Gå til innhold

Oversikt over svangerskapskontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er andregangsgravid, og prøver å finne ut hvilke uker man skal på svangerskapskontroll, men jeg klarer ikke å finne noen oppdatert oversikt over dette. Jeg er nå 21 fullgåtte uker, og skal på neste kontroll når jeg er 24. uker. Hvordan er det med kontroller etter dette? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tror jeg neste kontroll er da du er 28 uker på vei, lykke til! :)

Skrevet

21, 24, 28, 32, 36 deretter 38, 40 og evt overtidsktr. Sånn har det iallfall vært hos meg, synes det er ganske sjelden!

Skrevet

har vært til kontroll hver 4. uke tom uke 32, så var jeg 34 og 36 og nå er det 1 gang i uken frem til fødsel... kontroll i morgen (38) - spennende :o)

Skrevet

Det er faktisk individuelt.

Som førstegangs fødende går en som regel oftere til kontroll gjennom svangerskapet enn andregangs osv. Og for de som går med tvillinger eller fler, så har de oftere kontroller enn de som bare bærer på ett barn.

Men om det er en spes. grunn, som f.eks komplikasjoner i svangerskapet, så går en sef. oftere. Ellers kan det gått gå 2 mnd mellom kontroller hos andre/flergangsfødende.

Sånn ellers så går en til kontroll ca. hver 4 uke. fra uke 35-36 så blir neste kontroll 2 uker etter, og så blir det ukentlig kontroll fra uke 37-38.

Skrevet

dette er standard- opplegget. Dersom det er behov for mere, eller at mor ønsker det, er det ingenting i vegen for at man kan få gå oftere. Jeg har også fulgt dette, men har ringt legen min når jeg har følt behov for en ekstra sjekk (uten at det da har vært "full" kontroll)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...