Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Hadde barnet denne julen. Neste jul vil barnet være halvannet år ca. Kan far kreve å ha barnet den julen, siden jeg hadde nå? Ser ikke for meg at jeg klarer å sende fra meg barnet da, selvom, ja, jeg vet det er tidlig å tenke på! Bare lurte på om jeg kan nekte eller om han har krav på det.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Det handler ikke om hva far kan kreve eller hva du kan nekte, men hva dere som foreldre plikter å gjøre - og det er å la barnet oppleve å få feire jul med begge sine foreldre annet hvert år. Det er det rette å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Jeg spurte ikke om hva som er rett å gjøre, jeg spurte om det finnes noen lover og regler på dette! ellers takk frk. bedreviter. Man skal ikke svare slikt før man vet alt bak spørsmålet, og det kan man umulig vite på et forum slik som dette Derfor burde man holde seg til å svare på det konkrete spørsmålet! HI
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 lurer på det samme. bf kommer fra andre kant av landet, så hvis han skal ha tulla med seg hjem blir han jo noen dager. trur jeg må være med hvis han skal kreve å ha henne. kan ikke sende jenta mi på ca 15mnd bort over flere dager. tenker også på det allerede nå. tenker også på når det blir pappa helg osv... ikke artig det nei.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Barnet har krav på samvær med far, også i julen. Du kan seff nekte dette men til syvende og sist vil han få tilslag i retten(dersom du nekter og han må gå den veien for å få ha barnet i julen) Du kan nekte, men det kommer bare til å slå tilbake til deg før eller senere. Mitt barn hadde samvær i julen da hun var rett over året. Trist og vondt, men barnet mitt koste seg og det er det viktigste for meg. Jeg har nå sendt fra meg barnet tre ganger i juletiden, like vondt hver gang(har annenhver jul) men slik er desverre livet. Skulle ønske jeg slapp, men mine følelser er ikke aktuelt oppi dette.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 ja, far kan kreve å ha anden vær jul. du kan nekte og det kan bli rettsak. sanynligheten for at du vinner i den rettsaken vil jeg da tørre å påstå er liten om du ikke har veldig gode grunner for å nekte.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 For barn under 3 år avhenger det av faktorer som om mor/ far har bodd sammen, om far har jevnlig samvær og har hatt barnet på overnattinger, hvor mange dager i julen han skal ha henne i så fall osv. I tillegg innebærer en samværsavtale vanligvis at mor/ far har barnet annenhver høytid ( jul, påske, pinse, delt sommer, m.m). Dersom det ikke foreligger en samværsavtlae begge foreldre har gått med på, kommer ingen far noen vei med å kreve samvær på julaften dersom han ikke sier seg villig til å ha samvær i andre høytider/ ferier. Har far hatt lite kontakt med barnet ellers er det neppe tilrådelig med mer enn en- to netters overnatting i blant for å venne barnet til samvær med far når det er 1,5 år. Ønsker far lengre julesamvær, ville jeg påpekt at barnet er for lite slik at det kan traumatiseres av at det tror hovedomsorgspersonen er borte.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #8 Skrevet 28. desember 2009 Rettslig avgjørelse i fars favør vedrørende samvær julaften behøver du ikke bekymre deg om. En domstol vil kunne dømme annenhver høytid og to uker sommerferie, men ikke annenhver jul alene. Dessuten vil dette tidligst være noe som vil være aktuelt fra 3 års alder ca.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2009 #9 Skrevet 28. desember 2009 Så du mener at en domstol aldri vil kunne gå i fars favør å dømme at han skal få lov til å ha barnet annenhver juleaften før barnet er 3 år? hvordan vet du det? HI
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2009 #10 Skrevet 29. desember 2009 Dette lurer jeg også veldig på, min gutt er 17 mnd nå, far har så og si ikke hatt samvær i det hele tatt, og bor i en annen by. Foreldrene hans har hatt han ned der noen ganger, men det er fortsatt ikke far som har hatt omsorg da.. Er redd for at han om noen år plutselig skal finne det for godt å begynne å kreve slike ting som annenhver jul, for foreldrene hans sin del, eller bare for å gjøre ting enda vanskeligere for meg..
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2009 #11 Skrevet 30. desember 2009 Kjenner jeg er innmari glad for at bf er "muslim" og ikke feirer jul.. julen vil for alltid være min ( bf kan selfølgelig feire med oss om han vil da )
mawin Skrevet 31. desember 2009 #12 Skrevet 31. desember 2009 Barn har krav på samvær med både far og mor om det ikke ligger tungtveiende årsaker bak. Det er ikke foreldre som har krav på barnet! Hvorfor skal han ikke få habarnet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå