Piipii Skrevet 27. desember 2009 #1 Skrevet 27. desember 2009 Lurer på to ting, når er det "vanlig" at barn tørker seg selv etter at de har bæsjet? Datteren vår er snart 5 år og vi tørker henne etter hver gang hun har det, men sitter å tenker på at nå burde hun jo snart gjøre det selv, eller er jeg helt ute på vidda nå? Det andre er når pusser barn tennene selv? Vi pusser tennene hennes, men så fikk jeg høre av flere venninner at dem sine barn pusset selv. Så ble litt betenkt om vi kanskje gjør for mye for henne, og at det nå er på tide at hun må gjøre ting litt mere selv.
*Lissi* Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Dette er vel veldig forskjellig. Er vel annbefalt at man skal pusse tennene til barna til de er 10 år har jeg hørt. (av tannlegen) Småen på snart 4 år prøver å tørke seg selv, men vi hjelper han selv om han klarer det ganske bra.
Galskapens overhode Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Hun tørker selv og har gjort det siden un var 4,5 år tror jeg. Må jo bli ganske gode på det før de begynner på skolen tenkte jeg. Hun er nå 6 år og vi pusser ca 50/50 i løpet av uka..
ippemo får augustbaby Skrevet 27. desember 2009 #4 Skrevet 27. desember 2009 Min eldste var rundt 5 år når hun begynte å tørke seg selv bak. Hun fyller 7 år om et par måneder og vi pusser tennene hennes (anbefalt til 10 år). Men hun får da prøve seg, først pusser vi grundig, og etterpå får hun gjøre det.
petite fleur Skrevet 27. desember 2009 #5 Skrevet 27. desember 2009 Vi lar 2-åringen pusse selv, men vi pusser selvsagt etterpå :-) Å pusse tennene er viktig motorikktrening som kan komme til nytte når de skal lære seg å skrive. Noen gir barna sine elektriske tannbørster, og da går tannpussen som en lek - men de mister motorikktreningen :-)
Kystrøya Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Eldste vår er nettopp fylt 5 år. Hun er nylig begynt å tørke seg selv etter å ha bæsja. Synes det er ok at vi får begynt med dette og øvd godt før hun begynner på skolen til høsten. Da er det jo ingen som hjelper henne på do. Tannpussen står vi foreldrene for. Tannpleieren vi går til sa at ungene kan pusse tennene selv på morgenen, mens på kvelden når man tar hovedpussingen så må foreldrene styre børsten for å få det skikkelig gjort. Hun får pusse selv på kvelden óg. Enten før eller etter vi har gått over med børsten. Det er anbefalt at foreldrene styrer tannpussen til barnet er 8-10 år. Først da klarer de å gjøre det skikkkelig selv.
erteposen + 4 Skrevet 27. desember 2009 #7 Skrevet 27. desember 2009 Jeg synes vel at et barn som går siste året i bhg. bør tørke seg selv. En vasker de jo godt om kvelden. Uten unntak tørker alle vennene til gutten min seg selv, og de starter på skolen til høsten. De som er 4 år er det et par som ikke spør om hjelp. Tannlegeforeningen anbefaler jo at foreldre pusser til de er 8-9 år, eller noe sånt. I USA både tørker, slutter barne med bleie og pusser tenner selv lenge før, og jeg tror en må se an barnet. Min eldste er så nøyaktig og pedantisk at han lenge har pusset tennene selv. Vi var jo tilstede, men han pusser til tannklokka sier at 2 min. er gått og bruker tanntråd. 5-åringen vår pusser selv om morgenen, og sammen med broren holder han på lenge nok. En el. tannbørste tar jo godt, og piper etter 2 min. Om kvelden pusser jeg godt tennene til min 5-åring, og vil tro de fleste barn blir pusset tennene på minst en gang pr. dag.
♡Lykkelig med en av hver♡ Skrevet 27. desember 2009 #8 Skrevet 27. desember 2009 Vi har ei på 2.5år som pusser tennene selv ganske godt faktisk. Så vi lar henne pusse selv men vi har 2 tannbørster. En hun pusser med og en vi pusser med. Blir så fint og rent atte. Nå er ikke hun bleiefri enda men de gangene hun sitter på do viser hun stor vilje til å tørke selv og jeg lar henne gjøre det. Når hun blir bleiefri regner jeg med at hun trenger hjelp en stund, men at hun kan tørke seg selv først så kan vi sjekke over og evnt. hjelpe til. Synes at jo mer selvgåene hun blir jo bedre er det med tanke på barnehagen. Når de begynner på skolen så bør de iallefall kunne klare å tørke seg godt selv. For der er dte vel ikke så mye hjelp å få?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå