Gå til innhold

Jeg har nettopp arvet 100 000 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere betalt ned studiegjelda? Har 90 000 kr i studiegjeld.Skal kjøpe bolig i løpet av 2010, kanskje brukt de som egenkapital istedenfor?(får ca 400 000 til i egenkapital i løpet av 2010, forskudd på arv fra mine foreldre, kanskje like greit å hive inn de pengene jeg har arvet nå?)

Eller bare hatt de som sikkerhet på sparekonto.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenkapital! Evt spar 20 000 inn på BSU før årsskiftet, så tar du 20 000 etter årskiftet og resten i egenkapital. BSU gir en kjempegod rente, og du får skattefradrag på 4000kr om du har spart for 20 000. Om du absolutt vil kan du jo betale ned litt studielån, men jeg ville nok kjørt det inn på BSU. Da er det i tillegg lettere å få mer i lån, for banken ser at du er seriøs med tanke på boligsparing.

Skrevet

Egenkapital!! Det lønner seg i lengden. Du får dessuten mer igjen for det hvis det skulle skjære seg med gubben. Hvis du har en da.. Om du ikke har en, så er studiegjeld noe som blir slettet hvis du dør, det gjør ikke boliggjeld vanligvis.. Noe som kommer evt barn til gode, hvis du har det.

Skrevet

Oki ja men da tror jeg skal sette inn det som mangler på BSU en. Setter bare inn 500 kr i mnd så det er fortsatt mulighet til å sette inn mer før årsskiftet.

Har samboer og barn, men barnet er bare mitt da. Er bare så lei av det studielånet..hehe..

H.I

Skrevet

Oi, 500kr i måneden er veldig lite. Bra du kan sette inn resten. Har du ikke mulighet å sette inn 20 000 i året på BSU ellers? Det lønner seg lite å spare så lite. Om du sparer 1000kr pr mnd, og setter inn ekstra når det er halv skatt og når du får skattepenger og evt bursdags- og julegaver så har du plutselig 20 000.

Skrevet

Jeg har vært student og hatt husleie på 13 000 i mnd alene så har ikke klart å spare mer enn 500 kr i mnd :(

Men nå har kjæresten min nettopp flyttet inn og jeg begynner i jobb fra januar av så da vil jeg nok få mulighet til å sette inn mer.

H.I

Skrevet

Det er flott at du nå har muligheten til det! Du får bare peise inn penger, og håpe at du får spart 150 000 før du er fylt 34. Jeg har heller ikke hatt mulighet til å spare fullt før dette året, og det er SÅ deilig å se at jeg får 3,5kr i rente PR dag! Hehe, elsker å se at pengene mine vokser. Så sett inn resten før 31. desember, og sett inn 20 000 1. januar, så får du se hvor mye det vokser. I tillegg har du mulighet til å ta ut penger fra BSUkonto sålenge det er det du har spart nåværende år, derfor kan du trygt bruke det som en sparekonto, sålenge du er klar over at pengene er låst ved hvert årsskifte.

Skrevet

Ja det skal jeg vel klare :) er 24 år nå. Men har jo planer om å kjøpe bolig i 2010, men trenger ikke ta ut pengene fordet kanskje. Kjøpte min første bolig i 2006, men rørte ikke BSU en da, stod ikke så mye der da da men.

Skal sette meg ned i morgen kveld å få ført over penger :)

H.I

Skrevet

Nei, ikke ta ut penger før du er fylt 34. Du har mulighet til å spare 150 000 (om det ikke kommer ny lov om dette) fram til da. Dvs 20 000 pr år. Det er 150 000 uten renter, så rentene kommer utenom. Dvs at om du har 150 000 innestående i ett år til dagens rente (jeg har i Ørskog sparebank) så vil du ha 156 525kr på den kontoen etter det året. Så kommer alle de andre rentene i tillegg, og renta går jo opp etterhvert!

Jeg syns det er kjempegøy å spare når jeg ser at pengene vokser. Jeg har BSU, aksjefond, rentefond og kapitalkonto. BSUen har mest, og kapitalkontoen har bare 8000, er ikke særlig gøy å ha tjent 60kr i renter hittil i år! Derfor setter jeg det heller inn i et av fondene eller BSU og bruker Kapitalkontoen som en buffer.

Skrevet

Oki det var lurt. Sparer i fond jeg også, men skjønner jo nå at jeg heller skulle satt alt på BSU. Fondene har gått opp ned de siste årene, men nå er de heldigvis på vei opp igjen. Har ca 80 000 på sparekontoer og fond, så utrolig dumt av meg å ikke sette de inn på BSU istedenfor.

Men 39 000 av de er depositum til leiligheten jeg bor i, så får ikke rørt de før jeg flytter.Får ta meg en tur i banken snart tror jeg, å høre om det faktisk lønner seg for meg å beholde fondene.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...