Gå til innhold

Gallestein? Noen som har hatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter på time til videre utredning og ultralyd. Har hatt kraftige anfall i 6mnd, annenhver uke. Nå siste 5 ukene har jeg hatt 4 anfall. I natt var det så kraftig at jeg nesten ikke fikk puste og trodde jeg skulle bli kvalt. Måtte hige etter pusten flere ganger. Min samboer, som har vært tilstede under mange av anfallene satt å gråt ved siden av meg. Smertene er så sterke at jeg tror jeg skal dø hver gang, og beklager å si det, men når smerter er så sterke ønsker jeg faktisk å dø der og da.

Jeg må ta to paralgin forte med en gang jeg merker tendenser, hvis ikke varer smertehelvetet i 1-1.5t. Mot paralgin og det varer i "bare" 30min.

Lurer på hvor ofte det er "vanlig" å få anfall, og hvor sterke de er?

Jeg leste at det er flere som har fått gallestein pga at de gikk ned en del i svangerskapet. Jeg hadde hypermesis å gikk ned 13kg på en mnd som endre i innleggelse. Så det forklarer vel saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har sånne anfall innimellom, spesielt om jeg spiser fet mat. det er verre enn å føde og JA jeg vil også dø. Værste er vel at min samboer ler av meg og tror jeg overdriver. Hold deg helt unna fett om kvelden, det hjelper. Ellers hjelper fisk luft mendet er jo nesten umulig å komme seg noen vei når man har så vondt. jeg ligger i mange rare stillinger og får nesten ikke puste når eg får anfall. En gang var det så ille at jeg sto ved verandaen vår (6etg) og hadde lyst til å hoppe utfor. Jeg må ta tre paralginer og paracet og ibux. det hjelper ikke heller noen ganger. Sist fikk jeg valium av nboen så jeg skulle sovne, det er det eneste som har hjulpet meg.

LYKKE TIL. Klem

Skrevet

Jeg har operert gallestein, og ja det er noe så inni hampen vondt, jeg fikk Afipran og voltaren stikkpiller som skulle kombineres som smertelindring, og det funka kjempebra, men du må ha begge 2 for hver for seg gjør de ingen nytte. hold deg unna fet og krydret mat, så blir det mindre anfall. 4 på 5 uker er MYE, jeg fikk beskjed om at 1 anfall i mnd vart regnet som såpass mye at de ville operere. vær også litt obs på at du kan få gulsot, så følg litt med på det hvite i øyet, hvis det beli gulaktig må du ringe legen med en gang

Skrevet

Fikk mitt første anfall julaften i fjor etter å ha gått ned 20 kg. Skulle da "fråtse" på julaften med pinnekjøtt og ribbefett. Trodde eg skulle daue når anfallet kom. Hadde etter dette 2-3 anfall i uken og kunne bare spise brød med lettost på for å unngå å få anfall. Var helt jævlig mildt sagt, og gikk ned mange flere kilo. Var på ultralyd i feb og ble operert i beg. av mars. Mot smertene brukte eg confortid stikkpiller, tok det nesten med en gang. For å lindre smertene før eg fikk medisin, satt eg i badekaret med varm dusjstråle mot magen, det lindret en god del. Ellers hjalp det litt for meg å bli sittende i "fosterstilling"

Skrevet

Jeg har hatt et eneste anfall grunnet gallestein. Bank i bordet!!

Jeg fikk det en natt. Trodde seriøst jeg skulle dø.

Var kjempevondt. Jeg kastet i tillegg opp grunnet smerter. Kastet opp ren galle.. Var grønt/gult og ekkelt

Jeg var i tillegg alene med min datter da dette skjedde. mannen bortreist.

Trodde først det var en magevisus, men ultralyd viste en stor gallestein. Må nok operere på sikt, men nå er jeg gravid så det får bli en annen gang..

Jeg hadde spist mye feit mat rett før anfallet.,. Ost, oliven, oljer osv..

Jeg tok ingen smertestillende, men lei meg gjennom det. Varte i ti timer..

Skrevet

Paralginforte kan være med å forværre smertene er min erfaring.

Jeg fikk mitt første annfall på hyttetur med 4 barn jeg var støttekontakt for, heldigvis var søsteren min med. Jeg trodde jeg skulle dø ante ikke hva det var. Dette var før mobiltelefonens tid. Vi hadde leid en hytte oppe ved Harestua. og det var en telefonkiosk der så vi fikk ringt til lege. KOm meg ned til legesentret midt på natten og legen mente at det måtte være gallesten fikk noe smertestillende og han ville sende meg på sykehuset men jeg så at jeg ikke kunne reise før på morgenen når jeg hadde oragnisert hjemreise for barna.

dagen etter tok vi toget hjem men foreldrene til barna var ikke å finne så de måtte bli med meg hjem. stakkkars mamman min og pappan min fikk 4 barn dumpet i fanget og jeg ble liggende med migrene pga lite søvn og stress. Smertene ble jo borte og senere ble jeg operert og fikk fjernet den.

Men det som utløste smertene var fet mat.

Skrevet

Jeg brukte en smertestillende som heter Nobligan (med synonympreparatet Tramadol). Virket kjempebra på mine gallestenssmerter. En periode hadde jeg anfall ca 1 gang i uka, men etter jeg fant ut hvilken mat jeg burde holde meg unna, reduserte antall anfall seg. Hold deg unna mat med mye fett!

Uten smertestillende, var smertene nesten uutholdelige!

Var glad da jeg endelig fikk operasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...