Gå til innhold

Når slutte med bilpute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere av vennene til min eldste sønn på 8 år bruker ikke bilpute på annet enn lange kjøreturer.

Alle er jo så opptatt av at babyer skal være godt sikret men hva med litt eldre barn?

Fikk høre av svigerinnen min at jeg var hysterisk som hadde 8 åringen min sittende på pute enda.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker og pute til min 8-åring, men ser jeg er en av veldig få!

Men trodde de skulle bruke puter til de var 135 cm. Min er ikke så veldig høy, så han er godt under dette. Så da får han ha pute en stund til:)

Skrevet

Min gutt på 9 år har brukt bilputa fast til nå nettop. Han er veldig stor for alderen, godt over 140, men jeg synes det har føltes tryggest alikevel. Nå er jeg ikke så nøye på om han bruker den eller ikke, men han bruker den om den er i bilen. (har 2 biler vi bytter på å bruke).

Skrevet

bilputa ble benyttet til barna er/var 135 cm høy, etter det er det jo ingen forskjell på om du bruker den heller ikke....

Skrevet

dvs... at jenta mi på 8 år, ikke bruker pute, og har heller ikke sett at noen i hennes klasse bruker pute....på langturer, vet jeg ikke. Hun sluttet med pute for ca 1 år siden... :)

Gutten på 7 år, bruke pute fortsatt, han er litt midre i vekst en søstra..

Skrevet

Min gutt er snart 8, han er nå ikke 135 cm enda og sitter i sete. Dvs pute med rygg. Skal han sitte på med noen andre, har han en pute med. Han får ikke sitte i bare selen. (Og han er da av de største i klassen)

Skrevet

Takk for svar! Sønnen min bruker 128 i klær og er ganske tynn.

Jeg kommer nok til å fortsette med puten en stund til, så får vi ta det til vurdering om han kommer med store protester.

Skrevet

haha...tosøtesmå... jenta mi er ei av de minste i klassen... og er 143cm høy... 3.klassing.... hmmm... artig med forskjeller....

Ja, jenta mi kom med protester etter hvert som hun ble større... barneputene er små, og ganske harde å sitte på, så hun klagde etterhvert på at hun fikk vondt i baken, da hun satt lenge på bilputa....

Skrevet

Storesøster på 7 sitter i putestol. Hun er bare 120 cm høy, så hun er minst i klassen. Klager litt over at ingen andre bruker putestol eller pute, men jeg har forklart henne at hun er bedre beskyttet med stol.

Dessuten har hun fremdeles lett for å sovne i bilen, og hun sover bedre i putestol enn om hun henger i beltet.

Kommer vel til å gå over til kun pute etter sommeren sikkert, ser det i grunn ann på hvor lenge hun synest det er ok.

Skrevet

Jenta mi på 9 år bruker fortsatt pute da hun magler 1 cm i høyde, og 4 kg i vekt før hyn når grensen.. men har faktisk ikke sett noen andre som bruker pute. Gutten min bruker også pute, han er 7 år og det blir vel lenge til han når vekt og høyde grensen.

Skrevet

Jenta vår er 10 år og sluttet med pute nå i sommer. Hun er nå 138 cm høy og 27 kg. Mangler kanskje litt på vekt men i 5 kl så ble det veldig flaut å sitte på pute. Siden hun har høyden så synes vi det er greit at hun får sitte uten. Hun får ikke sitte fremme selv om alle i klassen får det. Der er grensen 140 cm og siden hun er så lett så må hun ihvertfall ha høyden før det blir aktuelt.

Minsta er 6 og bruker pute m/rygg. Hun er 118 cm høy og 22 kg. Ingen protester på dette. Kommer til å bruke stolen så lenge som mulig. Går ikke over til vanlig pute på en god stund.

Skrevet

Her bruker flere barn jeg vet om bilpute når de er 8 år. Mine gjør det enda, eldste er 7 år. Han er jo ikke så høy da så han må nok gjøre det en god stund til enda. Det må jo være mye bedre for barna også å sitte på pute selv om de er 8 år, mer ser de ut, mindre bilsyke og leie blir de syntes jeg!

Og kalle noen hysterisk fordi de bruker bilpute til 8 åringer blir jo latterlig!! Le av henne neste gang du og bare si "javel", det har god virkning på slike folk hehe:)))

Skrevet

Husker faktisk at jeg satt på bilpute til jeg var 10-11 år. I allefall i onkel sin bil. Han hadde en caravelle, den er jo ganske høy, og jeg fikk bedre oversikt når jeg satt på bilputa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...