Gå til innhold

Kan vi spise smørost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt forvirret av hva man kan spise og ikke. Har fått med meg at man ikke skal spise halvmye og myke oster som Brie, Camembert og Gorgonzola (fra Matportalen.no). Men så kom jeg over denne linken http://www.nettavisen.no/innenriks/article1476923.ece der det virker som man ikke kan spise smørost heller...? Er smørost det samme som feks bacon eller skinkeost på tube? Er krydderosten til Tine smørost? Virker jo som man ikke bør spise noe annet enn Norvegia, kjedelig:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette var i 2007. Og er vel ikke kommet noen oppdatering på matportalen sin side.

Om du er i tvil så kan du jo sende de en mail å høre

Skrevet

så lenge de er pasteurisert (en måte å "koke" opp melka for å drepe bakterier), så kan det spises. Det står som oftest opplyst i innholdsfortegnelsen. Tine sine kremoster er iallefall pasteurisert, nyter dem med stor glede! :) Tror de fleste oster som produseres i store meierier i Norge (iallefall Tine) er pasteurisert, sjekka flere smøreoster i ostedisken på ica maxi også, og alle de som jeg kikka på var pasteurisert..

Skrevet

kan vel legge til at jeg mener man må velge hvor "hysterisk" man vil være også i forhold til matrådene som gis.. hvis man ikke vil leve på annet enn knekkebrød og norvegia fordi man mener det er det tryggeste, så må man jo så klart få gjøre det, men er jo ikke alle som orker å være så hysterisk heller.. jeg holder meg unna det aller verste (upasteuriserte produkter, rakafisk osv), men har for tida ikke energi til å eliminere absolutt alt som diverse lister sier man bør holde seg unna.. alt med måte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...