Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Er det noen her som har fått barn under utdanning? Der dere begge (mor og far) har vært studenter. Hvordan har dere klart dere økonomisk? Jeg spørr fordi min samboer og jeg venter vårt første barn og er under utdanning. Samboeren min er ferdig utdannet i 2011, og jeg et år senere (pga. permisjon).
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Hei Både jeg og min mann var studenter da vi fikk vårt første felles barn, vi studerte begge to i 2 år. Jeg har også en datter fra før av, så vi studerte begge to med to barn. Vi bodde på en studentby for familier der det ikke var så dyr husleie, ca 5500 kr inkludert strøm, i tillegg hadde vi en bil ( uten lån). Det gikk egentlig helt fint, men vi fikk noen ganger litt hjelp av svigermor om det var knipe. Alt er snakk om prioriteringer, men vi kunne jo ikke unne oss mye klær, ferier ol. Nå har heldigvis mannen begynt å jobbe, jeg skal studere i 2 år til. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 hei vi skal ha barn i februar og er begge stundenter. Vi bor i en studentleilighet som koster 5000 i mnd og har ellers lite utgifter. Jeg har hatt deltidsjobb ved siden av studiene så får penger fra NAV pluss de 10000 fra lånekassen. Så jeg regner med vi klarer oss helt fint. Begynte forøvrig å spare det sekundet vi var gravid ( sparer egentlig på BSU, men vi opprettet begge sparekonto) sååå vi har kjøpt inn alt utstyr uten problemer.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Takk for svar begge to :-) Vi bor i en kjempefin leilighet. Den koster 8000 i månden (+strøm), og vi har egentlig ikke noe lyst til å flytte.. Den har 2 soverom, hage osv. og vi trives godt her - håper bare at vi har råd! Er studentleilighetene dere bodde i store eller ? vår er ca 80 kvm. Vi har snakket med NAV og vi får bortimot 4000 i bostøtte når barnet er født, så tror det skal gå bra. Ja, det lønenr seg å spare ja ! Det begynte vi også med så fort testen lyste positivt mot oss i sommer;)
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Vi begynte å studere året etter at eldstemann ble født, og etter 2. studieår kom andremann. Selv om vi var heltidsstudenter begge to, har vi aldri følt at vi har hatt det trangt økonomisk. Fikk forsørgerstipend fra lånekassen i tillegg til det vanlige stipendet, barnetrygd, og min samboer hadde en deltidsjobb (lørdager og ferier). I tillegg fikk vi støtte fra kommunen til barnehagebetalingen, så betalte ikke mer enn 400kr i mnd for 100% plass. En gjør jo sine prioriteringer selvfølgelig, men vi følte aldri at vi manglet noe. I tillegg klarte jeg hvert år å spare opp 17000kr til sommerferien, så jeg kunne være hjemme med barna i stedenfor å jobbe, og vi fikk oss en ukes ferietur rundtom i landet. Undersøk hvilke ytelser kommunen og studentforeningen kan tilby. Mange kan tilby både bostøtte og barnehagestøtte hvis felles inntekt er lavere enn en viss sum. Og har studentforeningen familieleiligheter, er disse ofte billigere enn å leie privat (men ventelisten er gjerne lang, så det gjelder å søke tidlig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå