og når en er invitert bort til andre ellers i året! Selv høygravide meg klarer å stase meg opp litt med smykker og stæsj slik at et hverdagsantrekk blir mer pyntet. Og en mann burde ha noen skjorter i tillegg til hvitskjorta slik at han kan pynte seg litt uten å ta den helt ut! Og kresne unger i selskap ja... Hadde kalkun på 2 juledag og ungene er kjent for å være kresne i matveien men heldigvis uten å syte og klage. Gutten glemte å spise kjøtt, han koste seg med brokkoli og andre grønsaker han! :-D Jenta spiste potet og saus og var fornøyd med det. Jeg lager ikke ekstra mat for at barna skal spise, men jeg lager heller ikke "sær" mat når jeg vet at de kommer. Og hvis de ikke spiser så mye middag så sier jeg ikke noe på at de koser seg med kaker/dessert senere i stedet. Slik oppdragelse kan jeg ta med egne barn (spis middag eller gå sulten til neste måltid) når den tid kommer, og et selskap er uansett ikke et nødvendig tidspunkt for det så lenge barna ikke gjør et poeng av at de ikke liker maten etc. (høylydt "ÆSJ" for eksempel...)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 treningstøy er shabby, men pent hverdagstøy synes jeg er helt greit. Kresne unger = pølser her i gården..
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 jeg har mange utenlandske venner,og vi møttes på julebord her om dagen.ingen bortsett far ei var pynta! jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke liker å pynte seg litt,hverdags er jo hver eneste dag ellers! jeg er høygravid og har hatt stor mage under hele svangerskapet,men det er ikke akkurat noe problem å finne finere tøy nå i disse kjole/tunikadager,de finnes jo over alt! nei takke meg til de som liker å pynte seg litt, både til hverdag og til fest!
Tante Blås Squaw Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Pynteproblemet er lett å løse - si ifra når du inviterer at du vil at folk skal pynte seg litt )
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Når det gjelder de kresne ungene endte det med at moren tok med ungene på kjøkkenet, uten å si noe til oss, og "plyndret" kjøleskapet for pålegg de likte. De spiste en hav ost, en hel uåpnet pakke skinke og en halv kylling som jeg hadde tenkt å bruke i salat dagen etter. Brød hadde de ikke lyst på. Av deserter spiser de vist bare i på pinne og kaker vil de bare ha hvis det er muffins eller kransekake. Selv om vi hadde 4 typer deset og nesten 10 kakeslag var det ikke noe de likte. Poteter eller grønnsaker spiser de som regel heller ikke. Det eneste de ville ha av det vi hadde satt frem var potetgull.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #7 Skrevet 28. desember 2009 Må nok gjøre det til neste år, ja. Jeg er bare litt overasket over at det ikke er en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Enig, i jula pynter man seg!! Her er det en selvfølge. Kresne unger får være sultne evt varme pølser som er lettvint. Å plyndre kjøleskapet er direkte frekt!!!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Det går an å si fra til mora som plyndet kjøleskapet at de spiste opp middagen deres. Man tar ikke mat i kjøleskap uten å spørre.
Tweak Skrevet 28. desember 2009 #10 Skrevet 28. desember 2009 Å hjelpes! Er det mulig? Plyndre kjøleskapet i jakt på noe til barna? Hadde det vært meg som var mor til disse så hadde jeg vært flau og heller tatt vertinnen til side og spurt forsiktig om vi ikke kunne ordne noen brødskiver til barna siden de var så sultne. Og hadde jeg vært vertinnen så hadde det jo selvfølgelig ikke vært noe problem å ordne! Men jeg lager ikke egne middagsretter til barna... Da prøver jeg heller å lage en middag der alle vil like noe selv om de ikke liker alt... Forstår godt fortvilelsen din HI! :-( Har helt hakeslepp over frekkheten de tillot seg hjemme hos deg!
vilhahøstbabyda<3 Skrevet 28. desember 2009 #11 Skrevet 28. desember 2009 Når vi har folk med unger på middag til "voksenmat" varmer jeg som regel noen kjøttkaker eller gode pølser til ungene. Samme tilbehør som de voksne. Og jeg pynter meg når jeg er bedt bort uansett jul eller ei. Om jeg stikker innom noen på et mer hverdagslig besøk pynter jeg meg ikke, men er jo alltid velstelt, og bruker ikke treningstøy utenom aktiviteter.
Dunder Skrevet 28. desember 2009 #12 Skrevet 28. desember 2009 Jeg hater å pynte meg, så hvis det ikke er et "selskap" a la julebord, eller det er julaften eller nyttårsaften, så pynter jeg meg sjelden. Men ville ikke troppet opp i treningsdress. Skjønner ikke helt hvorfor det er så interessant hva andre har på seg.. Med mindre vi snakker bryllupet ditt, liksom.
moota m storebror&lillebror Skrevet 28. desember 2009 #13 Skrevet 28. desember 2009 Når jeg var sammen med bf hadde vi også noen som alltid kom sent, gikk tidlig og aldri kunne pynte seg. Synes det er litt dumt å stille i selskap i joggebukse og t-shirt, ugreid hår og solbriller. Barnet er heller aldri pyntet, men de kunne vel funnet klær som var rene.... Synes det var toppen på frekkhet å forsyne seg selv, tror jeg hadde kommentert det. Ellers tror de kanskje de kan gjøre dette hver gang. Hadde kanskje spurt hva de liker til en evnt neste gang slik at du slipper at de spiser opp middagen til dagen derpå. Mine barn spiser ofte poteter med og uten saus når vi er på besøk, for de skal omtrent ikke ha kjøtt. De lider ikke noen nød for det innimellom =)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #14 Skrevet 28. desember 2009 Tja, når jeg bruker halvannen dag på å lage mat, dekke pent bord, tenne lys, pynte fat osv i tillegg til at hele huset er pyntet til jul synes jeg det tar litt av glansen av selskapet når gjestene ikke pynter seg. Da kan jeg like godt invitere til kjøpepizza servert på papptalerkner i et rotete hus. Kan være hyggelig det også, men et juleselskap er noe annet.
Gjest Skrevet 28. desember 2009 #15 Skrevet 28. desember 2009 Oi, den mora må du si fra til. Raide kjøleskapet hos andre gjør man da ikke... Hvis er veldig spesiell mat (pinnekjøtt, lutefisk o.l.) er det foreldrenes ansvar å sørge for noe enkelt til barna, men sønnen min får vanligvis ikke spesialmat... Tvinger ham ikke til å spise opp alt på tallerkenen men når det er helt normal mat får han spise eller gå sulten. (han smaker på det meste han,da.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå