Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Dere som aldri har vært sammen med bf, begynte dere allerede i starten å ta annenhver jul, påske osv? Den lille har naturligvis vært hos meg denne julen, men lurte på om det betydde at neste jul var hans? Hva med sommer, påske osv. Hvilke andre spesielle tider på året er det vanlig å ta annenhver? Og når det er hans de helligtidene, hvor mange dager er f.eks julen? Håper på mange svar!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Det er vel vanlig at mor har første jul/påske osv om barnet er under et år. Når barnet er nådd 12 måneder (noe som er mest sannsynlig siden mor har hatt første jul ) så kan barnet være hos faren neste jul. MEN dette gjelder kun om far har hatt jevnlig god kontakt med barnet helt fra starten. Dette gjelder ikke om far feks. jobber borte slik at det blir mange måneder i løpet av året uten far osv. der gjelder det litt andre regler. hva annet man skal ha annenhver/om man skal ha annenhver skal man bestemme selv. det er ingen regler for samvær i det hele tatt. dette er kun hva foreldrene selv bestemmer, men det normale er (når barnet er over et år) 1 dag i uken + annenhver helg og annenhver jul, påske og sommerferie.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 det kommer ann på hvor mye bf er sammen med barnet, jeg vil ikke sende ungen min til en den ikke kjenner...
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Alt kommer jo ann på hvor godt barnet kjenner sin far.Når barna er så små bør det være hyppige og gode samvær, slik at barnet blir godt kjent med sin far. Det med høytid er ikke lett, og et ømfintlig tema syns jeg. Når det gjelder overnatting så anbefales det nok kun en natt av gangen fra barnet er året og til det er ihvertfall to år. Vet ikke hvordan samværet fungerer hos dere, og hvordan dere bor i forhold til hverandre. Mange ting må tas i betraktning i forhold til høytid og ferier.
Engodmagefølelse Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Jeg er nok i ganske samme situasjon som deg. Er alene med en sønn på 10 mnd og har heller ikke vært sammen med bf. Gutten var hos meg denne jula og jeg kan ikke per dags dato se for meg at det blir noe annerledes neste jul. Selvfølgelig kan det bli det, men for min egen del velger jeg å ikke tenke så mye på det. Som det sies her er ingenting bestemt i forhold til samvær. Du har det "normale", men hvert barn og foreldrepar er unikt og derfor er det ikke alltid det normale som passer best. Samvær må tilpasses barnets alder og kontakt med samværsforelderen og jul trenger ikke nødvendigvis være lille julaften til andre januar. Det kan for eksempel være lille julaften (fra barnetv) til julaften klokka to eller julaften klokka to til første juledag (barnetv). Evt bare noen timer på julaften eller juledagene. Håper vi begge finner løsninger som fungerer så jula blir som den skal - en tid vi kan glede oss til og ha det bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå