bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Vi har en på snart 3 som jeg nok tror vi leker forholdsvis mye med... Han er nok litt bortskjemt og "krever" gjerne at vi skal være med å leke. Men han har en utrolig fantasi og kan leke supert alene. Selvfølgelig skulle jeg ønske han kunne leke enda oftere alene.. Men sånn i ettertid så tviler jeg på at jeg kommer til å angre på den tiden jeg har brukt på å leke med han...?? Har derimot en venninne som rett og slett virker stolt over å kunne si at hun ALDRI leker med barna sine. Hva er egentlig "vanlig"?
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Har en på 3 1\2 år, og han leker mye alene. Ofte er det jeg som spør om vi ikke skal lese en bok, leke med noen figurer, bygge ei lekehytte e.l. Hender han også spør om jeg ikke vil være med å leke, og da sier jeg ja, for det er ikke så altfor ofte han spør om det. Han virker så fornøyd med å leke for seg selv.. Vi er selvsagt i nærheten!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Jeg er ikke flink til å være med å leke, men har også oppdaget at jeg og datteren er veldig forskjellig i "lekepersonlighet". Som barn var jeg den som trivdes best med å pusle for meg selv, og det er jeg vel enda. Snupp elsker rollespill, noe jeg aldri har likt. Litt kræsj med andre ord. Så jeg veier opp med å være med på håndarbeid, tegning, klipp&lim, gå tur og betrakte verden, gå på biblioteket, lese osv. Pappaen er mye flinkere til å leke enn meg. Jeg legger til rette, pappaen leker. Har alltid litt dårlig samvittighet, men jeg får det bare ikke til. Irriterende nok klarer hun bare å leke selv ca 10% av tiden her hjemme og aldri alene på rommet feks. Ikke dermed sagt at det er noe mål i det hele tatt at jeg aldri skal leke med henne.
bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2009 Min er også kjempeengasjert i rollespill! "Heldigvis" for meg er det som regel nok at jeg bare er der.. Han styrer alt selv! Forresten så tenker jeg på håndarbeid, tegning og sånt som "leking" med barna. Noen barn elsker jo det like mye som "vanlig" leking!!
Ugl@ Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Da sønnen min var liten så var han jo enebarn, lekte endel med ham da, men han var også flink til å leke selv, men kom ofte å ville ha meg med i leken. Likte særlig godt å sitte å tegne sammen med meg, og bli lest for. Pluss at han syntes det var moro når vi kledde oss ut å dramatiserte eventyr. Nå har han fått to små søstre som er endel yngre enn ham, og han er selv en stor gutt på 11år, men han setter pris på at vi spiller litt Wii sammen med ham, spiller kort, Monopol eller andre ting, men blir jo ikke alltid så mye tid midt i uka, men prøver å finne på noe jevnlig. Småjentene leker jo sammen, blir mest til at jeg dramatiserer litt eventyr for dem, hjelper dem med å tegne, puzzle, kler på dukkene, rydder i lekene sammen med dem. Når barna er i barnehagen så blir det jo ikke så mye tid til å leke, blir mest kos , litt rydding og lesestund da på kvelden. Men personlig synes jeg ikke foreldre bør være så stolte om de aldri leker med barna sine, synes det er trist jeg. Er vi ute sammen med dem i snøen så blir det mye aking og lek, like moro for oss voksne som barna.
Odine! Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Jeg vet ikke om jeg så aktivt leker med barna. Men jeg tuller og tøyser en del, snakker med dem, legger meg på golvet og lar meg klatre på. Og så leser vi en del bøker. Pappaen er nok flinkere til å leke sammen med dem, gjemsel og bjørner og masse rart. Men vi leker ikke med dem hele tida. Noen ganger har vi en middag som må lages, og andre ganger har man lyst til å slappe av littegranne(men det går alltids an å finne på leker der den voksne kan sitte og lese innimellom). Jeg ville ikke vært stolt over å ikke leke med barna, men jeg blir fornøyd og glad når de aktiviserer seg selv og hverandre. Det er ikke fordi jeg ikke vil være sammen med dem, men fordi jeg tror det er en viktig egenskap å kunne leke alene og finne på ting uten de voksne.
Vilja<3 Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Nei egentlig ikke. Minsten på 3 år er virkelig flink til å leke alene, han kan holde på i timesvis, bare koser seg. Noen ganger er jeg nede på gulvet å kjører litt togbane med han, tegner litt med han ol men for det meste leker han fint selv. Eldste på 9 år spiller jeg spill med noen ganger, vi går turer sammen og på ski, kino og slike ting. Hun har blitt så stor at hun leker mest med sine venninner.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 vi leker en del med vesla, men hun er også veldig flink å leke alene, nå som jeg er gravid og dårlig blir det lite lek med meg, men hun koser seg masse med pappaen da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå