Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Synes det er fryktelig mange som synes amming er vanskelig og slitsomt. Hvorfor? Selvfølgelig skjønner jeg det er vanskelig å få til hvis man ikke får melk, men er det dette alle dere sliter med? I følge ammehjelpen.no er det svært få kvinner som ikke har nok melk til barnet sitt, så det kan jo ikke være det problemet alle har.. Den ene sønnen min var undervektig, og veide rett over 2000 g da han ble født. Han krevde pupp hver time til andre time, døgnet rundt, til han ble seks måneder. Men jeg fullammet han da inntil da. Burde jeg også synes at amming er vanskelig og slitsomt? Jeg måtte spise og drikke store mengder for at han skulle være fornøyd- Dette er ikke et innlegg for å skryte av meg selv, men jeg lurer oppriktig på hvorfor dere ikke får det til-
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 De som får til ammingen har nok ikke så stort behov for å diskutere dette på forum. De av oss som sliter - selv om vi kanskje er få - søker nok til sider som dette for å få svar og støtte:-)
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Jeg får til amming men synes det er slitsomt. Man kan da fint gjøre ting man synes er slitsomt
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Problemet i mitt tilfelle var ammenekt fra babyens side.. helt fra fødselen blånektet hun å ta brystet. Kan jo ikke tvinge babyen heller:/ Jeg hadde oppfølging av ammehjelp, de måtte også gi opp til slutt og jeg ble anbefalt å begynne med mme etter noen dager da barnet gikk ned over 10% i vekt.. Men de sa at det var sjeldent at nyfødte var så motvillige mot å ammes.
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Nå er ikke det at det er slitsomt grunnen til at noen ikke får det til da. Det finnes mange grunner og bare fordi det var lett for noen betyr ikke at det er lett for alle. Noen unger tar ikke riktig tak, noen vil bare ikke, noen får sår r av for kraftig suging, og kanskje infeksjoner av dette, mange mangler melk eller har hvertfall ikke i store nok mengder, noen finner aldri ut av hva det er i deres kosthold som gjør at ungen til stadighet har vondt i magen, noen har blitt mishandlet og har store problemer med å la barnet komme til osv. Det finnes mange grunner og sikkert noen jeg ikke har tenkt på...
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Jeg har hatt barn som ikke har klart å suge godt nok til å få ut melken fra puppen. Førstemann fikk suge i 30 før jeg pumpet ut melk til ham hver tredje time i 4 mnd da gav jeg opp ammingen og gikk over på fullpumping til han var 7 mnd. Med andremann fullpumpet jeg i 6 mnd (gav opp ammingen etter ca en mnd da han heller ikke klarte å suge godt nok til å få ut melken) hvorfor jeg har hatt disse problemene aner jeg ikke, har snakket med utrolig mange fagfolk og ingen forstår hvorfor. Jeg har hatt masse melk. Det er mange grunner til at folk ikke får til ammingen. Syns faktisk ikke det er merkelig at mange sliter. Ser selv at mange av mine venninner har slitt med ammingen. De som får det til klarer det ofte uten store problemer, de som sliter styrer i mange måneder før de eventuelt må kaste inn håndkleet eller delammer. Mener du at de som ikke klarer det gir seg for lett?
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Ikke sant, og selv når man får det til helt greit kan amming være slitsomt. Selv synes jeg det er slitsomt å bli vekket to ganger hver natt og jeg synes det er ganske å utmattende å produsere all maten den lille skal ha. Så selv synes jeg det ikke er rart en del ikke orker når det er vanskelig å amme i tillegg.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 Jeg kan jo ikke snakke for andre, men selv fikk jeg en prematur og sugesvak baby som aldri helt fikk til å die. Og da hun var sterk nok til å suge, var det for sent, da skjønte hun liksom ikke hva dette brystet var godt for. Så her har jeg fullpumpet i 6 mnd, og delpumper enda (passert 8 mnd, og får fast føde i tillegg). Så grunnene til at man ikke ammer kan være mange og sammensatte. Jeg skal iallefall ikke sette meg til doms over dem som ikke får det til.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Nei, du burde ikke synes at amming er vanskelig. Du fikk det jo til. Det er vanskelig når barnet ikke klarer å suge, og du ikke får igang produksjonen. Det hjelper ikke å høre at "bare man ammer så tilpasser produksjonen seg etterspørselen", når det absolutt ikke skjer. Å amme annehver time høres ut som luksus - du hadde melk - det er ikke lett å amme en sulten unge når du vet at du ikke har melk. Jeg tviler ikke på at du ble sliten, men tenk deg hvor sliten du var og pluss på at du ikke har mat til ungen din. Heldiggrisen du som fullammet i 6 mnd. Nå blir jeg veldig engasjert, men jeg mener oppriktig at du har vært kjempeflink :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå