Gå til innhold

Hva legger dere i det "å sove hele natta"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 stk småtroll. Og de har aldri våknet på natta for så å være lys våken. Men de har jo våknet 1-2 ganger for å få mat, gjerne i 01-03-tiden, og så i 05-06 tida igjen. Men like herlig sovnet igjen til 07-10 en gang. (alt ettersom hvor gamle de har vært, de sov jo mye mere jo mindre de var).

Men det er vel sjelden de små faktisk våkner for dagen kl 01 og vil at det skal være oppoghoppe? Eller er det nok en gang "min flaks" at det har vært sånn? Bare lurer......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det når en baby eller lite barn sover en full natt (10-14 timer, gjennomsnittlig ca 12 timer) uten å vekke foreldrene i det hele tatt. Ikke for mat, smokk eller noe. Først da sover de hele natten rundt etter min mening.

Skrevet

Betydningen utvikler seg over tid.

Når han var 6 uker, "hele natten" var når han bare våknet for pupp 2 ganger i perioden 23.00 til 06.00 og sovnet med en gang etterpå. Når Trollet var 4 mndr, var det at han sov 6 timer (23.00 til 05.00) "hele natten" for meg. Nå er han 10 mndr, og "hele natten" betyr fra 19.00 frem til 06.00 uten at vi trenger å stå opp.

Hadde aldri en som våknet hver time om natten eller ble våken i timevis, men han har en tendens til å våkne tidlig. Hadde 2 mndr i høst med "nå er det morgen" mellom 04.30 og 05.30, og er meget glad det er over!

Skrevet

Hele natte er hele natte og det betyr fra i 12-14 timer som Alva sier!

Skrevet

I bøkene står det at 5-6 timer i strekk blir beregnet som full natt når de er så små. Det sa også hs. Veldig vanlig de blir sultne etter det. 12-14 timer i strekk tror jeg er sjeldent. Heldige dere som har barn som gjør det. :) Fks våkner de rundt 2 på natta, får mat, og sover til 7, vil det si de har sovet en hel natt. Sjekk mammnett og søvn.http://mammanett.no/barn/sove. De har bra kilder.

Skrevet

Småen sov hele natta da han var ca 3 mnd(litt før kanskje). Da sov han fra ca 22 til 9-10. Det gjorde han lenge, men nå har han begynt å våkne om natta igjen.. Men sover som oftest i ca 10 timer. (7mnd)

Skrevet

Jeg mener at hele natta er hele natta, og ikke et definisjonsspørsmål alt etter om hvor store babyene er. Hele natta er uansett hele natta, akkurat som 12 timer er 12 timer. Dersom babyen sover 6 timer så sover den 6 timer og ikke hele natta. 6 timer er kjempebra, men ikke hele natta!

Skrevet

Men det er 5-6 timers søvn i strekk det står omtrent alle plasser... Og som hs også sier...

Noen som har babyer som sover 12-14 timer UTEN å våkne da?? DET er isåfall godt gjort tror jeg...

Hvor lenge sover dere selv dere som mener natta for babyene er 12-14 timers søvn da? Det er greit at babyer er babyer og trenger mer søvn, men er ikke alle som sover 12-14 timer om natta uten å lage en lyd.

Jeg mener at "å sove hele natta" er et definisjonsspørsmål om hvor lenge vi mener natta er selv. Før jeg fikk barn sov jeg sjelden mer enn 6-8 timer om natta selv.

Lillegutt her sover hele natta han mener jeg, altså 12-14 timer. MEN aldri uten å ha våknet for smokkeputting x-antall ganger i løpet av de timene.. Natt til i dag sov han faktisk fra 19-06 og med bare en smokkeputting kl 20! DET har aldri skjedd på de 8 mnd han har levd. Så det var 11 timer i strekk etter min mening. Og en god natts etterlengtet søvn på mamma :)

Skrevet

For små babyer regnes 5-6 timers sammenhengende søvn som at de "sover hele natta"- men dette endres etterhvert som de blir eldre.

Det mange ikke er klar over, inkludert helsepersonell, er at det å "sove natta igjennom" i mange studier er definert som å sove fra kl 00-05.

http://sovlillebaby.com/normal.htm

Skrevet

Jeg tror ikke babyer sover så mye i strekk uten å våkne, er iallefall ikke vanlig. Har det selv, men nei det er ikke vanlig. Men likevel er hele natta hele natta! Det er ikke 5-6 timer, det er hele natta. Forstå hva jeg mener! Hva som står i bøkene er uvesentlig, hele natta er hele natta, selv om helenatta for babyer er 5-6 timer! Søndag er sønda, mandag er mandag, en svart bil er svart! Må jeg være mere tydelig?????Oh my God!!

Skrevet

Jeg mener de sover hele natten når de faktisk sover hele natten:) Dvs ca 12 timer i strekk.

Skrevet

Ja, det er uvanlig, men nettopp derfor blir mange med definisjonen ca 12 timer i strekk nok også veldig lurt på slike sider som dette når folk skryter av at deres små sover hele natten fra de er noen uker gamle, når de egentlig bare mener fra f.eks 00-06. Er bra det også så klart, men for meg er det ikke hele natten uansett hvor mange bøker og HS som påstår det. Vesla har i så fall sovet hele natten flere ganger når hun var yngre, men i og med at hun ble lagt i 20-tiden på den tiden hun sov mange timer i strekk uten å våkne (ca 2 mnds alder), våknet hun jo for mat i 2-tiden, og da var det nå i hvertfall natt ute fortsatt ;-)

På en god natt nå ( i snitt en gang i uken, 4,5 mnd gammel) våkner hun kun for mat 3 ganger mellom kl 19.30 og 06, da sovner hun igjen når hun spiser og kan bare lempes over i sengen sin igjen. De fleste andre netter spiser hun ca 4 ganger og må få smokken x antall ganger, men er ikke våken-våken i den forstand at hun våkner skikkelig, hun bare sutrer til hun får enten smokk eller mat. Jeg vil IKKE kalle dette for å sove natten igjennom. Hun sover jo på ett vis hele natten, men ikke natten igjennom uten å våkne, og dermed sover hun ikke hele natten etter min definisjon. Mine barn har vært ca 3,5 år (eldste) og rundt 8-9 mnd (de andre to) når de sov hele natten etter min definisjon. Da de fleste netter, alle kan fortsatt våkne en og annen natt pga noe.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er enig i mye av det dere sier. Men skal vi konkludere litt da:)

1. Sove hele natta gjennom fra kl 19/20 uten å våkne en eneste gang for verken å få smokke eller mat. Det er jo selvsagt den optimale måten å ha det.

2. Sove hele natta gjennom fra kl 19/20, MEN kan skrike etter mat (1-3 ganger) for så å sovne helt igjen er jo også å sove hele natta gjennom! :)

---> ofte når jegsnakker med andre om nettopp nattesøvn, så pleier hvertfall JEG å si at: "joda, hun sover hele natta, men våkner 1 gang for å få mat, men sovner igjen med en gang. Og så står vi opp i 08-tida:))

3. Sove fra kl 00-06 +/- er vel også å sove seg gjennom natta på, som nyfødt.

Er vi enige på et vis da? :D

Skrevet

Jeg er fortsatt uenig med den siste, men ellers enig. Sier også som deg når folk spør, at joda, hun sover jo om natten, men må fortsatt ha mat og gjerne litt smokk også :-)

Skrevet

Det var vel hva å sove hele natta betyr for en baby, og ikke for oss selv som var spørsmålet her?! For meg selv er det 8timer og oppover i strekk. Hvis man som mor går å venter på at babyen skal sove 12 timer i strekk - tror jeg de fleste blir skuffet. Glad hver gang min lille sover 6timer i strekk. Da er jeg overlykkelig!! :D Jeg mener man ikke skal snu ryggen til hs og hva som står skrevet i bøker av folk som har peiling. Der får man trygg og god informasjon som regel, selv om det er blitt litt mye hysteri om ting. Jeg er ingen ekspert, men skjønner veldig godt hvorfor de har konkludert 5-6timer i strekk er å sove en hel natt! FOR EN BABY! For det er det som er normalt! Hva som er en hel natt for oss selv er en annen sak. :)

Skrevet

Jeg føler jeg har en baby som sover hele natta når han sover når jeg legger meg og ikke våkner før i 7 tiden (legger han en stund før, men om han våkner noen ganger for smokk før vi legger oss går jo det fint). Dvs at også jeg får en god natts søvn (ca 8 timer). Det har faktisk skjedd noen ganger den siste tiden for min 5,5 mnd gamle sønn. Men ikke før han sov rundt så begynte tennene å komme så det varte ikke så lenge.

Jeg synes ikke 5-6 timer i strekk kan gå for å sove "hele natten". Og så lenge de våkner for mat, mener jeg heller ikke at de sover hele natten. Men så kan man heller ikke vente at babyer sover hele natten de første månedene.

Skrevet

Å sove hele natta vil si å sove hele natten og ikke 6 timer! Det er ikke snakk om å snu ryggen til hva hs sier, for all del, det gjør jeg ikke! Men sove hele natta er ikke 6 timer som de mener, det er hele natta. En baby vil sove 12 timer istrekk etter hvert, det er helt vanlig, men ikke i begynnelsen. og det er først når babyen sover fra leggetid ved 18-19 tiden til morgenen at babyen sover hele natten! Derfor sover ikke de fleste babyer hele natten i begynnelsen fordi de sover "bare" 5-6 timer i strekk!

Skrevet

Hehe...den dagen han sov 6 timer i strek, føltes det som en hel natt for oss. En seier er en seier, selv om den er aldri så liten.

Nå blir jeg skikkelig gretten om han våkner om natten, men han er gammel...hele 10 mndr...

Skrevet

Mitt poeng er jo nettopp det også, at de aller fleste babyer IKKE sover hele natten, nettopp fordi min definisjon på dette er at de da skal sove ca 12 timer (+/-), så om noen er så dum at de forventer det av en liten nyfødt, ja da får de heller bli skuffet, hehe... 5-7 timer kan aldri bli en hel natt for meg for en liten baby, men jeg er så klart glad for det dersom en baby sover 5-7 timer i strekk fordi om. Er også derfor jeg blir irritert over de som skryter uhemmet over bayer som "sover hele natten" fra de er 3-4-5 uker gamle når de faktisk bare mener at de sover fra 00-06. Dette er ikke en full natt for meg en gang, og altfor lite søvn for en liten baby som trenger minst 10 timer på en natt, ofte opp i 12-14 timer.

For mg har det ikke noe med å snu ryggen til HS eller bøker, men akkurat her mener jeg definisjonen de bruker er helt på trynet. Er i så fall utrolig rart at fra de er noen få mnd gamle til de er flere år gamle så trenger en baby/et lite barn i snitt 12 timers søvn pr natt, mens de de første 2-3 mnd plutselig skal være nok med bare 5-6-7 timer?! Henger jo overhode ikke på greip... Så 5-6-7 timer er absolutt ikke en hel natt for en baby synes jeg, det er lenge i strakk ja, og absolutt noe å nyte, men det er ikke en hel natt. Mener jeg :-)

Skrevet

Signerer Alva :-)

Skrevet

De mener ikke bare 5-6 timer er nok på en natt??? Men sammenhengende. De våkner jo, får mat og sover igjen. Babyer sover jo 10-12 timer, men ikke uten oppvåkning. Litt misforståelser ute å går i denne diskusjonen. Tenk åssen det hadde blitt om vi alle hadde møttes og diskutert dette. ;-) Godt det er lov å ha forskjellige meninger. hehe..

Skrevet

Ja, var da voldsomt så heftig det ble....

Jeg er glad bare jeg får 6-7 timer sammenhengende søvn jeg.... Har akkurat hatt en periode med Lillegutt på 8 mnd der han har våknet hver time omtrent hele natta gjennom... Men fått smokk og sovet videre. Han har sovet 12-14 timer før han virkelig har tatt morgen, så han har jo sovet, men ikke sammenhengende.

Men han har aldri sovet 12 timer i strekk. Det var her om dagen da han sov fra 19 (eller 20 da, siden jeg puttet smokk da...) og til 06.15, og DA satte jeg et stort kryss i taket! Men kunne det ha vært fordi vi da hadde flyttet han ut av soverommet vårt tro?? ;) Så nå ser jeg et lys i tunnellen når det gjelder "å sove hele natta" her også ;) (forrige natt hadde vi en oppvåkning 01.30, men sov videre til 06 etterpå. Er spent på denne natta også)

Apropos søvn på mamma... Kanskje jeg burde vært i seng nå?? Hmmmm

Jeg tror bare vi må innse at alle er forskjellige, både babyer og foreldre, og alle har sine egne oppfatninger av hva som er "å sove hele natta" for akkurat dem. Jeg personlig føler at Lillegutt her har sovet hele natta hvis han sover fra la oss si 23-06 uten oppvåkning. For da har JEG også fått sovet en hel natt... Men det er fordi jeg er "vant til" å være våken flere ganger om natta, og priser meg lykkelig for de timene jeg får med sammenhengende søvn..

Skulle vært moro å snakke med deg, malin-76, etter feks 8 mnd med minimalt med søvn om natta; om hva du definerte som "å sove hele natta"...

(trakk frem deg fordi du virker så hissig og bastant i måten du skriver på, og siden du er så heldig å ha en baby som sover i 12 timer ettersom jeg skjønte i det ene innlegget ditt)

Skrevet

Her sover snuppa på snart 2 mnd fra kl.23 til kl.08, det vil jeg kalle hele natta :)

Fordi hun abryter ikke min søvn, så jeg får sove hele natta :D

Skrevet

Dette blir jo til syvende og sist et definisjonsspørsmål- eller rettere sagt; et spørsmål om hvilke definisjoner man skal gå etter. Fagfolks definisjon på dette er at for de minste babyene betyr det å sove natta gjennom når de sover 5-6 timer i strekk (uten mat)- og dette økes gradvis etterhvert som de blir eldre. Det er altså snakk om antall timer_sammenhengende_søvn, og ikke at natten bare er 5 timer liksom.

Velger man derimot sin egen definisjon, blir det jo litt individuelt- forskjellige mødre har forskjellige meninger og utgangspunkt, ergo denne uenigheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...