~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Hei! Jeg har ei lita datter på 17 mnd.. Er litt usikker på hvordan jeg skal disiplinere henne.. Har prøvd og la henne ligge i sengen sin etter etpar advarsler, men da ender det bare opp med at hu blir vanskelig og legge.. og det er jo i og forseg ganske logisk.. Har prøvd og sette henne på en stol i 1 min (tenkte at 1 min var passe siden hun er 1 år ) men da reiser hun seg bare på stolen og det synes nå jeg ser litt vel risky ut.. :-S Noe forslag? setter pris på ALLE svar!!
❤lille stjerne❤ Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Når hun er så liten som 17 mnd så synes jeg det er for tidlig å disiplinere henne. Disse metodene du nevner er mer passende for større barn, f.eks fra 3 år. Jeg synes du skal ha regler for jenta di og lære henne hva som er lov og ikke, men det er for tidlig å forvente så mye av henne. Når de er så små så vil de prøve seg om og om igjen og det tar tid før de forstår konsekvensen av sine handlinger. Man kan si nei med vennlig, bestemt stemme, overse uønsket adferd og avlede.
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2009 Det funker ikke.. aledning gjør bare ting værre.. Om hun gjør noe hun ikke får lov til, og jeg sier nei med vennlig og bestemt stemme, så flirer hun bare..
Gjest Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Ikke så lurt å bruke senga og soverommet/lekerommet som "disiplin"-plasser.... (synes iallefall jeg) .. for dette skal være trygge soner for søvn og lek. Vi setter mini med ansiktet inn mot ytterdøra, lar han stå der. Men før denne action, så gjentar vi nei, hver gang han gjør noe han absolutt ikke får lov til. f.eks slå / sparke. Og gir en advarsel, slår han igjen da, så bærer vi han dit setter han ned og gjentar nei, også går vi inn i stua. Han kommer da etter. Og sier gjerne unnskyld. Hvis han ikke sier noe, spør vi om han skal slutte å slå, sier han ja får han komme jnn, nei, så er det ut på gangen igjen... Han er dog neste 2 og 1/2 år. Husker ikke helt hvor gammel han var da vi begynte med dette. Men før det gjentok vi nei og ikke lov, fjernet han fra situasjonen, prøvde å avlede. Det gjør vi forsåvidt enda. Men bruker gangen dersom han slår veldig mye.... dvs 4-5 ganger uten å høre når vi sier nei. Hjelper også fint å si f.eks : "Nei, ikke slå mamma. Kan du ikke kose med mamma isteden? " Også stryker jeg over hånda mi for å vise han. Og skryte masse når han koser isteden.....
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 27. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2009 Jeg er i grunn HELT enig med at sengen ikke er noe sted fro disiplin.. Jeg har snakket med noen og de bruker sengen til det. Og det funker for de, han er nå 2.5, men de begynte med det da han vart 1 år.. men som sagt så virket det mot sin hensikt :-S prøver og si nei, ikke lov, osv, men da flirer hun bare ellers så biter hun meg.. Avleding funker heller ikke.. Om hun slår eller biter, sier jeg " ikke lov og slå eller bite.. mamma får vondt.. kose mamma i stede.. og stryker meg på armen el noe.. og hun gjør det.. før hun begynner og slå igjen.. Gjentar meg selv.. men funker ikke.. prøver og avlede med leker ol, men hun er veldig sta, så om hun får en idè, så viker hun ikke fra den ideen.. men det skal sies at hun begynnte med dette litt etter hun begynte i bhg.. så det har sikkert noe med det og gjøre.. men blir litt frustrert når ting ikke når igjennom..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå