Chickenmum Skrevet 28. desember 2009 #1 Skrevet 28. desember 2009 Har noen spørsmål jeg håper jeg kan få avklart. Er idag 34+2, og babyen har ligget i seteleie hele veien tror jeg (sist ultralyd var i uke 28, og da lå han også i seteleie). Jordmor _tror_ hodeleie, men er usikker. Hodeleie pga. at jeg kjenner hikke langt nede i magen, og at hun finner pulsen til barnet høyt oppe i magen min. Jeg tror seteleie fordi jeg har veldig vondt i ribbebeina på høyre side, samt på tilsvarende punkt i ryggen. I tillegg har jeg noe rundt og veldig hardt noe på samme plass, som jeg vanskelig kan tro er rumpen. Spark har jeg kun i sidene, aldri helt oppe ved ribbebeina. Det jeg lurer på er: - Kan man kreve å bli igangsatt før termin ved påvist seteleie? Jeg har født tre barn tidligere, men de har økt i størrelse - og siste var over 4 kg. - Kan man kreve keisersnitt ved seteleie? - Kan man nekte vendingsforsøk? Hvordan har dere andre med seteleie gått fram? Og hvordan ble seteleie påvist? Hvor hikker barnet? Bevegelser?
Elsie84 Skrevet 28. desember 2009 #2 Skrevet 28. desember 2009 hei:) jeg klarer ikke svare på spm dine, men vil bare si at jeg er i uke 35 og jormord sier at min ligger med hode ned. og jeg kjenner det slik som deg, veldig vondt i ribben høyre side og samme side på ryggen. har noe veldig rundt og hardt oppe på høyre side som beveger seg noe som jordmor sier er rumpa, kjennner ikke spark i ribbena men på sidene. ville bare si det.. sjekker de ikke leiet ved UL dersom det er stor tvil?
Stolt tvillingmor Skrevet 28. desember 2009 #3 Skrevet 28. desember 2009 Heisann, Du kan i utgangspunktet ikke kreve noe som helst, og praksis vedr. seteleie varierer fra sykehus til sykehus. Men flere og flere sykehus tvinger ikke lenger de fødende til vaginale fødsler, dersom mor motsetter seg dette. Om jeg hadde vært deg, hadde jeg bedt om å få en henvisning til en GYNEKOLOG ved det sykehuset du skal føde på (enten via fastlegen din eller jordmor). Jordmødre har ikke mandat verken til å vurdere situasjonen i forkant eller rekvirere keisersnitt. Jeg har hatt tvillinger i seteleie, men mine erfaringer er nok ikke så veldig relevante for deg, siden du "bare" har ett barn i magen. Ønsker deg lykke til!
edvina Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 Jeg hadde uforberedt seteleie med eldstemann. De hadde tatt vannet da de oppdaget det var setet. Han var 4 kg og jeg fødte ham vaginalt. Forsto det slik at de avgjør underveis om det blir hk hvis fødselen stopper opp og at du blir tatt røntken av bekkenet når de vet det på forhånd. Det med veningsforsøk er jeg usikker på men jeg vil tro at en kan nekte det.Kan du ikke få en sen ultralyd slik at du vet leie hans nå, lite sannsynlig at han snur seg de siste ukene hvis han er litt stor..
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Kjenner det på samme måte som deg. Hadde seteleie på kontroll i uke 32, men i uke 36 hadde hun snudd seg. Bevegelsene kjentes omtrent likt ut, bare at de var noe lengre nede i magen og ikke rett under ribbebena. Fikk beskjed om at det er vanlig å henvise til UL og røntgen av bekken dersom man er i tvil om leie. Noen steder praktiseres snuforsøk, men det varierer visst litt fra sted til setd. Er ikke noe i veien for å takke nei til snuforsøk. Enkelte prøver akkupunktur for snuing med varierende hell, men det kan kanskje være verdt et forsøk?? Om den lille ikke snur seg med hodet ned, er det svært vanlig at man får velge selv om KS eller vaginal fødsel ved påvist seteleie. Om JM er i tvil om leie, ville jeg ha presset på for å fått UL slik at dette er avklart. Synes det er rart om hun baserer antakelsen på hvor hun finner hjertelyd, hun bør også KJENNE hvordan den ligger. Er MYE bedre med planlagt KS enn å ende opp med haste KS når fødsel er i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå