Gå til innhold

Kunstig befruktning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår ble jeg klar over at en del blir sinte over dette begrepet, fordi de mener at barna ikke er kunstige.

Vel, det er ingen som mener at barna deres ER kunstige, men begrepet sikter til at befruktningen fant sted i et laboratorium. Og det kan jo ikke akkurat kalles naturlig, eller hva? Ergo mener jeg at begrepet treffer ganske godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får det til å høres ut som ungene er DUKKER.

bytt ut kunstig med assistert befruktning.

kunstig er jo, uekte. er det uekte sæd og egg da? påskeegg kanskje?

nei man får bare hjelp til å befrukte det, altså assistert.

noen ganger assa

Skrevet

Har alltid trodd at "kunstig befruktning" var greit å si. Latterlig å bli fornærmet over det.

Er vel skit det samme hvordan barna blir laget, om det er på naturlig eller på kunstig vis, så lenge det blir barn av det :D

Skrevet

Høh! Synes begrepet er rimelig beskrivende jeg, og er vel ganske godt etablert i fagmiljøer, er det ikke?

Også noe å hisse seg opp over...*rister på hodet*

Kunstig _befruktning_! Sier da ikke noe om barna det, gjør det vel?

Har da heller ikke lest tråden som tydeligvis ble noe opphetet om temaet :-)

Skrevet

Kunstig befruktning het det ihvertfall før. Det er ingenting å bli fornærmet over, det er et ord som er offisielt. Trodde det het det fremdeles, jeg. Reagerer du på dette, er du antageligvis veldig ung (ser det på språket ). Ingen sier at barna er kunstige, men at befruktningen er det, lille venn :-)

Skrevet

Det var ingen tråd her, ikke nå ihvertfall. Men leste noen sinte innlegg på internett ellers.

Skrevet

Assistert befruktning er jo et begrep som fungerer minst like godt. Nå som du har fått med deg at det finnes de som misliker begrepet "kunstig" om måten de unnfanger barna sine på kan du jo like gjerne gå over til å bruke det?

Skrevet

Hvorfor i all verden skal jeg det? For at det finnes noen i Norge som kanskje ikke forstår hva et ord betyr? Hvis noen misliker at du bruker begrepet assistert befruktning, vil du da gå over til å si in vitro fertilisering? For man vil jo for all del ikke støte noen!!!!! Du er vel så politisk korrekt at du ikke mener noe som helst?

Skrevet

Jeg syntes at begrepet er helt ok, har ikke tenkt over at det evt skulle være noe negativt ved det?

Men nå er det jo mye forskjellig som folk reagerer på, det blir litt vanskelig å finne ord og uttrykk som passer for alle. Men hvis noen du kjenner føler seg støtt av det uttrykket, er det vel bare å la være å bruke det rundt dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...