Gå til innhold

Kikhoste, noen som har barn som har hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, legen mener kanskje at ene min har det. Men han kiker ikke når han hoster. Blir mer og mer nervøs jo mer jeg leser om det og ser for meg div cenarioer... Særlig da minste min bare er 2 måneder og mest sannsynlig smittet om storebror har det.

Finnes det ikke noe man kan gjøre som kan lindre?

Jeg synes ikke noe om å bruke antibiotika i hytt og pine. Legen sa også at vi skulle se det an et par dager før vi starter kur, men på den annen side kunne jeg tenke meg å starte kuren med en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp vi har hatt det i hus. Den ene dattera vår hostet i en uke før jeg tok henne til lege. Fikk hostesaft og beskjed om å komme tilbake om 2 uker dersom fortsatt hoste. Ingen kiking, men masse hoste ved leggetid. Vi aktet ikke å vente i 3 uker og dro til legen igjen etter 4 dager. Tok kikhosteprøver som vi fikk svar på etter en uke. Positiv! Hun hadde da hostet i 3 uker og skulle da ikke være smittsom lenger. Fikk velge selv om hun skulle få antibiotika, og valgte dette pga av at hosten ikke hadde avtatt.Begynte å tenke på lillegullet på 4 mnd som ikke var fullvaksinert og som kanskje hadde blitt smittet.

Kontaktet HS neste dag, fikk vaksine til ham. Kontaktet fastlege som ga oss i familien som ikke hadde fått vaksine de siste 5 år, en ny vaksine. Lillegull fikk i tillegg antibiotika forebyggende (Erymax)

HS ga meg en del info om kikhoste. Dersom noen i familien ikke er fullvaksinert bør denne få antibiotika forebyggende dersom det har vært kikhoste i hus i under 6 uker. Babyen din bør også få sin første vaksine. Min erfaring er at legene har lite peiling på dette med kikhoste, men helsesøstrene er flinke til å følge opp dette.

Babyen vår ble ikke syk, og hadde heller lite plager av medisinen. Kun litt løs avføring. Storesøster hoster litt fremdeles (syk siden ca 15. november), men ikke på langt nær som hun gjorde i begynnelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...